:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Composition (Compositie)

Composition (Compositie)

Man Ray (in 1952)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Composition (Compositie)
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 35 cm
Hoogte 26 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer 3234 (MK)
Credits Aankoop 1990
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1952
Signatuur rechtsmidden: Man Ray 52
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Charles Heytum, Hollywood/Lausanne; Christophe Vincent, Clarens; Stephen Storm, Lausanne/St. Legier 1977-1987; Christie’s Amsterdam, 12 december 1990, lot. 448
Tentoonstellingen Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Modern and Contemporary Art. Including the Property of The Corporate Collection of USX, Pittsburgh, veilingcatalogus Christie’s, Amsterdam 1990, p. 181, cat.nr. 448 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 83
Materiaal
Object
Geografische herkomst Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Man Ray, 'La rue Férou', 1952, olieverf op doek, 80 x 59,8 cm. Particuliere collectie

Op een klein paneel van liggend formaat schildert Man Ray in sobere tinten blauw-grijs en bruin, twee vormen die doen denken aan geabstraheerde, menselijke figuren. De liggende figuren lijken een relatie met elkaar te hebben, al blijkt dat niet uit de neutrale titel van het werk. In 1952 maakt de kunstenaar meerdere werken met dit motief. Op een ander schilderij, getiteld Le P, verbeeldt hij op monumentale wijze opnieuw de twee liggende figuren; ditmaal als silhouetten tegen een donkere achtergrond. Het doek is gesigneerd, gedateerd en op het spieraam staat het adres van de schilder, 2, rue Férou.[1]

Het jaar 1951 vormt een keerpunt voor Man Ray. Na een verblijf van tien jaar in Californië keert hij terug naar Parijs.[2] In zijn woning annex studio in de rue Férou, concentreert de kunstenaar zich op zijn grote liefde: de schilderkunst, al staat hij inmiddels vooral bekend om zijn experimenten in de fotografie en de beeldhouwkunst. Hij viert zijn ‘thuiskomst’ met een klein, zeer persoonlijk doek, La rue Férou: in een typische Parijse straat loopt een man met een baret die een kar trekt waarop een verhuld voorwerp staat.[3] Dit object is Man Rays assemblage L’énigme d’Isidore Ducasse uit 1920, waarvan Galleria Schwarz in 1971 een editie van tien exemplaren zou laten maken.

Tijdens de eerste jaren van zijn tweede verblijf in Parijs (1951-1957), schildert Man Ray vaker doeken met thema’s die hem eerder bezighielden. Romeo and Juliet (1954) behoort tot de Shakespeare-serie. Het beschilderde kamerscherm Les vingt jours et nuits de Juliette (1952) is geïnspireerd op de romans van de Markies de Sade (zie ook Vénus restaurée). Man Rays abstracte doeken in de serie Modern Mythology dateren ook uit die periode en sluiten qua compositie aan bij Composition en The P.[4] Het hergebruiken van eerdere thema’s hindert hem niet. Integendeel, zoals Man Ray tegen zijn biograaf Arturo Schwarz zei: ‘Ik heb nooit een nieuw schilderij gemaakt.[5]

 

Noten

[1] Zie veilingcatalogus Sotheby’s, Londen, 22-23 maart 1995, p. 237. In de catalogustekst wordt verondersteld dat de titel van het grote doek The P, voor ‘peace’ zou staan.

[2] Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog besluit de kunstenaar in 1940 om Europa te verlaten en zich in de Verenigde Staten te vestigen. Daar ontmoet hij zijn tweede vrouw, Juliet Browner.

[3] Mogelijk heeft hij hier zichzelf geportretteerd.

[4] Schwarz 1980, p. 131.

[5] Idem, p. 58: Deze uitspraak van Man Ray is de titel van het eerste hoofdstuk van de biografie Man Ray van Schwarz 1980.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel