:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gezicht op een terras en schepen in een haven

Gezicht op een terras en schepen in een haven

Cornelis Claesz. van Wieringen (in circa 1613)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gezicht op een terras en schepen in een haven
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, gewassen in grijs, roze, grijsblauw en groen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 119 mm
Breedte 182 mm
Makers Tekenaar: Cornelis Claesz. van Wieringen
Inventarisnummer CCW 1 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1613
Signatuur geen
Watermerk coat of arms (quarterly: bend in 1+4, rampant lion in 2+3), probably with initials BL, CB or HB in ligature beneath (vH, 8P, quarto)(fragment, top part, 36 x 51 mm, on P5-6 from the left, similar full watermark with initials BL found in a drawing by Jacob Matham in Museum Boijmans Van Beuningen, inv. JMat 2, and in one by Abraham Bloemaert, inv. MB 1980/T 2), similar to Heawood 602-605 (Holland 1604-27). [AE]
Conditie recto: bruine vlekjes; verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'zeldzaam' (verso, linksonder, in potlood), 'f a n:+:-' en '4' (verso, linksonder, in potlood of grijs krijt)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Rotterdam 1954, no. 57; Göteborg 1954, no. 55; Parijs/Rotterdam 2014, no. 89; Washington 2017, no. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 1136 (als Cornelis van Wieringen); Cat. 1869, nr. 1539 (als S. de Vlieger); cat. 1901, nr. 969 (fl. 15,-); Bernt 1957, dl. 2, nr. 682; Brussel/Rotterdam/Parijs/Bern 1968, p. 180 (nr. 4); Keyes 1979, cat. 57; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Al in 1852 stond deze tekening op naam van Van Wieringen en deze toeschrijving is sindsdien niet meer betwijfeld. Links in de compositie staat een vierkante, vervallen toren. Een daarnaast gelegen trap leidt naar een terras waarop een beeld op een hoge sokkel staat. Rechts ligt een aantal schepen aangemeerd. Op het voorste schip worden goederen in- of uitgeladen. Door dit schip recht van voren weer te geven, wordt de dieptewerking versterkt. Aan de horizon zijn de contouren van nog meer schepen en een hoge kerktoren zichtbaar. De voorstelling is in dunne penlijnen getekend, vooral het water op de achtergrond. De schepen in de haven zijn weliswaar schetsmatig maar met hun masten en touwen toch uiterst krachtig en trefzeker weergegeven. Gekleurde wassingen zorgen voor een mooie afwisseling van lichte en donkere partijen.

De bebouwing en schaarse begroeiing op de voorgrond zijn uitgevoerd in korte, enigszins nerveuze penlijntjes, terwijl het heuveltje waartegen de vrouw met haar kind zit in vloeiende, parallelle lijnen is vormgegeven. Deze combinatie van lijnvoeringen is ook te zien in andere tekeningen van Van Wieringen, bijvoorbeeld in zijn Kustlandschap met een huis en brug in Brussel.1 In de golvende, parallelle penlijnen die Van Wieringen in zijn tekeningen gebruikt om heuveltjes, zandpaden en golven op het water aan te duiden, laat zich de invloed van Goltzius’ tekenstijl herkennen (zie inv. nr. DN 199/96), wier landschapstekeningen de kunstenaar zeker gekend heeft.2

Tekeningen van Van Wieringen worden vrijwel altijd afgezet tegen zijn serie van dertien getekende landschappen, die in 1613 geëtst werden door Claes Jansz Visscher: hoewel de ontwerptekeningen van Van Wieringen voor deze prentenreeks niet bewaard bleven, zijn de etsen van Visscher een belangrijke houvast wat betreft de tekenstijl en thematiek van de marineschilder.3 Ook bij deze Rotterdamse tekening zijn er treffende overeenkomsten met een van de prenten uit de reeks van Visscher: wat betreft beeldopbouw, de golvende lijn van de oever en de aanwezigheid van kleine figuurtjes, lijkt de getekende compositie op Schepen langs de kust – het derde landschap uit de prentreeks.4 Dit doet vermoeden dat deze tekening rond dezelfde tijd ontstond als de prentenreeks van Claes Jansz Visscher, namelijk omstreeks 1613.

Noten

1 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België; De Grez 1913, nr. 4060/4063; Brussels/Amsterdam/Aachen 2007, nr. 14. Zie bijvoorbeeld ook Boon 1992, nr. 232.

2 Zie de biografie van Van Wieringen.

3 Hollstein XXXVIII, 1991, pp. 149-150, nrs. 327-340 (reeks van dertien etsen met een titelblad). Zie voor vergelijking tussen tekeningen van Van Wieringen en deze prentenreeks bijvoorbeeld Boon 1992, nrs. 232, 233, 234; Schatborn in Amsterdam 1993, nr. 304; Hautekeete in Brussels/Amsterdam/Aachen 2007, nr. 14; Stefes 2011, nr. 1197.

4 Hollstein XXXVIII, 1991, pp. 149, nr. 330.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Cornelis Claesz. van Wieringen

Haarlem circa 1576 - Haarlem 1633

Bekijk het volledige profiel