Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Cadeau / Audace (Geschenk / Stoutmoedig)

Cadeau / Audace (Geschenk / Stoutmoedig)

Man Ray (in 1921 (1974))

Vraag maar raak

  • Marijke vroeg

    Wat maakte dat het Cadeau diezelfde dag al verdween?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Marijke, dat weten we niet precies, maar waarschijnlijk heeft een van de aanwezigen het object meegenomen. Groeten, Rianne

  • eveline barbaix vroeg

    Hoe zijn de spijkers op het strijkijzer bevestigd ?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Eveline, de spijkers zijn erop gelijmd. Groeten, Xin

  • Thomas Pieterse vroeg

    In welke oplage is dit werk geproduceerd?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Thomas, Man Ray maakte de eerste versie van het werk voor de Franse componist Erik Satie. Dat exemplaar is verdwenen. Gedurende zijn leven heeft Man Ray meerdere replica's gemaakt en stond zelfs galerieën toe om eigen versies van 'Cadeau' te maken. De versie in het bezit van het Boijmans is nummer 36 uit een reeks van 300 die Man Ray in de jaren 60 maakte. Piet de Jonge, conservator moderne kunst ten tijde van de aankoop, vermoedt echter dat er misschien minder dan 300 'Cadeau's' zijn gemaakt in deze reeks. Groeten Tanja

  • Anoniem vroeg

    Waar kan je "Cadeau" van Man Ray vandaag de dag vinden? In welk museum ligt het?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Ha, nou het werk is deze week nog in het Boijmans te zien in de tentoonstelling Gek van surrealisme (tm 28 mei). En vanaf 25 juni is dit werk weer te zien in de nieuwe collectiepresentatie De collectie als tijdmachine, ook in Boijmans. Groeten Rianne

  • jill vroeg

    Van welk materiaal is: 'het cadeau' van Man Ray gemaakt? en welke twee kleuren heeft het werk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Jill,

    Meer informatie over de materialen van het kunstwerk 'Cadeau / Audace' is te vinden op de website van de collectie van Boijmans : http://collectie.boijmans.nl/nl/object/40938/Cadeau-_-Audace-%28Geschenk-_-Stoutmoedig%29/Man-Ray . Daar kun je ook een goede afbeelding van het kunstwerk vinden waarop je de twee kleuren kunt herkennen. Succes!

    Groetjes,
    Jephta

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Op de dag van de opening van zijn eerste tentoonstelling in Parijs koopt Man Ray een strijkijzer, tapijtnageltjes en lijm. In de galerie lijmt hij de spijkers in een lijn op het strijkvlak. Onder de titel ‘Cadeau’ voegt hij het nieuwe werk toe aan de expositie. Het is zijn eerste dada-object in Frankrijk. Man Ray wil het onder zijn vrienden verloten, maar het verdwijnt nog diezelfde middag uit de presentatie.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Cadeau / Audace (Geschenk / Stoutmoedig)
Materiaal en techniek Gietijzer en koperen spijkers
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Breedte 10 cm
Hoogte 16.5 cm
Diepte 10 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer BEK 1685 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1995
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1995
Leeftijd maker Circa 31 jaar
Signatuur Man Ray 1921
Inscripties titel: handvat; "Cadeau
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Galerie Il Fauno, Turijn 1974; Arturo Schwarz, Milaan; Diego Strasser, Verona; Gianni Morghen, Arco; Galerie A, Amsterdam 1995
Tentoonstellingen Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Erotic Design, Londen (Design Museum) 01.05.1997 – 12.10.1997 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 Alias Man Ray: The Art of Reinvention, New York (The Jewish Museum) 15.11.2009 – 14.03.2010 Brancusi, Rosso, Man Ray. Framing Sculpture, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 08.02.2014 – 11.05.2014
Interne tentoonstellingen Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture (2014)
Alles kids (2016)
Gek van surrealisme (2017)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Digitising Contemporary Art, Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur nr. 23; agenda 1997 W.S. Rubin, Dada, Surrealism and Their Heritage, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Los Angeles (The Los Angeles County Museum of Art), Chicago (The Art Institute of Chicago), 1968, p. 31, afb. 38* R. Hammacher-Van den Brande, A. Jouffroy, A. Schwarz, Man Ray, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Parijs (Centre Georges Pompidou), Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art), Rotterdam 1971, p. 146, cat.nr. 151, afb. p. 74* New York Dada: Duchamp, Man Ray, Picabia, tent.cat. München (Städtische Galerie), 1973-1974, p. 206, cat.nr. 94* R. Penrose, Man Ray, Londen 1975, p. 71, afb. 33 (gedateerd: 1921 (1963))* Man Ray, J.H. Martin, Man Ray: Objets de mon affection, Parijs 1983, pp. 43, 142, 145 Man Ray, J. Man Ray, M.A. Foresta, Self Portrait, Londen 1988, pp. 313-314 G. Wood, The Surreal Body. Fetish and Fashion, Londen 2007, p. 178, afb. 10.2 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 38-39 (als Cadeau-Audace) P. van der Coelen, F. Stocchi, Brancusi, Rosso, Man Ray: Framing Sculpture, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2014, pp. 212-213, cat.nr. 43 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, p. 337 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 73
Materiaal
Object
Geografische herkomst Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika

Entry catalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Vlak nadat Man Ray in juli 1921 is aangekomen in Parijs, stelt Philippe Soupault voor een tentoonstelling in zijn boekwinkel Librairie Six te organiseren van Man Rays werk. Op 3 december 1921 is de opening. Het merendeel van de 35 tentoongestelde werken is vervaardigd in de Verenigde Staten. De catalogus bevat ludieke teksten van Louis Aragon, Jean (Hans) Arp, Paul Éluard, Max Ernst en Georges Ribemont-Dessaignes, een fictieve biografie, een korte verklaring van Man Ray en een stadskaart van de locatie.[1]

Eén werk dat die middag spontaan werd gemaakt staat echter nergens vermeld. Tijdens de vernissage maakt Man Ray kennis met een vreemde, kleine, goed van de tongriem gesneden vijftiger. Het is de uitstekend Engels sprekende avant-garde componist Erik Satie.[2] In de loop van de middag verdwijnen de twee mannen naar een kroeg. Een aantal whisky’s bevordert Man Rays verbeelding. Op de terugweg loopt hij een ijzerwaren winkel binnen: ‘Ik pakte een strijkbout en vroeg Satie met me mee naar binnen te gaan, waar ik met zijn hulp een doos spijkers en een tube lijm kocht. Terug in de galerie lijmde ik een rij spijkers op het gladde oppervlak van de strijkbout, noemde het Cadeau en voegde het aan de tentoonstelling toe. Dit was mijn eerste dada-object in Frankrijk.’[3] Voordat Man Ray het object aan Soupault cadeau doet, maakt hij er een foto van.[4] De daadwerkelijke overhandiging is echter nooit gebeurd: het voorwerp verdwijnt dezelfde middag nog. Vermoedelijk heeft één van de aanwezigen het meegenomen.

Man Ray maakt Cadeau drie jaar voor de publicatie van André Bretons Manifeste du surréalisme (1924). Het is een dadaïstisch voorwerp, maar het loopt vooruit op de latere surrealistische objecten – zeker in de erotische implicaties van het scheuren van kleding in plaats van ze glad te strijken. Een hoogtepunt in de geschiedenis van het surrealisme is de tentoonstelling Les objets surréalistes, die in mei 1936 bij de galerie Charles Ratton, Parijs, gehouden wordt.[5] Cadeau was daar niet te zien. Het was immers spoorloos verdwenen.

 

Noten

[1] Baldwin 1988, pp. 89-90 en New York 2009a, p. 219, noot 10: een exemplaar van deze catalogus bevindt zich in de collectie van de Bibliothèque nationale, Parijs.

[2] Satie werd geboren op 17 mei 1866. Bij zijn ontmoeting met Man Ray is hij 59 jaar oud.

[3] Man Ray 1963, p. 115. Nederlandse vertaling uit: Man Ray/Stigter 1996, p. 119.

[4] Man Ray/Martin 1983, p. 142. Penrose 1975, p. 71, schrijft dat Cadeau bestemd was voor Satie. Patty Wageman schrijft in Rotterdam 2014, p. 212, dat Man Ray van plan was het object onder zijn vrienden te verloten.

[5] Man Ray neemt ook deel aan deze tentoonstelling.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel