:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Clarividencia (Helderziendheid)

Clarividencia (Helderziendheid)

Wifredo Lam (in 1950)

Vraag maar raak

  • Margarita J Aguilar vroeg

    Is this work part of your collection? Is there exhibition catalogue available?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dear Margarita, Yes, we are very happy to have this wonderful painting in our collection. You can find it in 'Dream Collection', a catalogue about our collection of Surrealism that you can order at our webshop. You also can find more information about the painting when you scroll down to 'Entry catalogue A dream collection - Surrealism in Museum Boijmans Van Beuningen' and click on 'Show catalogue entry'. From this entry you can also click on 'Show research etc.' and find the essays in the catalogue. I hope this information was helpful. All best, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Clarividencia (Helderziendheid)
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 254 cm
Hoogte 239 cm
Dikte 4 cm
Makers Schilder: Wifredo Lam
Inventarisnummer 2728 (MK)
Credits Aankoop 1967
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1967
Vervaardigingsdatum in 1950
Signatuur rechtsonder: Wifredo Lam 1950
Herkomst J.B. Urvater, Sint-Genesius-Rode 1950-1967
Tentoonstellingen Paintings from the Urvater Collection, Leicester (Leicester Museum and Art Gallery) 13.09.1958 – 04.10.1958, York (City of York Art Gallery) 11.10.1958 – 01.11.1958, Londen (Tate Gallery) 12.11.1958 – 14.12.1958 Wifredo Lam, Düsseldorf (Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen) 02.07.1988 – 04.09.1988, Hamburg (Kunstverein Hamburg) 19.11.1988 – 08.01.1989 Gegenwart/Ewigkeit, Berlijn (Martin Gropius Bau) 06.04.1990 – 24.06.1990 Wifredo Lam, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 29.09.1992 – 15.12.1992, Barcelona (Fundacion Miró) 20.01.1993 – 30.03.1993 Postwar Europe, 1945-1965: Art After the Flood, Barcelona (Fundació La Caixa) 05.05.1995 – 30.07.1995, Wenen (Künstlerhaus) 03.09.1995 – 03.12.1995 Wifredo Lam, Yokohama (Yokohama Museum of Art) 26.10.1996 – 15.01.1997 Wifredo Lam, Nantes (Musée des Beaux-Arts de Nantes) 29.04.2010 – 29.08.2010 Wifredo Lam, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 30.09.2015 – 15.02.2016, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 06.04.2016 – 15.08.2016, Londen (Tate Modern) 14.09.2016 – 08.01.2017 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Kunst van formaat. De collectie XL vanaf de jaren vijftig (2018)
Externe tentoonstellingen Rétrospective Wilfredo Lam (2010)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur L. Hoctin, P. Berdoy, ‘Une maison pour des tableux’, L’Oeil, 88 (april 1962), pp. 46-55 M. Fouchet, Wifredo Lam, Parijs 1976, p. 97, cat.nr. 102 P. Gaudibert (red.), Wifredo Lam, tent.cat. Düsseldorf (Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen), Hamburg (Kunstverein), 1988, pp. 89, 73, cat.nr. 48 W. Schmied, J. Schilling, Gegenwart Ewigkeit: Spuren des Transzendenten in der Kunst unserer Zeit, Berlijn/Stuttgart 1990, pp. 226-227 L.S. Sims, Wifredo Lam and the international avant-garde, 1923-1982, Austin 2002, p. 175 B. Chavanne, C. David, A. Tronche, Wifredo Lam: voyages entre Caraïbes et avant-garde, tent.cat. Nantes (Musée des Beaux-Arts de Nantes), 2010, pp. 98-99, cat.nr. 37 P. Alechinsky, A. Jacqmain, P. Roberts-Jones et al., Urvater. Het verhaal van een kunstverzameling, Oostkamp 2013, pp. 136, 187, afb. 118 C. David (red.), Wifredo Lam, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), Madrid (Nacional Centro de Arte Reina Sofía), Londen (Tate Modern), 2015-2016, pp. 136, 237 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 57
Materiaal
Object
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Wifredo Lam, illustratie in André Bretons publicatie 'Fata Morgana', 1942, p. 27

De werken die Wifredo Lam, de Cubaanse schilder van Chinees-Afrikaanse afkomst, na zijn terugkeer uit Europa naar Cuba in 1941 schildert, kenmerken zich door motieven die verwijzen naar de cultuur en de godsdienst van de inheemse bevoking. Cubaanse afstammelingen van de Afrikaanse Yoruba- en Fonvolken die ooit als slaven naar Cuba werden verscheept, geloven in Santeria, een godsdienst met vele Goden. De dominante figuur op Lams doek Clarividencia is een staand wezen dat zowel menselijke als dierlijke trekken heeft, de ‘paard-vrouw’.[1] Haar rechterarm eindigt in een staart, haar benen monden uit in hoeven. Boven haar nek bevindt zich een driehoekig hoofd met horens, een bolvormige kin en een sikje. Het kleine ronde hoofd dat met een langwerpige vorm, voorzien van vleugels, aan dit driehoekige hoofd verbonden is, verwijst naar Eleggua, de God van de wegen. Het wapen dat de liggende, waarschijnlijk overleden, vrouw in haar rechterhand houdt heeft betrekking op de God van het ijzer, Oggun.[2]

Op veertienjarige leeftijd trekt Lam naar Havana om rechten te studeren en een schildersopleiding te volgen aan de Escuela Profesional de Pinture de l‘Academia de San Alejandro. Maar Europa oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op de jonge kunstenaar die zich wil ontdoen van de academische vormentaal van zijn opleiding. Een studiebeurs biedt Lam de kans om in 1923 naar Spanje te vertrekken, waar hij zich aansluit bij anti-fascistische groeperingen. In 1936 strijdt hij aan de zijde van de Republikeinen. Wanneer het fascisme de overhand krijgt, verruilt hij in 1938 na veertien jaar Spanje voor Parijs, waar hij kennismaakt met Pablo Picasso. Diens werk inspireert hem en Picasso’s rijke verzameling etnografische sculptuur wekt zijn bewondering.[3] Lam realiseert zich dat Europese kunstenaars en intellectuelen, in het bijzonder de surrealisten, niet-westerse kunst en etnografische objecten koesteren. Dit in tegenstelling tot zijn landgenoten in Cuba. Het werk dat hij voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakt, raakt hier dan ook door beïnvloed. Via Picasso en diens toenmalige geliefde Dora Maar maakt Lam kennis met belangrijke figuren uit de Parijse kunstwereld, onder wie Paul Éluard, Georges Braque, Marc Chagall en Fernand Léger.[4] Ook ontmoet hij in de zomer van 1939 André Breton.[5]      

Als de Duitsers in juni 1940 Parijs binnenvallen, is Lam een van de velen die naar Zuid-Frankrijk vlucht. In Marseille treft hij Breton en andere surrealisten. Tijdens de tien maanden die voorafgaan aan zijn vertrek naar Martinique heeft Lam nauw contact met Breton.[6] De Cubaan verdiept zich in het surrealistische gedachtengoed – het automatisme, het belang van dromen en het onderbewuste – en geeft deze elementen een plaats in zijn beeldend werk: fantastische wezens met horens en maskers doen hun intrede in zijn schilderijen. Lams illustraties voor Bretons publicatie Fata Morgana uit 1942 getuigen hiervan en lopen vooruit op zijn vormentaal na zijn terugkeer in Cuba, wanneer hij de cultuur en identiteit van zijn geboorteland in toenemende mate opneemt in zijn werk.[7] De titel van Clarividencia – helderziendheid – kan eveneens in verband worden gezien met het loslaten van de rede en het openstaan voor het irrationele.

 

Noten

[1] Washington 1992, p. 183: Dit hybride wezen symboliseert de macht van een God over een gelovige. De gelovige wordt gezien als een paard dat ‘bereden’ wordt door de God.

[2] Idem, p. 183.

[3] New York 1992, pp. 19-20.

[4] Idem, p. 92.

[5] Ibid.

[6] Voor Lams vriendschap met Breton, zie Washington 1992, p. 171.

[7] Idem, pp. 171, 173.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Wifredo Lam

Sagua la Grande 1902 - Parijs 1982

Bekijk het volledige profiel