:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Non-Euclidean Object (Niet-euclidisch voorwerp)

Non-Euclidean Object (Niet-euclidisch voorwerp)

Man Ray (in 1932 (1973))

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Non-Euclidean Object (Niet-euclidisch voorwerp)
Materiaal en techniek Hout, metaal en rubber
Objectsoort
Multiple > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 47,8 cm
Breedte 24,5 cm
Diepte 16,5 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer BEK 1936 a-b (MK)
Credits Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2014
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2014
Vervaardigingsdatum in 1932 (1973)
Signatuur op zilveren bol: Man Ray 6/9
Verzamelaar W. van Rede
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Particuliere collectie; The Mayor Gallery, Londen
Tentoonstellingen Exposition surréaliste, Parijs (Galerie Pierre Colle) 07.06.1933 – 18.06.1933 Man Ray: Objects of my Affection, New York (Julien Levy Gallery) 1945 Alias Man Ray: The Art of Reinvention, New York (The Jewish Museum) 15.11.2009 – 14.03.2010 Surreal Objects, Frankfurt (Schirn Kunsthalle) 10.02.2011 – 29.05.2011 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Surrealism and Beyond (2016)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Exposition surréaliste, tent.cat. Parijs (Galerie Pierre Colle), 1933, ongep. Man Ray: Objects of My Affection, tent.cat. New York (Julien Levy Gallery), 1945, pp. 52, 144 I. Pfeiffer, M. Hollein (red.), Three-Dimensional Objects from Dalí to Man Ray, tent.cat. Frankfurt (Schirn Kunsthalle), 2011, p. 202 (als Found Object – Non-Euclidian Object I) Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 77
Materiaal
Object

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Man Ray, 'Exposition surréaliste' in galerie Pierre Colle, 1933

Non-Euclidean Object is een replica van het verloren gegane origineel uit 1932 en maakt deel uit van een editie van negen exemplaren, uitgevoerd in 1973.[1] Het object bestaat uit een bolvorm die opgebouwd is uit dichte zeshoeken en open vijfhoeken en een in de knoop gelegde rubberen slang. Deze elementen worden bij elkaar gehouden door een stang. De onregelmatige vorm van de slang contrasteert met de volmaakt geometrische structuur van de bol. Dit werk verbeeldt het streven van de surrealisten om tegengestelde elementen met elkaar te verenigen, in dit geval de vervreemding die volgt op de ‘ontmoeting’ van de chaos van het leven en de orde en regelmaat van de wiskunde. Man Ray noemt dit object Non-Euclidean Object met de ‘verklarende’ toevoeging: ‘van alles met gaten erin, net als mensen’ en de opmerking: ‘Is Euclides lucide? Euclides élucidé’.[2]

De kunstenaar heeft zich uitgesproken over zijn fascinatie voor bepaalde voorwerpen: Ik heb er genoeg van me te omringen met objecten die me doen glimlachen of die ik wel aardig vind – voorwerpen die me amuseren en me het gevoel geven coulant en superieur te zijn. Ik wil voorwerpen die me verontrusten, verbijsteren en intimideren, waarvan ik geen idee heb waar ze voor dienen. Ach, kon je maar net zo worden als sommige objecten, een obstakel, nutteloos, irritant en toch onmisbaar’.[3]

Dankzij een voorstel van Salvador Dalí in 1931 om surrealistische voorwerpen te maken krijgt de surrealistische beweging een nieuw elan (zie Objet scatologique à fonctionnement symbolique).[4] De Parijse galerie Pierre Colle wijdt in 1933 een tentoonstelling aan de surrealistische objecten. Niet alleen is Man Ray vertegenwoordigd met zijn Non-Euclidean Object, ook maakt hij een opname van de tentoonstellingsruimte waar bijdragen van onder anderen Dalí te zien zijn.[5]

Non-Euclidean Object behoort tot een reeks van mathematische objecten die Man Ray rond 1932 maakte, geïnspireerd door bezoeken aan het Institute Henri Poincaré in Parijs, een instituut voor wiskundig onderzoek. Daar bekijkt hij wiskundige driedimensionale modellen met een hoge mate van abstractie. Twee jaar na het vervaardigen van de serie objecten fotografeert Man Ray ze (1934-1936). Een deel van deze foto’s wordt gepubliceerd in Cahiers d’Art (1936).[6] In 1938 maakt hij een reeks schilderijen, geïnspireerd op de foto’s van de handgemaakte mathematische modellen getiteld Shakespearean Equations. Voor hem hebben deze objecten, en de diverse representaties ervan, eenzelfde waarde als het beroemde urinoir van Duchamp.[7]

 

Noten

[1] Zie aankoopgegevens, archief MBVB, objectmap Man Ray, Non-Euclidean Object. In Man Ray/Martin 1983, p. 144 wordt aangegeven dat de serie uit 8 exemplaren bestaat en werd vervaardigd door Lucien Treillard.

[2] De Griekse wiskundige Euclides van Alexandrië formuleert de basiseigenschappen van punten, lijnen en vlakken in zijn werk Elementen, dat hij 300 jaar voor Christus schrijft. Voor Man Rays opmerking, zie Man Ray/Martin 1983, pp. 52 en 144.

[3] New York 2009a, pp. 212-213, noot 23.

[4] Ades 1995, p. 151.

[5] Negentien kunstenaars, onder wie Max Ernst, Valentine Hugo, Joan Miró, Salvador Dalí en Pablo Picasso, nemen deel aan de tentoonstelling.

[6] Tubbs 2014, p. 9.

[7] Idem, pp. 10-11.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel