:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Dode Vlaamse gaai (Garrulus glandarius)

Dode Vlaamse gaai (Garrulus glandarius)

Toegeschreven aan: Jacopo de' Barbari (in circa 1505-1515)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Dode Vlaamse gaai (Garrulus glandarius)
Materiaal en techniek Penseel in zwarte, bruine en grijze inkt, wit gegrondeerd in de voorgrond, op perkament, naderhand gevernist
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 188 mm
Breedte 325 mm
Makers Toegeschreven aan: Jacopo de' Barbari
Inventarisnummer D I 238 (PK)
Credits Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (voormalige collectie Koenigs), 2004
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 2004
Vervaardigingsdatum in circa 1505-1515
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940; onwettig verkocht aan de nazi’s in 1940; opgeslagen in Dresden (1941-45); in beslag genomen door de Trofeeën divisie van het Sovjet leger; opgeslagen in het Pushkin Museum, Moskou, daarna in het Bogdan & Varvara Khanenko Museum, Kiev; gerestitueerd aan Nederland door Oekraïne in 2004; bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2004 (inv. NK 3732)
Tentoonstellingen Rotterdam 2004a, nr. 135; Rotterdam 2009 (Vogels)
Interne tentoonstellingen Prentenkabinet: Vogels van diverse pluimage (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Elen 2004, nr. 135, ill. (Jacopo de' Barbari)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening op perkament uit de voormalige Collectie Koenigs kent een toeschrijving aan Jacopo de’ Barbari, maar is door kunsthistorici nooit opgemerkt. Het is een van de zeer weinige ‘non-German drawings’ die in 2004 door Oekraïne aan Nederland werden gerestitueerd samen met niet minder dan 134 bladen van Duitse meesters uit de vijftiende en zestiende eeuw.

De toeschrijving aan Jacopo de’ Barbari is gebaseerd op verwantschap met de beroemde tekening van een levenloze grijze patrijs die wordt bewaard in Londen (ca. 1504).[1] Die studie is uitgevoerd in waterverf op papier, met veel aandacht voor de subtiele grijs- en bruinnuances van het verenkleed. Maar terwijl de Londense tekening dankzij de uiterst fijne penseelvoering een zekere transparantie bezit, is de onderhavige tekening zwaarder van opzet en uitvoering. Meerdere factoren dragen daartoe bij: de drager (perkament in plaats van papier), de donkere achtergrond, de witte grondering op de voorgrond en de tamelijk sterk aangezette donkere partijen van de kop en linkervleugel van de Vlaamse gaai.

Tot op heden zijn er van Jacopo de’ Barbari geen tekeningen op perkament bekend, wat maakt dat het onderhavige blad met een zekere terughoudendheid aan de kunstenaar dient te worden toegeschreven. De reeds genoemde licht-donkercontrasten geven daar eveneens aanleiding toe. Toch zijn er ook stijlelementen die de tekening in Rotterdam met het werk in Londen verbinden, in het bijzonder het gebruik van parallelle arceringen op de borst van de Vlaamse gaai.[2] Dergelijke arceringen treffen we ook aan in de schaduwpartijen op de tekening in Londen. Vergelijkbaar is daarnaast de indeling van het beeldvlak; zoals Jacopo de’ Barbari in de Londense tekening de verticale middenas accentueerde, zo ligt de nadruk hier op de horizontale as. Tot slot vertoont het kleurgebruik van de Rotterdamse tekening verwantschap met De’ Barbari’s trompe-l’oeil schilderij Stilleven met een patrijs en ijzeren handschoenen in München, waarvoor het eerdergenoemde blad in Londen vermoedelijk een voorstudie is.[3]

In zijn dissertatie over Jacopo de’ Barbari poneerde Jay Levenson de stelling dat De’ Barbari tijdens zijn verblijf in Duitsland meerdere studies van dode vogels vervaardigde.[4] Het blad uit de verzameling Koenigs wijst mogelijk in die richting. Hier werd gekozen voor een picturale uitwerking, waardoor de tekening tevens als zelfstandig kunstwerk dienst kon doen.

Noten

[1] The British Museum, inv. SL,5264.23, te dateren circa 1504.

[2] Deze arceringen zijn onder meer door het later aangebrachte vernis gedeeltelijk vervaagd en daardoor op reproducties slecht te zien.

[3] Alte Pinakothek, inv. 5066.

[4] Levenson 1978, p. 202: ‘…we would prefer to think of the London sheet as the only survivor of what was surely an entire class of such studies by Jacopo’.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo de' Barbari

Venetië 1440/1470 - Brussel 1516

Bekijk het volledige profiel