:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Rope Dancer Accompanies Herself with Her Shadows (De koorddanseres begeleidt zichzelf met haar schaduwen)

The Rope Dancer Accompanies Herself with Her Shadows (De koorddanseres begeleidt zichzelf met haar schaduwen)

Man Ray (in 1928-1940)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel The Rope Dancer Accompanies Herself with Her Shadows (De koorddanseres begeleidt zichzelf met haar schaduwen)
Materiaal en techniek Vintage ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte Error: 11,5 is not a valid BCD value cm
Breedte Error: 8,5 is not a valid BCD value cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer 3502 (MK)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 2002
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2002
Vervaardigingsdatum in 1928-1940
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Nelly van Doesburg-Van Moorsel; Wies van Moorsel; Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1999-2002 In 1999 in langdurig bruikleen verkregen van Instituut Collectie Nederland (nu RCE) samen met zes andere werken waaronder 3500 (MK), 3501 (MK), 3503 (MK) en 3504 (MK). In 2002 blijkt dat de werken niet behoren tot de schenking Van Moorsel aan de staat. Werken zijn dus nog eigendom van erven Van Moorsel en bruikleen wordt beëindigt. Het Boijmans koopt hetzelfde jaar vijf van de zeven werken aan van de erven Van Moorsel.
Tentoonstellingen Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Surreëel: foto's uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen (2011)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur R. Penrose, Man Ray, Londen 1975, pp. 46-48, afb. 20 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 72
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Deze foto uit 1920 verwijst naar een eerder werk van Man Ray met dezelfde titel, een aerografie uit 1918.[1] De aerografie is weer gebaseerd op een monumentaal olieverfschilderij uit 1916 met dezelfde titel. Op de aerografie is de figuur van de koorddanseres te herkennen. Zij balanceert op een koord dat zich tussen vier lichtbronnen bevindt die even zoveel schaduwen voortbrengen. De kleuren zwart, wit en lichtbruin voor de achtergrond, zijn met behulp van een op basis van lucht werkende spuit aangebracht. The Rope Dancer Accompanies Herself with Her Shadows vormt een breuk met zijn kubistische periode.

In zijn autobiografie Self Portrait (1963) schrijft Man Ray over de ontstaansgeschiedenis van het doek waarop de foto en de aerografie zijn gebaseerd: ‘Het onderwerp was een koorddanseres die ik in een variétévoorstelling had gezien. Ik begon met het maken van schetsen van de verschillende acrobatische houdingen, elk op een afzonderlijk vel gekleurd papier. [...] Met de veranderingen aan mijn compositie was ik steeds minder tevreden. Het zag er te decoratief uit en had gebruikt kunnen worden als achtergronddoek. Toen viel mijn oog op de stukken gekleurd papier die op de grond waren gevallen. Ze vormden een abstract patroon dat leek op de schaduwen van de danseres, of op een architectonisch onderwerp, al naar gelang van het voorstellingsvermogen van de persoon die naar een leidend motief zoekt.’[2] In april 1916 neemt Man Ray met dit schilderij deel aan de eerste tentoonstelling van de Society of Independent Artists in New York. Het is de vraag hoe groot de verbeeldingskracht van de bezoekers was. Was het duidelijk dat de koorddanseres, met haar uitgestrekte armen, letterlijk de touwtjes, en daarmee haar eigen schaduw, in handen heeft? Na The Rope Dancer breekt een periode aan waarin Man Ray ruim baan geeft aan zijn creativiteit. Hij maakt assemblages, verfijnt zijn aerografieën en verruimt zijn inventiviteit wat betreft zijn collages. Niet lang daarna zal hij zich volledig gaan toeleggen op de fotografie.

 

Noten

[1] De foto uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen maakte Man Ray vermoedelijk bij wijze van documentatie toen hij in 1920 zijn verhuizing naar Parijs voorbereidde.

[2] Man Ray 1963, pp. 66-67. Nederlandse vertaling uit: Man Ray/Stigter 1996, p. 74.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel