:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De triomf van Isaäk

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De triomf van Isaäk
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in bruine inkt, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 183 mm
Breedte 262 mm
Makers Tekenaar: Maarten van Heemskerck
Inventarisnummer N 180 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1559
Signatuur 'Martinus Van/ Heemskerck / Inventoor .1559.' gesigneerd en gedateerd (rechtsonder op een tablet, in pen in bruine inkt)
Watermerk geen (vV, 6P)
Conditie doublure lokaal verwijderd, lijm- en papierresten
Inscripties 'no 29 van heemskerck / ds 7 Stucks – a f 5- is samen f 35-' (verso, midden en middenonder, in potlood, in 17e-eeuws handschrift), ' f rp[?] / c-:-' (verso, linksonder, in potlood), 'A 19' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Amsterdam 1934*, nr. 124; Alkmaar 1950, nr. 37; Berserik/Caen 2011, p. 7; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 39; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cambridge 1958, p. 28, onder nr. 15; Hoetink 1961, pp. 15-16, 21, nr. 1; E. D. Bilski in Cambridge 1977, onder nr. 48; Veldman 1977, p. 62 (nr. 34); Veldman 1986a, p. 40; Princeton/Champaign-Urbana/Pittsburgh 1991, onder nr. 73; Washington/Indianapolis/Sarasota 1985, onder nr. 27; A. Moir en A. Lenard in New Haven/Santa Barbara/Springfield 1986, onder nr. 76; Rotterdam 1988b, p. 88; New Hollstein 1993, II, p. 126, onder nr. 437; Veldman 2006, p. 289 (nr. 34); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze Triomf van Isaac vormt samen met nog twee tekeningen in dit museum, De triomf van Jozef (inv. nr. N 178) en De triomf van Stefanus (inv. nr. N 179) onderdeel van een serie van acht ontwerptekeningen uit 1559 voor een prentenreeks die zijn titel ontleent aan het opschrift en de voorstelling van de eerste prent: Patientiae Triumphus, ofwel de Triomf van de Lijdzaamheid. Deze reeks is door Dirck Volkertsz. Coornhert (1522-1590) gegraveerd en uitgegeven door Hieronymus Cock (1507/10-1570).1 De andere verbeelde triomfen zijn die van David, Job, Tobias en Christus. Met uitzondering van de eerste voorstelling zijn alle ontwerptekeningen bewaard gebleven.2 Heemskerck ontwierp in totaal drie prentreeksen met triomftochten, waarvan deze de eerste is.3 Triomftochten genoten in de vijftiende en zestiende eeuw een grote populariteit en werden bij verschillende gelegenheden opgevoerd, waarvan de blijde inkomsten het meest bekend zijn. Hieraan lagen de Romeinse zegetochten van keizers en veldheren ten grondslag, waarin krijgsgevangenen, offerdieren en overige buit triomfantelijk werden getoond. Dankzij afbeeldingen op zuilen en triomfbogen genoten deze zegetochten bij latere generaties bekendheid. Aan de optochten in de Nederlanden werd in de zestiende eeuw vaak een allegorisch element toegevoegd, mede onder invloed van de veertiende-eeuwse gedichtenreeks van Petrarca, de Trionfi.4 Zo ook bij deze prenten die met elkaar een allegorie op de lijdzaamheid vormen, die uiteindelijk als enige over alles triomfeert. Door tegenspoed te dulden, kon de kennis over God worden vergroot, om uiteindelijk tot de Goddelijke genade te komen. Het was een populaire gedachte in de zestiende eeuw. Zo schreef Erasmus een klaagzang op het geduld (‘Elegia de Patientiae’) in zijn Carmina selecta (geselecteerde gedichten).5 Het idee wordt in deze reeks duidelijk gemaakt aan de hand van Patientiae, afgebeeld op een triomfwagen afgebeeld, die in zes bladen wordt gevolgd door bijbelse figuren die dienen als exempla van lijdzaamheid. Het betreffen vijf personages uit het Oude Testament, Isaac, Jozef, David, Job en Tobias en één uit het Nieuwe Testament, de heilige Stefanus. Ze rijden op een dier, wiens eigenschappen in relatie staan tot die van hen. Op de achtergrond zijn de belangrijkste gebeurtenissen uit hun leven afgebeeld en ieder draagt een vaandel met een toepasselijk symbool. Tevens wordt bij de gravures elke voorstelling verklaard aan de hand van een onderschrift in het Latijn. De optocht wordt afgesloten met Christus op een zegekar, die de duivel, de dood, de wereld en de onderwereld met zich meevoert. Hij symboliseert de ultieme triomf, de Goddelijke genade. Dat de figuren tot voorbeeld dienen, wordt nog eens benadrukt doordat de stoet zich op een podium bevindt. De serie genoot grote populariteit en werd tot in de zeventiende eeuw talloze malen herdrukt. Daarnaast werd zij uitgebreid beschreven door Vasari in zijn kunstenaarsbiografie van Van Heemskerck.6

De Triomf van Isaac is de tweede voorstelling in deze serie. Isaacs lijdzaamheid bestaat uit zijn gehoorzaamheid aan God tijdens het moment dat Abraham hem moest offeren (Genesis 22: 9-13). Het offer wordt net op tijd verhinderd, zo is links in de achtergrond te zien. Terwijl Isaac vastgebonden en geblinddoekt wacht op wat komen gaat, houdt een engel Abraham tegen. Achter hen in de bosjes ligt een ram dat in Isaacs plaats geofferd kan worden. Centraal in de voorstelling rijdt Isaac in triomf op een kameel. De kameel trekt een zegekar met daarop de attributen van het verhinderde offer, de ram, het brandhout, de brandende oliekruik, het offerblok en Abraham’s zwaard. Zoals alle andere figuren uit deze triomfreeks, houdt ook Isaac een kruis vast. Mogelijk verwijst het naar Isaacs offer, als prefiguratie van de kruisdood van Christus. De boeien op het vaandel verwijzen naar zijn vrijwillige onderwerping aan het offer.7 Ook de kameel waarop Isaak rijdt, staat als lastdier symbool voor lijdzaamheid, zoals duidelijk wordt uit de tekst die de gravure begeleidt.8

Noten

1 New Hollstein 1993-94, vol. II, nrs. 436-443.

2 Triomf van David (4), Providence, Rhode Island School of Design, inv. nr. 51.096.  Providence/Minneapolis/Toledo 1983, nr. 58, ill.; Triomf van Job (5): Curtius O. Baer, New Rochelle (USA), Washington/Indianapolis/Sarasota 1985, nr. 27, ill.; Triomf van Tobias (6), Den Haag, collectie H.R. Bijl; Triomf van Christus (8), Williamstown, Museum Sterling and Francine Clark Art Institute, coll. Steiner,; New Haven/Santa Barbara/Springfield 1986, nr. 76, ill. Veldman heeft de prentenreeks uitgebreid beschreven en geduid: Veldman 1977, pp. 62-70; Veldman 1986a, pp. 37-46; Veldman 2006, pp. 54-63.

3 De andere twee triomftochten betreffen: De kringloop van het menselijk handelen uit 1564; New Hollstein 1993-1994, vol II, nrs. 482-490, ills. en De triomfen van Petrarca uit ca. 1565, New Hollstein 1993-1994, vol. II, nrs. 491-496, ills.

4 Veldman 1986a, p. 36; Veldman 2006, pp. 54-55; Rotterdam 1988b, p. 88.

5 Erasmus 1488 (ed. 1975), nr. 7, pp. 232-243; Veldman 1986a, p. 37; Rotterdam 1988b, p. 88.

6 Vasari 1568 (ed. 1878/85), book V, pp. 437-438

7 Veldman 1986a, p. 40.

8 ‘Sustinet impositum veluti virtute CAMELUS/ Pondus, onusque sibi, mitem facilemque oneranti/Se praebet, nec non flectit sua terga retorta:/Unica sic ISAC soboles fide patris ABRAMI/Dictis audit, obedivit, captisque pericla/Pectora non dubio manifesta subire paratus.
(‘Zoals een kameel met goedheid de hem opgelegde zware last draagt en mak en bereidwillig is voor degene die hem lasten oplegt en zelfs zijn rug naar achteren neerbuigt, zo luistert Isaak, de enige zoon, met vertrouwen naar de woorden van zijn vader Abraham en heeft eraan gehoorzaamd en was zonder aarzeling bereid levensgevaar te trotseren.’) Vertaling Veldman 1986a, p. 39.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Maarten van Heemskerck

Heemskerk 1498 - Haarlem 1574

Maerten van Heemskerck was van 1527 tot 1529 in de leer bij Jan van Scorel en leerde via hem de Italiaanse kunst al kennen vóór hij in 1532 naar Italië ging...

Bekijk het volledige profiel