:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De sibille van Samia

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De sibille van Samia
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), zwarte inkt (sporen), pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 200 mm
Breedte 190 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 103 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1510
Signatuur geen
Watermerk Heart, crowned, with gothic initials JB below (here in mirror image, viewed on the recto; 41 x 20 mm, VV, 8P, very fine, near the centre, between P4-5 from the left), similar to Briquet 4324 (French, possibly Troyes, doc. in France and the Netherlands, Pfalz, 1482-1499; pp. 259-260, initials JB possibly those of the papermaker). [AE]
Conditie inktvraat in de vorm van doorslag naar verso
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Firmin-Didot (L.119), L. Galichon (L.1060), G.B. Lasquin (L.1139a), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 1934, no. 14 (Brugge, ca. 1490); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 10
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Boon 1950, p. 91 (Meester van de Jozefgeschiedenis?); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Brugge > België > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

In een heuvelachtig landschap met een gebouw en bomen in de achtergrond, staat een vrouw naast een gotische wieg met op het hoofdeinde een klein kruis. Zij stelt de sibille van Samos voor, één van de twaalf vrouwelijke priesters met profetische gaven uit de oudheid. Zij speelden binnen de katholieke kerk een rol door de komst van Christus te voorspellen.1 Zo kondigde de Tiburtijnse sibille de geboorte van Christus bij Augustus aan. De sibille van Samos was priester van het orakel van Apollo bij de tempel van Hera op het eiland Samos (onderdeel van Griekenland). Zij voorspelde de geboorte van Christus in een stal en heeft om die reden als attribuut een wieg. Voorbeelden van sibillen uit de vijftiende eeuw zijn te vinden in de marges van Franse gedrukte getijdenboeken, die zeer populair waren.2 Zo is de sibille van Samia in volle lengte afgebeeld in een gedrukt getijdenboek van Simon Vostre uit 1507.3 Daarnaast zijn ze aan het begin van de zestiende eeuw ook te zien in reeksen van beelden, schilderijen of wandtapijten ter decoratie van kerken en stadhuizen. Soms werden dergelijke reeksen aangevuld door een serie met oudtestamentische profeten.4 Ook deze tekening maakte deel uit van een reeks, zo blijkt uit een tekening van dezelfde hand in Kopenhagen waarop de sibille van Eritrea is afgebeeld (afb. 1).5 De bloem in haar hand verwijst naar de Annunciatie, die zij aankondigde.

De tekening kende in de negentiende eeuw toeschrijvingen aan Hubert van Eyck en Hans Memling en werd vervolgens geassocieerd met Hugo van der Goes.6 Het net van korte dicht op elkaar geplaatste arceringen en kruisarceringen is inderdaad ontleend aan Van der Goes. Ook de vrouw met haar hoge voorhoofd is van een type, dat we kennen uit werken van Hugo van der Goes en zijn navolging, zoals de twee vrouwenkopjes in dit museum (inv. nrs. N 182 - N 183), 1480-90 gedateerd. De bomen in het landschap wijzen echter op een iets latere datering tussen 1500 en 1510. De contouren van de kruinen tekende de kunstenaar met stipjes en kleine haaltjes. Het onderste deel van de kruin zette hij zwaarder aan en vulde hij met schetsmatige horizontale streepjes en lusjes. Dit type bomen doet denken aan de bomen van Gerard David zoals hij die tekende in een landschapsstudie in Parijs die rond 1505-10 wordt gedateerd.7

Vermoedelijk is de archaïsche sibille getekend naar voorbeeld. De voorstelling bevat enkele ‘kopieerfoutjes’, zoals de duim van haar rechterhand die bovenaan niet is afgesloten. De sibille en de wieg staan bovendien los van het landschap om hen heen, dat vermoedelijk pas daarna werd getekend.

Noten

1 Hall 1974, p. 282.

2 Met dank aan Prof. Dr. Ilja Veldman voor de identificatie van deze voorstelling. Zij attendeerde mij ook op diverse voorstellingen van sibilles in gedrukte getijdenboeken.

3 Heures a lusaige de Rome, Simon Vostre 1498 in de Koninklijke Bibliotheek, The Hague, 171 F 70 en Simon Vostre, Hore Christifere Virginis Marie secundum usum Romanum, Simon Vostre 1507, Bibliothèque de l’Arsenal, Paris, 4- T- 949 support: livre. Afgebeeld in Mâle 1908, p. 289, fig. 128. Met dank aan Ilja Veldman voor deze informatie.

4 Smits 1996, vol. I, pp. 77-87, met name p. 81.

5 Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv. nr. Tu 74/2

6 Boon 1950, p. 91; Boon 1965, p. 200. In eerste instantie (1950) suggereerde Boon dat de maker van deze tekening mogelijk ook verantwoordelijk was geweest voor enkele tekeningen die de geschiedenis van Jozef weergeven en die wellicht in Goes’ atelier zijn ontstaan. Hij kwam hier later (1965) niet meer op terug. Voor tekeningen uit deze serie, zie Antwerpen 2002, nr. 32.

7 Musée du Louvre, Paris; Ainsworth 1998, p. 32, ill. p. 33, fig. 40.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker