:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Dorpsgezicht

Dorpsgezicht

Toegeschreven aan: Jacob Grimmer (in 1576)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Dorpsgezicht
Materiaal en techniek Pen in roodbruine inkt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 189 mm
Breedte 276 mm
Makers Toegeschreven aan: Jacob Grimmer
Vroegere toeschrijving naar: Hans Bol
Kunstenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 37 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1576
Signatuur ’1576 / [..]’ gedateerd (op de kapel links, in pen in roodbruine inkt)
Watermerk Letter A (?) met daarboven een bloem, eronder een banderol met tekst CRINELLE of CRINELIS (28 x 29 mm, in het midden, op P5-6 van beneden af)(vV, 11P, zeer fijn, folio). [AE]
Inscripties ‘Vel[..]’ (linksonder, op het hek, in pen in roodbruine inkt, eigenhandig), 'Toe guot [?]' (middenboven, in pen in roodbruine inkt, eigenhandig, gecorrigeerd of veranderd met de pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Franz 1965, nr. 99, pl. 84; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Antwerpen > België > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Albert J. Elen

Helmuth Lütjens, directeur van kunsthandel Paul Cassirer in Amsterdam en auteur van de typescript inventaris van de tekeningencollectie van Franz Koenigs, beschreef de voorstelling als 'Blick auf die Strasse eines kleinen Ortes (Tourout?)'.1 De inscriptie aan de bovenrand is echter niet als zodanig te ontcijferen. Het eerste woord is in ieder geval ‘Toe’, mogelijk met de betekenis ‘Te’, hetgeen wijst op een plaatsbepaling en een topografische weergave zou impliceren. Indien de inscriptie ‘Toe hout’ luidt, dan zou ook Turnhout kunnen zijn bedoeld. Echter, het gebouw met de karakteristieke achtkantige toren is in die stad niet te traceren. Welke locatie hier dan wel is getekend, blijft dus vooralsnog een raadsel.

De annotatie onder het jaartal 1576 in het front van het kapelletje aan de weg links, mogelijk de naam van de tekenaar, valt evenmin te ontcijferen. Franz (1965) had reeds twijfels over de traditionele toeschrijving van deze tekening aan Bol en nam hem voorzichtigheidshalve als ‘misschien atelier’ op in zijn beknopte oeuvrelijst van de tekeningen van Hans Bol. De tekening sluit in tekenstijl en ook wat betreft de bijzondere, roodbruine kleur van de inkt—elders ook als violet aangeduid—nauw aan bij tekeningen van Abel Grimmer en wordt hier met voorbehoud aan deze kunstenaar toegeschreven. In het bijzonder vier landschaptekeningen in St. Petersburg tonen sterke stilistische verwantschap met de onderhavige tekening: de karakteristieke bladslag met boogvormige haaltjes van links naar rechts, horizontale arceringen in de boomstammen en de overige schaduwing in landschap en architectuur met sterk aangezette kruisarceringen.2 Dezelfde overeenkomsten zijn te zien in de gesigneerde en 1573 gedateerde tekening van Grimmer in Hamburg, waarin bovendien dezelfde parallelle arcering tussen de boomslag zichtbaar is als in de Rotterdamse tekening in de boom rechts.3 In tegenstelling tot in onze tekening zijn in de genoemde tekeningen geen menselijke figuren voorgesteld.

Noten

1 Typescript inventaris van de Koenigs Collectie (c. 1930-35), inv.nr. N 37.

2 A. Larionov, exhib.cat. From gothic to mannerism. Early Netherlandish drawings in the State Hermitage, St Petersburg 2010, pp. 290-297, 362, nrs 54-57, gerepr. in kleuren. Deze vier vroeger aan Pieter Bruegel toegeschreven tekeningen, door Larionov in de jaren 1550-1560 gedateerd, behoren tot een groep van tien imaginaire landschappen in de Hermitage, waarvan er één een oude toeschrijving aan Jacob Grimmer draagt. Zij zijn door De Bertier de Sauvigny opgenomen in haar oeuvrecatalogus van dertig tekeningen van Jacob Grimmer; R. de Bertier de Sauvigny, Jacob en Abel Grimmer. Catalogue raisonné, [Brussel] 1991, pp. 149-150, no. 4.

3 Franz 1969, vol. 1, p. 244, vol. 2, p. 185, ill. 362; De Bertier de Sauvigny 1991, p. 86, ill. 31.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacob Grimmer

Antwerpen 1525/1526 - Antwerpen 1590/1609

Bekijk het volledige profiel