:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Village view

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Village view
Material and technique Pen and red-brown ink, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 189 mm
Width 276 mm
Artists Attributed to: Jacob Grimmer
Previously attributed to: Hans Bol
Artist: Anoniem
Accession number N 37 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1576
Signature ’1576 / [..]’ dated (on the front of the chapel on the left, in pen and red-brown ink)
Watermark Letter A (?) surmounted with a flower, on top of a banderole with text CRINELLE or CRINELIS (28x29 mm, in the centre, on P5-6 from below)(vV, 11P, very fine, folio). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions ‘Vel[..]’ (on the fence at lower left, in pen and red-brown ink), 'Toe guot [?]' (upper centre, in pen and red-brown ink, all autograph, the latter corrected or altered with pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 2004b
Internal exhibitions Het jaar rond met Bol (2004)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Franz 1965, no. 99, pl. 84
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Place of manufacture Antwerp > Belgium > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Albert J. Elen

This description is currently only available in Dutch.

Helmuth Lütjens, directeur van kunsthandel Paul Cassirer in Amsterdam en auteur van de typescript inventaris van de tekeningencollectie van Franz Koenigs, beschreef de voorstelling als 'Blick auf die Strasse eines kleinen Ortes (Tourout?)'.1 De inscriptie aan de bovenrand is echter niet als zodanig te ontcijferen. Het eerste woord is in ieder geval ‘Toe’, mogelijk met de betekenis ‘Te’, hetgeen wijst op een plaatsbepaling en een topografische weergave zou impliceren. Indien de inscriptie ‘Toe hout’ luidt, dan zou ook Turnhout kunnen zijn bedoeld. Echter, het gebouw met de karakteristieke achtkantige toren is in die stad niet te traceren. Welke locatie hier dan wel is getekend, blijft dus vooralsnog een raadsel.

De annotatie onder het jaartal 1576 in het front van het kapelletje aan de weg links, mogelijk de naam van de tekenaar, valt evenmin te ontcijferen. Franz (1965) had reeds twijfels over de traditionele toeschrijving van deze tekening aan Bol en nam hem voorzichtigheidshalve als ‘misschien atelier’ op in zijn beknopte oeuvrelijst van de tekeningen van Hans Bol. De tekening sluit in tekenstijl en ook wat betreft de bijzondere, roodbruine kleur van de inkt—elders ook als violet aangeduid—nauw aan bij tekeningen van Abel Grimmer en wordt hier met voorbehoud aan deze kunstenaar toegeschreven. In het bijzonder vier landschaptekeningen in St. Petersburg tonen sterke stilistische verwantschap met de onderhavige tekening: de karakteristieke bladslag met boogvormige haaltjes van links naar rechts, horizontale arceringen in de boomstammen en de overige schaduwing in landschap en architectuur met sterk aangezette kruisarceringen.2 Dezelfde overeenkomsten zijn te zien in de gesigneerde en 1573 gedateerde tekening van Grimmer in Hamburg, waarin bovendien dezelfde parallelle arcering tussen de boomslag zichtbaar is als in de Rotterdamse tekening in de boom rechts.3 In tegenstelling tot in onze tekening zijn in de genoemde tekeningen geen menselijke figuren voorgesteld.

Footnotes

1 Typescript inventaris van de Koenigs Collectie (c. 1930-35), inv.nr. N 37.

2 A. Larionov, exhib.cat. From gothic to mannerism. Early Netherlandish drawings in the State Hermitage, St Petersburg 2010, pp. 290-297, 362, nrs 54-57, gerepr. in kleuren. Deze vier vroeger aan Pieter Bruegel toegeschreven tekeningen, door Larionov in de jaren 1550-1560 gedateerd, behoren tot een groep van tien imaginaire landschappen in de Hermitage, waarvan er één een oude toeschrijving aan Jacob Grimmer draagt. Zij zijn door De Bertier de Sauvigny opgenomen in haar oeuvrecatalogus van dertig tekeningen van Jacob Grimmer; R. de Bertier de Sauvigny, Jacob en Abel Grimmer. Catalogue raisonné, [Brussel] 1991, pp. 149-150, no. 4.

3 Franz 1969, vol. 1, p. 244, vol. 2, p. 185, ill. 362; De Bertier de Sauvigny 1991, p. 86, ill. 31.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jacob Grimmer

Antwerpen 1525/1526 - Antwerpen 1590/1609

Bekijk het volledige profiel