:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De drie koningen

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De drie koningen
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, wit gehoogd, kaderlijnen met de pen in bruine inkt, op grauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 141 mm
Breedte 189 mm
Makers Tekenaar: Jacques de Gheyn (II)
Inventarisnummer MB 1713 (PK)
Credits Schenking I.M. Hudig, 1926
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1926
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1629
Signatuur 'JDG' [ligatuur] gemonogrammeerd (middenonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk geen (vV, 7P)
Conditie recto: gaatje middenboven; witte hoogsels zijn gedeeltelijk geoxydeerd; verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'Vente de A G. de Visser Bellart 1869 / no. 126 du catalogue / Jaques de Gheyn' (verso, middenonder, in pen in bruine inkt), 'n x y, Fl en me–' (verso, linksonder, in potlood), 'Les Rois Magis' (verso, rechtsonder, in potlood)
Merkteken W. Pitcairn Knowles (L.2643)
Tentoonstellingen Amsterdam 1939, no. 79i; Rotterdam 1952, no. 29; Praag 1966, no. 35; Parijs 1974, no. 39; Rotterdam/Washington 1985, no. 43; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 84; Washington 2017, nr. #
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag Museum Boymans 1926, p. 6; Van Gelder 1928, p. 178; Van Regteren Altena 1936, p. 42; Amsterdam 1939, no. 79i, fig. 30; Haverkamp Begemann 1952, no. 29; Haverkamp Begemann 1957, nr. 12; Judson 1973, p. 34; Van Regteren Altena 1983, dl. 1, pp. 107-108, dl. 2, nr. 33 and p. 177 (onder nr. 106), dl. 3, pl. 248; Amsterdam 2008, pp. 42-43; Massing 2011, pp. 273-274; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De drie koningen staan dicht opeen met hun geschenken voor de hoek van een muur die achteraan met planten begroeid is. De middelste koning herinnert met zijn magere gezicht, zijn lange, dunne neus en ingevallen ogen enigszins aan de man op het Studieblad met de koppen van een oude man, een jongen en een vrouw (inv. nr. H 259), die ook op enkele andere tekeningen van De Gheyn voorkomt. Mogelijk nam de kunstenaar bij het tekenen van deze koning hetzelfde model als uitgangspunt, maar nu in een andere houding.

Wie langer naar de voorstelling kijkt, ziet dat de drie van dichtbij getekende figuren weinig samenhang vertonen en eigenlijk drie aparte studies zijn. Vooral de morenkoning aan de linkerkant is enigszins achter de rug van de middelste koning weggestopt – voor hem is weinig relatief ruimte op het blad.1 Ook heeft hij een andere maatvoering dan de andere koningen en is hij in dikkere penlijnen getekend. Maar ook de twee andere koningen verschillen onderling. In de kleding van de koning rechts zijn met kruisarceringen en rommelige, krasserige zigzaglijnen veel donkere schaduwpartijen aangebracht, waartegen zijn beker licht afsteekt. De toga van de middelste koning is daarentegen schetsmatiger getekend, met lange, parallelle lijnen. Het bindend element tussen de drie personen is de muur op de achtergrond. Uit de penlijnen die het muurvlak vullen is op te maken dat De Gheyn deze als laatste tekende. Zo volgt bij de middelste koning het krasserige patroon op de muur de ronding van zijn hoofd. Tussen hem en de morenkoning fungeren de snel opgezette zigzaglijnen als vulling tussen beide figuren. Bovendien gaan de lijnen in de achtergrond soms over de contouren van de morenkoning heen.

De compositie van de tekening, met drie grote, dicht opeengepakte figuren is opmerkelijk. De Gheyn heeft hier bewust geëxperimenteerd met de uitbeelding van een traditioneel thema op een nieuwe manier. Hij liet zich daarbij wellicht inspireren door de pentekening Fantasiefiguren voor een muur en balustrade van zijn leermeester en collega Hendrick Goltzius uit 1598, waar ook drie figuren in close-up verbeeld zijn.2 Zowel wat betreft beeldvorm als in de vlotte tekenstijl herinnert De drie koningen bovendien aan een andere tekening van Goltzius, namelijk De man met de aardappelneus (inv. nr. MB 1743), die vermoedelijk dateert van omstreeks 1600-1605. Dat pleit voor een datering van De Gheyns tekening ná deze jaren.

Noten

1 Volgens Van Regteren Altena gebruikte De Gheyn voor deze morenkoning een pleisterkop, die ook gebruikt is op een tekening van Jacques de Gheyn III, zie Van Regteren Altena 1936, p. 42 en Van Regteren Altena 1983, dl. 2, p. 26 (onder nr. 33), p. 177 (onder nr. 106). Terecht wezen Meij en Giltaij erop (Paris 1974, p. 56, onder nr. 39), dat dit niet het geval hoeft te zijn omdat, De Gheyn ook studies van negroïde personen ‘naar het leven’ maakte, zie tekening in Londen, The British Museum, inv. nr. 1869.6.12.594, Popham 1932, p. 158, nr. 4; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 634.

2 Stockholm, National Museum, inv. nr. 1700; Reznicek 1961, nr. 160. Dit werd eerder opgemerkt in Parijs 1974, p. 56 (onder nr. 39).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel