:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De man met de aardappelneus

De man met de aardappelneus

Hendrick Goltzius (in circa 1600-1605)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De man met de aardappelneus
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 238 mm
Breedte 167 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Goltzius
Inventarisnummer MB 1743 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1605
Signatuur 'HG [ineen]' gemonogrammeerd (rechtsboven, in pen in bruine inkt)
Watermerk geen (vH, 6-7P)
Conditie speldeprikjes middenboven, inktvraat, beschadigde bovenhoeken, doublure met penneproeven in pen in bruine inkt
Inscripties '[ik h]eb een noys ende wilt wel weeten / ghy hebt v ooren vergeeten' (linksonder, in pen in bruine inkt, eigenhandig), 'Goltius' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Rotterdam/Haarlem 1958, nr. 121; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 81; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 321; Cat. 1869, nr. 191; Cat. 1901, nr. 247 (fl. 40,-); Hirschmann, 1919, p. 143; Reznicek 1961, nr. 338; TIB dl. 3 (commentary), 1982, p. 270 (onder nr. 240b); Van Regteren Altena 1983, dl. 1, pp. 148-149; Reznicek 1988, p. 82; Peatherbridge 2010, pp. 364-365, ill. 267; New Hollstein 2012 (onder nr. 727); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De vrolijke man op deze tekening lijdt aan rhinophyma, een onschuldige aandoening die een bloemkoolvormige vergroving en vergroting van de neus tot gevolg heeft.1 Gelet op de knollenneus, ’s mans olijke blik en lachende mond is deze voorstelling niet bedoeld als een portret, maar als komische genrevoorstelling of als interessante tronie, die enigszins herinnert aan de karikaturen van Leonardo da Vinci en Quentin Massys.2 Toch komen op vijftiende en zestiende-eeuwse mansportretten ook wel neuzen voor die door rhinophyma misvormd zijn, zoals op het anonieme portret van Hendrik IV van Naaldwijk van omstreeks 1500-1506 (Amsterdam, Rijksmuseum).3 Kennelijk was het dus een kwaal waar men zich niet per definitie voor schaamde en die niet uitsluitend uitgebeeld werd om de spot met iemand te drijven. Naar de bijzondere neus wordt ook verwezen in het opschrift dat linksonder op de tekening is aangebracht:

[ik h]eb een noys ende wilt wel weeten/
ghy hebt v ooren vergeeten

Het zijn de woorden van de uitgebeelde man, die lijkt te willen zeggen: ‘Ik mag dan een grote neus hebben, dat geef ik toe, maar jij vergeet je oren – die zijn ook niet zo fraai’.4

Reznicek bracht de tekening in verband met een gravure van een anoniem graveur naar ontwerp van Goltzius getiteld Meynaert Noeswys, van een man met een zotskap en een aardappelneus die zich lezend door een brilletje over een boek buigt (afb..).5 In het onderschrift vertelt de man dat hij door zijn zotheid tevergeefs naar wijsheid zoekt. Het enige dat hij vond was eigenwaan, waarvan zijn neus gezwollen is geraakt. Hoewel Reznicek meende dat beide voorstellingen inhoudelijk vergelijkbaar zijn, heeft elk toch een andere strekking. Terwijl in de prent de nadruk ligt op zotheid en eigenwaan, is de moraal van de Rotterdamse tekening dat het beter is een ander niet te bespotten om diens gebreken omdat niemand immers perfect is.

Goltzius tekende vaker groteske hoofden met een bijzondere fysionomie of fantastische hoofddeksels, waarvan zijn Busteportret van een man met een muts met kwast uit 1587 in Edinburgh, een grote pentekening getekend in gravuretechniek, de meest spectaculaire is.6 Door de expressieve gezichtsuitdrukking van de hier uitgebeelde man met zijn misvormde aardappelneus, is deze voorstelling echter tamelijk exceptioneel vergeleken met andere fantasieportretten die Goltzius maakte.7 Reznicek dateerde de tekening enige jaren na 1600.8

De voorstelling wekt de indruk met grote vaart gemaakt te zijn, met trefzekere lijnen in pen in bruine inkt. Het gezicht, de krullende haren en het dunne baardje van de man zijn neergezet in krasserige, parallelle arceringen, die achterop het hoofd en onder de kin dichter en dikker zijn. De linkerwand van de ruimte waarin de man zich bevindt, met linksboven een raam, wordt gesuggereerd in snel opgezette horizontale en verticale lijnen.9 De achterwand is met enkele halen gevuld. Een soortgelijke schetsmatige tekentechniek treffen we ook aan in Goltzius’ Afgodendienst van Salomo in Parijs en De vier evangelisten in Rotterdam (zie inv. nr. FG 55).10 Ook zijn leerling Jacques de Gheyn II maakte tekeningen in deze stijl.11

[caption id="attachment_13820" width="545" align="alignleft"]fig. 1 School of Hendrick Goltzius, Meynaert Noeswys, c. 1580-1620. Museum Boijmans Van Beuningen, inv.no. BdH 8564 (PK)fig. 1 School of Hendrick Goltzius, Meynaert Noeswys, c. 1580-1620. Museum Boijmans Van Beuningen, inv.no. BdH 8564 (PK)[/caption]

Noten

1 Zie voor deze aandoening Crijns/Van Leeuwen 1992, pp. 71-80.

2 Zie voor Leonardo da Vinci bijvoorbeeld Grotesk hoofd (ca. 1503-1507) in Christ Church, Oxford, Byam Shaw 1976, nr. 19, pl. 13; Voor Quentin Massys bijvoorbeeld ENP, dl. 7, 1971, pl. 122.

3 Inv. nr. SK-C-57, J. Niessen in (webpublicatie): J.P. Filedt Kok, M. Leeflang, D. Meuwissen et al., Early Netherlandish Paintings in the Rijksmuseum, dl. 1, 2009, zie www.rijksmuseum.nl/early-netherlandish-paintings, SK-C-57. Andere voorbeelden zijn: Portret van een oude man met kind van Domenico Ghirlandaio (ca. 1490, Parijs, Musée du Louvre) en Portret van een oude man van Joos van Cleve (ca. 1520-1530, Madrid, Museo del Prado).

4 Met dank aan Bart Ramakers.

5 Reznicek 1961, p. 392; New Hollstein 2012, nr. 727. Vergelijkbaar met deze prent is een aan Karel van Mander toegeschreven tekening Nar met uilenbril in Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv.nr. AE 617; zie Van Regteren Altena 1983, dl. 1, p. 52, afb. 44; Reznicek 1993, p. 80. Met dank aan Marjolein Leesberg, die mij op deze tekening wees.

6 Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv.nr. D 5507, Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 238-239, fig. 94, Edinburgh 2008, nr. 8, pl. 2. Zie over Goltzius’ tekeningen in gravuretechniek (ofwel penwerk) inv.nr. MB 1742.

7 Zie voor andere voorbeelden Reznicek 1961, nrs. 300, 318, 322, 329.

8 Reznicek 1961, p. 392.

9 Iets soortgelijks deed Goltzius in de achtergrond van zijn Portret van een geleerde in de trant van Lucas van Leyden, Haarlem, Teylers Museum, inv.nr. N 62; Reznicek 1961, nr. 319. Een soortgelijke ruimte, opgezet in snelle, enigszins krasserige lijnen, is te zien op twee gegraveerde portretten van een man met een hoed, anoniem naar Hendrick Goltzius, ca. 1597, New Hollstein 2012, nrs. 731-732.

10 Afgodendienst van Salomo, Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv.nr. 4501, zie Boon 1992, nr. 105, die deze tekening ca. 1596 dateert.

11 Reznicek 1961, p. 392; Van Regteren Altena 1983, dl. 1, p. 149.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was een graveur uit Haarlem. In het begin graveerde hij voornamelijk werken naar het ontwerp van andere kunstenaars, maar later ook zijn eigen...

Bekijk het volledige profiel