:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mannen, vrouwen en een kind, gevolgd door gevangenen, een soldaat en een ruiter

Mannen, vrouwen en een kind, gevolgd door gevangenen, een soldaat en een ruiter

Francesco di Giorgio Martini (in circa 1480-1490)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Mannen, vrouwen en een kind, gevolgd door gevangenen, een soldaat en een ruiter
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, op perkament
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 143 mm
Breedte 236 mm
Makers Tekenaar: Francesco di Giorgio Martini
Inventarisnummer I 478 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1490
Inscripties '51.' (verso, pen in bruine inkt), '27V/' (idem, pen in zwarte inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst mogelijk Francesco Calzolari, Verona; Graaf Lodovico Moscardo, Verona; door zijn nazaten verkocht aan Luigi Grassi in 1905; kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence; Frits Lugt, Maartensdijk, aangekocht op 20.10.1929, verkocht aan Koenigs; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (school van Ferrara, tweede helft 15e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 501; Groningen 1949, nr. 16; Siena 1993, nr. 97
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 501 (attr. Botticelli); Degenhart 1939, pp. 117-122 (Francesco di Giorgio Martini); Weller 1943, p. 199 (Francesco di Giorgio Martini); Groningen 1949, nr. 16 (Francesco di Giorgio Martini); Vertova 1981, p. 69, onder nr. 23 (Francesco di Giorgio Martini); Siena 1993, p. 310, onder nr. 59, p. 448, nr. 97, ill., p. 450 onder nr. 98 (Francesco di Giorgio Martini); Palladino 1996, p. 86 (Francesco di Giorgio Martini)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Maud Guichané

'Exodus', in de Bijbel van Federico da Montefeltro, 1476-1478, Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, Urb.Lat.1

De beeldhouwer, schilder, architect en uitvinder Francesco di Giorgio Martini was een van de belangrijkste Siënese renaissancekunstenaars. Er is al uitvoerig studie verricht naar zijn grafische werk waarmee hij zijn verhandelingen over techniek en architectuur illustreerde. Minder bekend echter zijn de ongeveer twintig overgeleverde figuratieve tekeningen van zijn hand. Na Brandi’s eerste studie uit 1934[1] probeerde Degenhart de groep als geheel te reconstrueren en de chronologie ervan te bepalen.[2] In een tweede artikel uit 1939[3] voegde hij nog een aantal werken aan het getekende oeuvre van de kunstenaar toe, waaronder deze tekening in Museum Boijmans Van Beuningen die tot dan aan Sandro Botticelli (1444/1445‑1510)[4] of de school van Ferrara was toegeschreven.[5]

De bovenrand van de tekening is bijgesneden en volgt de contouren van een ruiter. Deze begeleidt een soldaat en twee gevangenen wiens handen op de rug zijn gebonden. Het onderste deel van het blad toont enkele vrouwen en een kind die achter een man lopen die een pakpaard voortduwt. Beide figuurgroepen maakten vermoedelijk deel uit van een grotere compositie, mogelijk een uittocht. Degenhart vergeleek de tekening met de Uittocht van de Joden uit Egypte (afb.), een illustratie in de Bijbel van Federico da Montefeltro (1422‑1482) die in 1478 werd voltooid in de Florentijnse werkplaats van Vespasiano da Bisticci (1421‑1498).[6] Naar alle waarschijnlijkheid had Francesco di Giorgio toegang tot dit meesterwerk in de collectie van de hertog van Urbino, voor wie hij vanaf 1477 werkte, en is de tekening hierop geïnspireerd.

Degenharts toeschrijving van de Rotterdamse tekening aan Francesco di Giorgio, onderschreven door Weller in 1943[7] en later, in 1993, door Andrea De Marchi,[8] is gebaseerd op de stilistische overeenkomsten met diens gerijpte werk in de jaren 1480. De houding van de figuren met hun tengere ledematen is ook terug te vinden in zijn beeldhouwwerken[9] en schilderijen.[10] Hun bewegingen vormen een samenspel met de lange plooien van hun gewaden die de vorm van hun lichamen onthullen. Zoals gewoonlijk schetste Francesco di Giorgio de contouren met een fijne, onderbroken lijn. Hierna verlevendigde hij het geheel met dicht opeen geplaatste arceringen, soms krullend maar zelden over elkaar heen, waardoor op het blad een beweeglijkheid is bereikt die ook zijn bronzen reliëfs kenmerkt.[11] De datering van deze tekening in de jaren 1480[12] wordt bevestigd door stilistische en technische overeenkomsten met Landschap met cavaleriegevechten in Düsseldorf.[13]

Omdat de tekening niet direct gerelateerd is aan een bekend werk van Francesco di Giorgio, blijft de functie ervan onduidelijk. Het blad is van perkament, een kostbaar en duurder medium dan papier en in die tijd ook in Siena verkrijgbaar.[14] Francesco di Giorgio lijkt een voorkeur voor deze ondergrond te hebben gehad, misschien omdat hij dat als illustrator gewend was of vanwege de modelli die hij voor zijn opdrachtgevers maakte.[15] De tekening kan ook een studie zijn geweest voor een illustratie[16] of een klein geschilderd werk, zoals een onderdeel van een predella of een paneel van een cassone.

Noten

[1] Brandi 1934, pp. 45‑57.

[2] Degenhart 1935, pp. 103‑126.

[3] Degenhart 1939, pp. 117‑122.

[4] Amsterdam 1934, p. 138, nr. 501.

[5] De tekening wordt omschreven als ‘Ferraresisch, 2. Hälfte 15. Jahrhundert’ in Lütjens ca. 1928‑1935. De Rotterdamse tekening is een van de 61 tekeningen die Frits Lugt in oktober 1929 van Luigi Grassi kocht. Tien ervan waren afkomstig uit de Moscardo collectie. Lugt behield er hier vier van en verkocht er begin 1930 zes aan Koenigs. Zie Byam Shaw 1983, dl. 1, pp. 196‑197, onder nr. 193, noot 4. Over de kwestie van de herkomst van de tekeningen in de Moscardo collectie uit Calceolari’s verzameling, zie Les Marques de collections, L.1171b (Luigi Grassi), suppl. sinds 2010.

[6] Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, Urb.Lat.1. Zie Fulvio Cervini in Gubbio 2022, pp. 493‑494, nr. VII.24.

[7] Weller 1943, p. 199.

[8] Andrea De Marchi in Siena 1993, p. 448, nr. 97.

[9] Bijvoorbeeld een bronzen beeld van twee engelen, Siena, Duomo; zie Siena 1993, p. 402, nr. 84, afb.

[10] Zoals de centrale figuur in het cassone-paneel met het verhaal van Paris, voorheen in Boston, Wheelwright Collection, zie Fredericksen 1969, afb. 22.

[11] Bijvoorbeeld het bronzen beeld Het oordeel van Paris, Washington, National Gallery of Art, inv. A.293.16B; zie Siena 1993, p. 406, nr. 85, afb.

[12] We volgen liever Degenharts voorstel (1939, p. 120) dan Andrea de Marchi’s schatting rond 1490 (Siena 1993, p. 448, nr. 97).

[13] Museum Kunstpalast, Graphische Sammlung, inv. FA (FP) 3529A; zie Düsseldorf 2017, p. 162, nr. A62, afb. Als eerste geopperd door Degenhart in: Degenhart 1939, pp. 118‑122.

[14] Degenhart 1939, p. 118.

[15] Forlani Tempesti 1991, nr. 70; Düsseldorf 2017, p. 162, nr. A26.

[16] Vertova schrijft dat deze tekening en die in Düsseldorf ‘illustraties van een tekst lijken te zijn’: Vertova 1981, p. 69, onder nr. 23.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Francesco di Giorgio Martini

Siena 1439 - Siena 1502

Bekijk het volledige profiel