:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een man met hoofddeksel

Portret van een man met hoofddeksel

Anoniem (in circa 1450-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een man met hoofddeksel
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 124 mm
Hoogte 152 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Bartolomeo Veneto
Vroegere toeschrijving: Giovanni di Niccolò Mansueti
Inventarisnummer I 538 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1550
Watermerk achtbladige bloem, lijkt op Briquet 6601 (Lombardije, 15de eeuw)
Inscripties 'Bartol.o Veneto’ (verso, m.o., potlood), ‘10m' (verso, m.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Bartolomeo Veneto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 28
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1953, nr. T 28 (toeg. Giovanni Mansueti)
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

In de late vijftiende en begin zestiende eeuw, toen de Venetiaanse belangstelling voor de islamitische wereld een hoogtepunt bereikte, werden er vele werken met islamitische kunst als onderwerp of inspiratie geproduceerd. Dit blijkt uit talloze islamitische kostuums en bouwwerken afgebeeld in verluchte manuscripten, prenten, tekeningen en beeldhouwwerken uit die tijd.[1] Deze tekening van een man met krullende baard en kleine tulband past binnen deze interesse en werd waarschijnlijk in de Veneto, naar een bestaand portret van een Ottomaanse man, gemaakt.[2] Het beroemdste voorbeeld van zo’n portret is Gentile Bellini’s (ca. 1430/1434-1507) Portret van Mehmet II (1480), waarin deze sultan op dezelfde wijze als de doges uit zijn tijd is afgebeeld.[3] Na zijn bezoek aan Istanboel, waar hij in 1479 op uitnodiging van de sultan naartoe was gereisd, verbeeldde Bellini vaker islamitische figuren in zijn schilderijen en gaf dit ook aan zijn leerlingen door.[4] De arrestatie van Marcus (1499) van Giovanni Mansueti (ca. 1465-1527), nu in Liechtenstein, is daar een goed voorbeeld van.[5] Of ook onze tekening door Mansueti werd vervaardigd, of mogelijk door Bartolommeo Veneto (werkzaam ca. 1502-ca. 1531) die eveneens bij Bellini studeerde, is niet waarschijnlijk.[6] De figuur is nogal plat en met weinig plasticiteit verbeeld, en het valt op dat beide ogen te zien zijn terwijl de rest van het gezicht in profiel is weergegeven. Vanwege de kwaliteit van de studie is het waarschijnlijker dat de tekening een anonieme kopie is naar een werk uit de Veneto.

Noten

[1] Zie ook Howard 2000.

[2] Er bestaan soortgelijke inheemse hoofddeksels in Noord-Italië, zoals te zien in Romanino’s portret van een man (1520-1525) in Boedapest, Szépművészeti Múzeum, inv. 1254, maar hier lijkt het om een platte tulband te gaan.

[3] Als heerser van het groeiende islamitische Ottomaanse Rijk was sultan Mehmed II Fatih (1430-1481) een van de machtigste mannen ter wereld toen Bellini dit portret schilderde. De doges waren de leiders van de Venetiaanse Republiek.

[4] Zie Campbell/Chong 2005; Mansueti maakte ook kopieën naar het werk van Bellini, zoals de tekening met drie mammelukken in Windsor, Royal Collection, inv. RCIN 990062.

[5] Fürstliche Gemäldegalerie, Liechtenstein Museum, inv. GE 857.

[6] Amsterdam 1953, nr. T 28.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker