:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Figuur met ontblote schouder

Figuur met ontblote schouder

Omgeving van: Gaudenzio Ferrari (in circa 1500-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Figuur met ontblote schouder
Materiaal en techniek Zwart krijt en wit krijt, op grijsbruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 423 mm
Breedte 202 mm
Makers Omgeving van: Gaudenzio Ferrari
Vroegere toeschrijving: Bernardino Luini
Inventarisnummer I 372 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1550
Watermerk geen (vH, 6P)
Inscripties 'Lovino.' (l.o., pen in bruine inkt), 'Lanino' (verso, l.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Gigoux (L.1164), E. Desperet (L.721), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Etienne (genaamd Auguste) Desperet (1804-1865, L.721), Parijs; zijn veiling, Parijs 07.06.1865, lot 80 (Bernardino Luini, FF 3); Beaumonville; Jean-François Gigoux (1806-1894, L.1164), Parijs; zijn veiling, Parijs (Féral) 20-23.03.1882, lot 97 (Bernardino Luini, FF 140); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Luini); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 583; Parijs 1935, nr. 591
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 583 (toeg. Bern. Luini); Parijs 1935, nr. 591
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Milaan > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

De contouren van deze figuur, die van achteren is weergegeven en met een indringende blik over de schouder kijkt, is met krachtige lijnen in zwart krijt op papier gezet. De royaal aangebrachte witte hoogsels lichten de schouder, arm en het gezicht op. Door het voorhoofd en de neus van de figuur loopt een verticale lijn, die de kunstenaar als hulpmiddel gebruikte om de ronding van het gezicht weer te geven. Die lijn is, net zoals de pentimenti bij de linkerschouder en de vlugge lijnen die het haar aanduiden, een aanwijzing dat het blad een vrij spontane studie van waarschijnlijk een levend model is. Hoewel niet direct duidelijk is of hier een man of vrouw is afgebeeld, werd de tekening in 1934 en 1935 tentoongesteld als zijnde een studie van een vrouwelijk naakt.[1]  

Het blad heeft verschillende toeschrijvingen gekend. Vroegere verzamelaars schreven het toe aan Bernardino Luini (1480/1482-1532), terwijl blijkens een inscriptie op de achterzijde ook de kunstenaar Bernardino Lanino (c.1509/1513-c.1583) is overwogen. Beide toeschrijvingen werden verworpen door Philip Pouncey, die Gaudenzio Ferrari (1477/1478-1546), tevens de leermeester van Lanino, als maker opperde.[2] Al deze kunstenaars hebben met elkaar gemeen dat ze in de eerste helft van de zestiende eeuw in de regio’s Lombardije en Piëmont werkzaam waren. Het gebruik van zwart krijt in combinatie met witte hoogsels die contrasteren met het blauwgrijze papier zijn inderdaad stilistische kenmerken van deze kring kunstenaars; voorbeelden in Parijs (Luini),[3] New York (Lanino),[4] Londen[5] en Varallo (Ferrari)[6] tonen dit aan. Geïnspireerd door de sfumato techniek die Leonardo da Vinci (1452-1519) in Milaan had geïntroduceerd, hebben de schaduwen in hun figuurstudies bovendien vaak een wazige gloed over zich. Dit komt in onze tekening ook in de onderarm en linkerwang naar voren. 

Hoewel het op stilistische grond dus aannemelijk is dat de tekening in het zestiende-eeuwse Lombardije of Piëmont werd vervaardigd, blijft een specifieke toeschrijving voor dit fascinerende blad onzeker. Toch komen de overwegend dikke lijnvoering en grove schaduwen meer overeen met de tekenkunst van Ferrari en Lanino dan met de fijne contouren van Luini. Door het onvoltooide karakter van de tekening is het aannemelijk dat de figuur als vroege studie in het maakproces van een schilderij of fresco heeft gediend. Zowel de kunstwerken van Ferrari als Lanino tonen vaak dergelijke bijfiguren met eenzelfde houding en/of de blik naar de beschouwer gericht, zoals de afgebeelde vrouw rechtsboven in Ferrari’s Het martelaarschap van de heilige Catherina in Milaan[7] en de heilige Johannes de Doper op de rechtervoorgrond in Lanino’s Kruisiging in Biella.[8] Onze tekening zou mogelijkerwijs gediend kunnen hebben voor de totstandkoming van een overeenkomstige figuur die deel uitmaakte van een grotere compositie. Aangezien vooral Ferrari’s subtiele en sprekende verbeeldingen van figuren tot ver in de zestiende eeuw invloed uitoefenden op kunstenaars, wordt de maker van de vergelijkbare Rotterdamse tekening voorlopig in diens omgeving geplaatst en gedateerd in de eerste helft van de zestiende eeuw.  

Noten

[1] Amsterdam 1934, nr. 583; Parijs 1935, nr. 591.

[2] Tijdens een bezoek aan het museum in april 1957.

[3] Musée du Louvre, inv. 2573.

[4] Morgan Library & Museum, inv. 1983.33; een andere vergelijkbare tekening in stijl en techniek en toegeschreven aan Lanino is geveild in Londen in 2001 (Christie’s, 24.01.2001, lot 5).  

[5] British Museum, inv. 1895,0915.766.

[6] Palazzo dei Musei, Pinacoteca, inv. 1109; Varallo/Vercelli/Novara 2018, nr. 8, pp. 122-123.

[7] Pinacoteca di Brera, inv. 449.

[8] Museo del Territorio, inv. onbekend.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Gaudenzio Ferrari

Valduggia 1477/1478 - Milaan 1546

Bekijk het volledige profiel