:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande vrouwelijke heilige met gebedenboek in de linkerhand

Staande vrouwelijke heilige met gebedenboek in de linkerhand

Montagna (Bartolomeo Cincani) (in circa 1480-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande vrouwelijke heilige met gebedenboek in de linkerhand
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine en blauwe inkt, wit gehoogd, op grijsblauw papier, gedoubleerd en de hoeken diagnaal afgesneden
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 264 mm
Breedte 140 mm
Makers Tekenaar: Montagna (Bartolomeo Cincani)
Inventarisnummer I 336 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1500
Watermerk probably none (vV, ?P), limited view because of the mount (vV, 8P), even when viewed with IRP (transmittent light)
Inscripties 'Alberto dureno ff' (verso, m.b., pen in bruine inkt, met daaronder een soort handtekening in dezelfde kleur inkt, misschien een variant van het merk van A.J. Dezallier d'Argenville, L.2952?), 'alberto doreno' (verso, r.o., potlood), '7' (verso, midden, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Julius G. Licht (1866-1931), Wenen; Kunsthandelaar Gustav Nebehay, Berlijn/Wenen; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Benedetto Montagna); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 29; Venetië/Florence 1985, nr. 11
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Parker 1928, pp. 23-24, pl. 22; Hind 1938-48, p. 17b, nr. 2; Amsterdam 1953, nr. T 29, pl. 60; Puppi 1962, p. 152, fig. 174; Schmitt 1967, onder nr. 46; Aikema/Meijer 1985, nr. 11, ill.; Ruggeri 1985, p. 235
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze tekening was in de Collectie Koenigs opgenomen als werk van Benedetto Montagna (ca. 1481-1558), dit op basis van een kort artikel van Parker (1928) over een vergelijkbare tekening van een frontaal weergegeven half ontblote staande vrouw in Parijs.[1] In de tentoonstelling Venetiaanse meesters van 1953 werd de tekening beschouwd als zijnde van diens vader Bartolomeo Montagna, een toeschrijving die sindsdien is bevestigd door Puppi (1962) en Meijer (1985). Door de eerste wordt de tekening gedateerd in de jaren 1511-1515 op basis van overeenkomsten met figuren in altaarstukken in de Santa Maria in Vanzo in Padua en de Santa Corona in Vicenza, die Puppi rond 1520 dateert.[2]

De tekening sluit stilistisch nauw aan bij een recent in Londen geveilde kapitale tekening van een monumentale staande vrouw uit de Harewood Collection, en een met Christus als Salvator Mundi in Windsor, twee van de meest indrukwekkende bladen van het kleine bewaard gebleven tekenkunstige oeuvre van Bartolomeo Montagna.[3] Nog los van het blauwe papier en de overeenkomstig staande figuur zijn vooral de gelijkenissen met de eerste tekening frappant: de gedetailleerde modellering van het gewaad, uitgevoerd met pen en penseel in inkt, en gecombineerd met witte dekverf die met de punt van het penseel is aangebracht. Dit resulteert in een chiaroscuro dat de uitgebeelde figuur een sculpturale kwaliteit verleent die doet denken aan de stijl van Andrea Mantegna (1431-1505) (zie bijvoorbeeld I 488). Deze tekentechniek met overdadige witte hoogsels is karakteristiek voor Montagna, evenals het gebruik van verticale en diagonale parallelle penseelstreken om de figuur tegen de achtergrond af te zetten. De hoge mate van uitwerking van dit soort tekeningen duidt eerder op voltooide tekeningen gemaakt als zelfstandige kunstwerken, dan op voorbereidende ontwerpen voor schilderijen of fresco’s. De Rotterdamse tekening is in de uitvoering echter minder perfect dan in de twee andere tekeningen die worden beschouwd als late producties, hetgeen zou pleiten voor een vroegere datering in de twee laatste decennia van de vijftiende eeuw.

Montagna was een jongere tijdgenoot van Giovanni (ca. 1430-1516) en Gentile Bellini (ca. 1430/1434-1507) en hun zwager Andrea Mantegna van wie hij stijlinvloeden onderging en waarbij Mantegna’s prenten een rol speelden (zie bijvoorbeeld de gravure De verrezen Christus tussen Longinus en Andreas uit circa 1472, DN 643/206). Een halve eeuw lang, tot aan zijn dood, was hij de belangrijkste kunstenaar in Vicenza, maar voerde ook in andere grote steden in de Veneto opdrachten uit, waaronder veel altaarstukken en fresco’s. In zijn thuisstad stond hij in nauwe relatie met leden van de aanzienlijke familie Gualdo die tot zijn lokale opdrachtgevers behoorden.[4] 

Noten

[1] Musée du Louvre, inv. 8258; Parker 1928, pp. 23-24, pl. 22. Deze tekening staat tegenwoordig ook op naam van Bartolomeo Montagna.

[2] Puppi 1962, respectievelijk pp. 118 en 134, afb. 164 en 173. De vergelijking met het eerste schilderij is onduidelijk, die met het schilderij in Vicenza betreft de houding en de plooival van de mantel van de centrale staande figuur van Christus met een ciborie in een opgeheven hand.

[3] Veiling Londen (Christie’s) 02.07.2019, lot 10; Royal Collection, inv. 912823; respectievelijk Puppi 1962, pp. 147 en 153, ill. 166 en 90. Zie ook twee circa 1515 gedateerde en aan elkaar gerelateerde tekeningen in New York, Morgan Library & Museum (inv. 1974.1) en Parijs, Musée du Louvre, inv. 8258; Eitel-Porter/Marciari 2019, pp. 100-102. Van Montagna zijn ongeveer 30 tekeningen bekend, waarvan de meeste zijn gepubliceerd in Puppi 1962.

[4] Zie Eitel-Porter/Marciari 2019, p. 100, en de entry in de veilingcatalogus (noot 1); deze relatie is onderwerp van lopend onderzoek voor een dissertatie van Genevieve Verdigel aan het Courtauld Institute, Londen.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Montagna (Bartolomeo Cincani)

Orzinuovi circa 1450 - Vicenza 1523

Bekijk het volledige profiel