:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een staand mannelijk naakt naar een bozzetto van Michelangelo

Studie van een staand mannelijk naakt naar een bozzetto van Michelangelo

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1545-1555)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een staand mannelijk naakt naar een bozzetto van Michelangelo
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op verkleurd blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 261 mm
Hoogte 426 mm
Makers Werkplaats van: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 225 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1545-1555
Watermerk niet vast te stellen door onvoldoende doorzicht (vH, 8P)
Inscripties 'G. Bologna' (r.o., potlood, doorgehaald), '1153' (verso, l.o., potlood), 'Tintoretto' (verso, r.o., paars potlood), '90' (verso, r.o., omcirkeld, blauw potlood), '89' (verso, r.o., rood potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken G. Vallardi (L.1223, L.1223a), G. Pacini (L.2011), G. Locarno (L.1691 op de verwijderde doublure), Galleria Simonetti (L.2288bis op de verwijderde doublure), F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde doublure)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a), kunsthandelaar, Milaan**; - ; Giovanni Locarno (actief 1826-1840, L.1691), Milaan; B. Grahame, 1878; Giuseppe Pacini (c. 1860-1880, L.2011), Florence, vanuit huis verkocht 25.04.1892; Attilio Simonetti (1843-1925), Galleria Simonetti, Rome (L.2288bis); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 van de erfgenaam van Simonetti via kunsthandelaar Nicolaas Beets (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1929, nr. 300; Amsterdam 1934, nr. 678; Parijs 1935, nr. 714; Rotterdam 1938, nr. 366; Rotterdam 1952, nr. 99; Amsterdam 1953, nr. T 63; Parijs/Amsterdam/Haarlem 1962, nr. 114; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2); Venetië/Washington 2018
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Externe tentoonstellingen Tintoretto 500 (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1929, pp. 421-422, ill.; Amsterdam 1929, nr. 300; Amsterdam 1934, nr. 678; Parijs 1935, nr. 714; Rotterdam 1938, nr. 366; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1825, pl. 125.3 (atelier); Pallucchini 1950, p. 147; Haverkamp Begemann 1952, nr. 99; Amsterdam 1953, nr. T 63; Parker 1956, p. 382, onder nr. 712; Parijs/Amsterdam/Haarlem 1962, nr. 114, pl. 84; Jaffe 1962, p. 234; Rossi 1975, pp. 48, 55, fig. 8 (recto, eigenhandig); Byam Shaw 1976, onder nr. 767; Rossi 1986, p. 66; Rearick 1991, p. 30; Parijs 2002, p. 92, onder nr. 34; Rossi 2011, p. 81 (recto, atelier); Keulen/Parijs 2017-18, p. 142; Venetië 2018, pp. 10-11, fig. 9 (verso), pp. 69-69, fig. 50 (recto), p. 264; Fischer 2018, pp. 65-66; Venetië/Washington 2018, pp. 10-11, 68-69, 264, fig. 9 (recto, eigenhandig), fig. 50 (verso, eigenhandig); Marciari 2018, pp. 97-98, 112 n. 13, fig. 67 (verso, eigenhandig)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Toen de oude doublure van dit blad in de jaren 1990 werd verwijderd, kwam er op de verso een zeer vergelijkbare tekening tevoorschijn. Het gaat om dezelfde gespierde, naakte mannelijke figuur als op de recto, afgebeeld in een identieke pose in vooraanzicht, maar veel krachtiger uitgevoerd in Tintoretto’s kenmerkende zwart-witte chiaroscuro-stijl. Dit roept de vraag op waarom Giuseppe Vallardi (1784-1861), wiens verzamelaarsmerk het oudste op deze zijde van het blad is, of een verzamelaar vóór hem, de voorkeur aan de zwakkere versie gaf. Misschien werd de huidige verso afgeplakt op de doublure omdat deze aan de rechterkant een kleine, onopvallende compositietekening heeft die pas herkenbaar wordt als het blad negentig graden naar rechts wordt gedraaid. Het gaat om een zittende figuur, vergezeld van een liggende figuur, binnen een getekende omkadering met aan de linkerkant nog een andere liggende figuur.[1] Wellicht vond men deze toevoeging minder aantrekkelijk of dacht men dat het de aandacht te zeer van de centrale figuur zou afleiden. Marciari (2018) bracht deze kleine tekening, die hij terecht als eigenhandig werk beschouwde, in verband met schilderijen uit de vroege jaren 1550.[2] Eerdere auteurs, onder wie Tietze/Tietze-Conrat (1944) en Rossi (2011), beschouwden de tekening op de recto, zonder de compositietekening en de zwakkere van de twee, terecht als atelierwerk.[3]

Deze tekening, evenals die op vijf bladen welke zich in Oxford, Kopenhagen, Berlijn en Lausanne bevinden en eveneens door Tintoretto of medewerkers van zijn atelier zijn gemaakt, tonen een kleine sculptuur die vanuit verschillende standpunten is bestudeerd.[4] De anonieme verzamelaar die het Rotterdamse blad met de naam Giambologna (1529-1608) annoteerde, was de eerste die er een contemporaine maniëristische inspiratiebron in herkende, waarschijnlijk omdat de figuur in grote lijnen overeenkomt met Giambologna’s bronzen beeld van Neptunus op een fontein in Bologna uit 1564-1566, eveneens met een gebogen knie, uitgestrekte arm en het hoofd naar links gedraaid. Die sculptuur dateert echter van een latere datum dan de tekeningen van Tintoretto. Onze recto tekening werd voor het eerst in 1929 gepubliceerd en door David Roëll omschreven als een studie naar een gipsafgietsel van een sculptuur, vermoedelijk van Michelangelo (1475-1564). Latere kunsthistorici, onder wie Tietze/Tietze-Conrat (1944), Rossi (1975) en Byam Shaw (1976) deden geen pogingen om de identiteit van het model vast te stellen. Davis (1984) wees op de overdreven contrapposto van de figuur die afwijkt van de principes van de antieke beeldhouwkunst, maar wel kenmerkend is voor het maniërisme.[5] Volgens hem ging het om een zoekgeraakte bozzetto (model) van klei van de hand van Michelangelo die mogelijk onderdeel was van diens ontwerp voor de ‘muurtombe’ van paus Julius II (1443-1513). Een bronzen afgietsel van deze bozzetto, waarover voor het eerst door Weihrauch (1967) werd gepubliceerd toen het zich in een privécollectie in Milaan bevond, en voor het laatst in 1980 bij Sotheby's werd geregistreerd, lijkt het meest voor de hand liggende model voor de tekeningen.[6] In achteraanzicht, zoals in de tekeningen in Oxford en Lausanne, is de gelijkenis het grootst omdat dit de enige bekende afbeelding van deze bronzen figuur is. Toentertijd was men van mening dat het beeld door een navolger van Michelangelo was gemaakt, naar een model dat aan hem was toegeschreven (Weinrauch). Deze toeschrijving aan Michelangelo is niet door Fischer (2018) aangevochten. Dat Tintoretto een bozzetto van klei of was natekende blijkt ook uit de steun die in drie van de verwante tekeningen onder de gebogen linkerknie zichtbaar is.

Volgens zijn tijdgenoot Raffaello Borghini (1584) beschouwde Tintoretto ‘de goddelijke’ Michelangelo inderdaad als zijn voornaamste inspiratiebron en verzamelde vol passie gipsen en terracotta replica’s van diens marmeren sculpturen uit Florence. Borghini echter beschreef ook in detail hoe Tintoretto zich intensief met het bestuderen van Jacopo Sansovino’s (1486-1570) beelden van Mars en Neptunus bezighield.[7] Bij de eerste gaat het mogelijk om de ‘Mars’ die Sansovino, samen met een ‘Minerva’, cadeau had gedaan aan de Venetiaanse uitgever Francesco Marcolini da Forlì (1500-1559). De bron hiervoor is een brief van Marcolini, gedateerd 15 september 1551, aan de schrijver Pietro Aretino (1491-1556) waarin hij schrijft dat zijn vriend Tintoretto hem op een avond had bezocht en beide beeldjes had bestudeerd door er bij kaarslicht tekeningen van te maken.[8] Deze ‘Mars’ was waarschijnlijk een kopie van Sansovino’s anatomische model voor een grotere bronzen sculptuur van Mars, een van de vier figuren voor in de nissen op de gevel van de Loggetta op het San Marcoplein in Venetië (ca. 1538-1546), links van de ingang. Uiteindelijk koos Sanovino ervoor om rechts van de ingang in plaats van de figuur van Mars een sculptuur van Mercurius (in harnas) te plaatsen, in een gespiegelde houding met opgetrokken rechterknie en opgeheven rechterarm. Zowel Krischel (2017) als Marciari (2018) waren van mening dat het eerdergenoemde bronzen beeld was gemaakt naar een model van Sansovino en niet van Michelangelo of een van diens volgelingen, zoals wij geloven.[9]

Een verband tussen de tekeningen en de figuur van Apollo in Tintoretto’s vroege schilderij De muziekwedstrijd tussen Apollo en Marsyas (ca. 1544-1545) in Hartford, zoals werd gesuggereerd door Von Hadeln (1922) en onderschreven door Fischer (2018), lijkt niet aannemelijk.[10]

Noten

[1] Deze compositietekening wordt besproken, met illustratie, in Marciari (2018) alsof het de recto betreft. Volgens Whistler (2022) is de andere figuur ‘een belichaming van een herinnering aan het Bed van Polikleitos waarin Titiaan zo geïnteresseerd was’.

[2] Marciari 2018, p. 98, verwijst op overtuigende wijze, echter bij wijze van voorbeeld, naar De verzoeking van Adam uit de Scuola della Trinitá-cyclus, uitgevoerd in 1550-1553 (De Vecchi 1970, nr. 82C, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 151, afb. 200). De authenticiteit van de onthulde tekening op de verso werd recentelijk door Whistler (2022) bevestigd, waarbij zij het werk omschreef als ‘imposant’.

[3] In recente literatuur worden de tekeningen op de recto en de verso helaas met elkaar verward, waarbij de meningen voornamelijk betrekking hebben op de herontdekte verso (Marciari 2018, afb. 1 is in feite de tekening op de verso). Tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017 merkte Marciari de recto aan als ‘een kopie van een kopie van de recto’, maar feitelijk ‘de verso’. Vermoedelijk verklaart een soortgelijke verwarring ook waarom Rossi (2011) afwijkt van de mening van Tietze/Tietze-Conrat (1944) en de recto tekening accepteert als eigenhandig werk.

[4] Ashmolean Museum, inv. 712 (Parker 1956, nr. 712, vroeg werk); Christ Church Picture Gallery, inv. 0361 (eveneens een dubbelzijdige tekening; Byam Shaw 1976, nr. 767, pl. 444, 445; Rossi 1975, afb. 6, 7); Statens Museum for Kunst, inv. GB 8464 (de figuur wordt op dezelfde zijde ondersteboven herhaald; Fischer 2018a, nr. 25, ill.); Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 5736; Fondation Jan Krugier, geen inv.nr. (twee vergelijkbare studies, één op iedere kant, in achteraanzicht; Rearick 2002, nr. 34, ill.).

[5] Davis 1984a, pp. 33-34; deze verwijzing is afkomstig uit Fischer 2018a, p. 65. Volgens Davis maakte Tintoretto voor zijn tekeningen slechts gebruik van twee antieke schaalmodellen: de buste van Caesar en het hoofd van keizer Vitellius (waaronder studies uit de Collectie Koenigs, I 205, I 340, en I 341, waarvan de twee laatste zich nu in Moskou bevinden). Hier kan echter ook het hoofd van Laocoön aan worden toegevoegd (I 69, nu in Moskou).

[6] Weihrauch 1967, pp. 463, 465, afb. 553.

[7] Borghini 1584, dl. 4, p. 551 (Lepschi 1983, pp. 26-27); herhaald door Ridolfi (1642), Tintoretto’s voornaamste biograaf, pp. 6-7; zie ook onze tekeningen I 79 en I 85.

[8] Keulen/Parijs 2017-18, p. 142.

[9] De sculptuur is afgebeeld door Krischel in: Keulen/Parijs 2017-2018, p. 142 (Venetiaans, tweede helft zestiende eeuw).

[10] Von Hadeln 1922, p. 212 (verwijzend naar de tekening in Oxford). Wadsworth Atheneum Museum of Art, inv. 1950.438; Madrid 2007, nr. 4. De enige overeenkomst is dat het gaat om een staande figuur die zijn rechterknie optilt; de houding van de armen en het hoofd zijn echter anders.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel