:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Drie kruisigingsscènes

Drie kruisigingsscènes

Toegeschreven aan: Niccolò di Pietro Gerini (in circa 1400-1415)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Drie kruisigingsscènes
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, grijs gewassen, op roze papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 247 mm
Breedte 174 mm
Makers Toegeschreven aan: Niccolò di Pietro Gerini
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Inventarisnummer I 190 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1400-1415
Watermerk Drieberg met kruis, 25 x 68 mm, ondersteboven, op P3 van 5P, vH, in het midden (WZ153 in Degenhart/Schmitt 1968)
Inscripties 'giotto fiorentino' (verso, m.b., pen in bruine inkt), 'J.2888' (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Seymour (L.176 deest), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst H. Danby Seymour (1820-1877); A. Seymour (1824-1888), Londen-Trent; zijn dochter Jane Margret Seymour (1873-1943); haar veiling, Londen (Sotheby's) 26.04.1927, lot 29, ill. (vroeg Italiaanse school, BP 105 aan Colnaghi voor Lugt ); Frits Lugt (1884-1970), Maartensdijk; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Italiaans, 15e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Degenhart 1950a, pp. 114-115, fig. 51 (Toscaans, ca. 1400), Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-1, pp. xv, xviii, 255, nr. 153, vol. I-3, pl. 185a-b (Toscaans, ca. 1400, kopie naar Gerini)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Niccolò di Pietro Gerini, 'Martelaarschap van de heilige Matheüs', ca. 1395-1400, fresco, San Francesco, Prato. Foto Sailko

Op de voorzijde van dit blad staan vier studies in pen en inkt: drie bijna identieke voorstellingen van Christus aan het kruis en een staande man van voren gezien. Uit de volgorde waarop de verschillende lijnen elkaar overlappen valt op te maken dat de voorstelling rechts onder als eerste moet zijn gemaakt.[1] Hier zien we een rouwende Maria die haar tranen met haar mantel lijkt te drogen, terwijl Johannes peinzend omhoogkijkt en zijn kin met zijn rechterhand ondersteunt. De voorstelling links boven is de meest uitgewerkte en bevat twee extra figuren: achter Johannes staat de apostel Paulus met zijn zwaard, en aan de linkerzijde, waar het blad is bijgesneden, is een aureool van een vierde heilige te ontwaren.

Op de keerzijde is het martelaarschap van de heilige Mattheüs uitgebeeld. De Legenda Aurea vertelt dat Mattheüs met een toespraak over het huwelijk koning Hirtacus zo kwaad had gemaakt dat deze na de mis een beul zond ‘die Mattheus met een zwaard achter zich doodde, die bij het altaar stond en zijn handen ten hemel ophief’, en zo tot martelaar werd gewijd.[2] Uitgebeeld zijn de apostel, knielend voor het altaar, en de soldaat die het zwaard met veel kracht in zijn rug heeft gestoken. Twee mannen kijken toe en geheel links zijn de contouren zichtbaar van een vierde persoon, koning Hirtacus die Mattheüs aanwijst. De voorstelling is door Degenhart en Schmitt in 1968 herkend als een kopie naar Niccolò di Pietro Gerini’s fresco in de kapittelzaal van de San Francesco in Prato, beter bekend als de Migliorati-kapel (ca. 1395-1400).[3] Op de rechterzijwand zijn daar drie gebeurtenissen uit het leven van Mattheüs verbeeld, waaronder de dramatische marteldood van de apostel (afb. 1).[4]

De Rotterdamse tekening is geen exacte kopie van het fresco. Niet alleen zijn er minder figuren op het blad te zien, ook is de architectuur van het heiligdom wezenlijk anders en zijn er verschillen in de plaatsing en kleding van de omstanders. Volgens Degenhart en Schmitt heeft een kopiist hier zelf variaties aangebracht of gewerkt naar een voorstudie die niet bewaard is gebleven.[5] De kunstenaar heeft mogelijk motieven willen vastleggen om later te gebruiken.[6] Een soortgelijk blad, hoewel niet van dezelfde hand als onze studie, bevindt zich in New York. Deze staande figuren waren waarschijnlijk ook bedoeld om in nieuwe composities te worden gebruikt.[7] Degenhart en Schmitt roemen tevens de kwaliteit van de Rotterdamse tekening en menen dat deze rond 1400 in Toscane moet zijn vervaardigd. De stijl duidt namelijk op een schoolverwant van de tekenaar van de Vita di Gesu, een manuscript dat tegenwoordig in de Riccardiana in Florence wordt bewaard, maar waaruit het museum ook een blad in zijn collectie heeft (MB 2018/T 24).[8]

Pas recentelijk is door Gert Jan van der Sman en Furio Rinaldi geopperd dat de tekening ook een voorstudie zou kunnen zijn van Gerini zelf, die daarin dan nog zoekende was naar de juiste compositie.[9] Dat zou ook goed de verschillen tussen de tekening en het fresco kunnen verklaren, temeer daar de kruisigingsscène in de kapel van Migliorato niet precies met deze studie overeenkomt.[10] Daarnaast zijn er ook weinig andere tekeningen van zijn hand bekend, wat een goede stilistische vergelijking, en daarmee een overtuigender antwoord, in de weg staat.[11]

Noten

[1] Degenhart/Schmitt 1968, nr. 153.

[2] De Voragine/Ellis 1900, vol. 5, pp. 71-74.

[3] Degenhart/Schmitt 1968, p. xv.

[4] Zie ook Baldini 1965, pp.15, 20-21.

[5] Degenhart/Schmitt 1968, nr. 153.

[6] In de cirkel rond Gerini wordt deze voorstelling van het martelaarschap van de heilige Mattheüs vaker afgebeeld, onder anderen door Pietro di Miniato (ca. 1366-1430/1446) in een predella uit omstreeks 1412, gemaakt voor de San Matteo in Prato, nu in de Galleria Prato, inv. 6.

[7] Metropolitan Museum of Art, inv. 2003.146.1a en b. Zie ook Ames-Lewis/Wright 1983, pp. 98-99.

[8] Degenhart/Schmitt 1968, nr. 153; Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. MB 2018/T24.

[9] Tijdens een online expert meeting op 10.09.2020. Het opschrift bovenaan het blad, aangebracht door een vroegere verzamelaar, geeft aan dat de studies ook ooit aan Giotto zijn toegeschreven.

[10] Andere geschilderde kruisigingsscènes van Gerini zijn bijvoorbeeld te vinden in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. SK-A-3503, en in Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 1890 n. 10583. Volgens Degenhart zouden de kruisigingsscènes naar een bestaand voorbeeld zijn gemaakt, waarop door een oefenende kunstenaar werd gevarieerd. Degenhart 1950a, p. 114.

[11] In de ondertekening van Gerini’s Sinopia Madonna zien we wel eenzelfde manier van weergeven van de ogen, neus en mond; Sinopia Madonna, tabernakel tegenover Palazzo Datini, ca. 1391, nu in Museo di Pittura Murale, Prato.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Niccolò di Pietro Gerini

werkzaam Florence circa 1368 - 1415

Bekijk het volledige profiel