:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een mannelijk naakt voor een piëta

Studie van een mannelijk naakt voor een piëta

Andrea Lilio (in circa 1596)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een mannelijk naakt voor een piëta
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 225 mm
Hoogte 279 mm
Makers Tekenaar: Andrea Lilio
Vroegere toeschrijving: Angelo Bronzino
Inventarisnummer I 188 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1596
Watermerk knielende heilige een kruis vasthoudend, in een schild (groot fragment, bovenste deel, 46 x 38 mm, op P5 van 8P, middenin linker marge, vV, half folioblad), overeenkomsten met Briquet 7628-7629 (resp. Fabriano 1602, Rome 1566), vooral de laatste (schild), niet in Piccard Online, overeenkomstige in tekeningen van Francesco Curradi en Ercole Bazzicaluva in de Fondation Custodia (Byam Shaw 1983, nrs. 56 en 66 resp., beide 17de eeuw, WM repr. vol. 2, p. 123) en in een van Pierre Monnier, gedateerd 1665-1666 in de Yale University Art Galleries (Boorsch/Marciari 2006, nr. 54, WM repr. p. 251) [ze afbeelding]
Inscripties ‘Allori [mogelijk ‘Luini’]’ (m.o., pen in bruine inkt), ‘4x’ (verso, l.o., rood krijt), ‘5’ (verso, r.o. pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Reynolds (L.2364), E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Sir Joshua Reynolds (1723-1792, L.2364)*, Londen; - ; Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 9 (Bronzino, Fl 490 aan R.W.P. de Vries jr.); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Angelo Bronzino); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 504 (Bronzino); Parijs 1935, nr. 528; Rotterdam/New York 1990, nr. 70; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Lees 1913, p. 87, fig. 99 (Bronzino); Vasari Society 1920-35, dl. 11 (1930), pp. 124-125, pl. 2-D (Bronzino); Parijs 1935, nr. 528, pl. 34; Berenson 1938, nr. 604 B, fig. 1002 (Bronzino); Berenson 1961, p. 117, nr. 605 D-1 (Bronzino); Luijten/Meij 1990, nr. 70, ill., fig. 1 (verso); Ward Nelson 1991, p. 187, pl. 3-4; Cellini 1992, p. 99; Di Giampaolo 1995, pp. 77-79; Pulini 2001, pp. 51, 57, 63, fig. 6; Pulini 2003, nr. 7, pp. 197-199, ill.; Agenda 2013, nr. 7, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Andrea Lilio, 'Piëta', 1596, olieverf op doek, 253 x 163 cm, Museo Civico delle Cappuccine, Bagnacavallo. Foto Museo Civico delle Cappuccine, Bagnacavallo

Dit blad, door Berenson (1938) nog toegeschreven aan Bronzino (1503-1572), is zonder twijfel van de hand van Andrea Lilio.[1] Dat het een voorstudie is voor het altaarstuk met een piëta in Bagnacavallo (afb.) lijken verschillende auteurs onafhankelijk van elkaar te hebben ontdekt.[2] Lilio vervaardigde het schilderij in 1596 in opdracht van markiezin Medea Ferretti Malatesta uit Ancona.[3] Zij schonk het werk aan de kapucijnenbroeders in Imola, waar het op het hoofdaltaar van de kloosterkerk werd geplaatst. In 1960 vond Antonio Corbara het terug in het voormalige Ospizio Cronici Bedeschi in Bagnacavallo.[4]

De studie is gekwadreerd om de voorstelling over te brengen naar het grotere doek. Het mannenlichaam, steunend tegen een zittende figuur van wie alleen de knieën te zien zijn, gaf Lilo met een paar sterk aangezette contourlijnen in zacht zwart krijt weer. Zijn hoofd is tegen de schouder gevallen; de zwaarte van het levenloze lichaam is voelbaar. De verfijnde schaduwweergave die te zien is in het lichaam, het gezicht en in het verkort van de benen, gaat over in een meer schetsmatige weergave richting de uiteinden van de ledematen. De keerzijde toont dezelfde figuur nog tweemaal, minder uitgewerkt. Hier lijkt Lilio te hebben gezocht naar de perfecte houding van de benen, en tekende ook de dunne balk waar het model in de studio zijn voeten op kon laten rusten.[5] De abrupte afsnijding van het bovenlichaam maakt duidelijk dat het blad vroeger groter was.  

Rechtsonder is het hoofd opnieuw weergegeven. Hier creëerde Lilio door middel van zachte schaduwen en zonder harde contourlijnen een zeer plastische weergave van het gezicht. Luijten (1990) merkte al op dat de belichting van het gelaat correspondeert met die in het schilderij te Bagnacavallo.[6] Pulini (2003) wees erop dat de zeer fijne trekken kunnen duiden op een vrouwelijk model en beargumenteerde dat de studie van het hoofd door Lilio opnieuw werd gebruikt in diens Maria Magdalena in extase (1606).[7] De houding, de schaduwen en de gelaatstrekken komen inderdaad sterk overeen met die van Magdalena. Het lijkt er dus op dat de kunstenaar de Rotterdamse tekening bijna tien jaar later opnieuw ter hand nam.

Noten

[1] Berenson 1938, nr. 604 B. Fischer bracht de studie met Andrea Lilio in verband op basis van een vergelijkbare tekening in de Willumsen-collectie; Frederikssund 1988, pp. 68-69, nr. 100. Luijten voegde daaraan toe dat ook een tekening in Haarlem stilistisch goed aansloot; Luijten/Meij 1990, p. 193, afb. b.

[2] Corbara in 1981, Cellini in 1992 en Pulini in 2003 (Pulini beweerde dit al gelijktijdig met Cellini te hebben ontdekt). Zie ook Ward Neilson 1992, p. 187. Het schilderij bevindt zich tegenwoordig in het Museo Civico delle Cappuccine te Bagnacavallo.

[3] Zij was door Pius V aangesteld als governatore generale van Ancona ‘e di tutti i castelli dell’Adriatico’, zie ook Pulini 2003, p. 155.

[4] Ibidem.

[5] Luijten/Meij 1990, p. 195, n. 10.

[6] Ibidem, nr. 70.

[7] Pulini 2003, nr. 7. Zie ook ibidem, nr. 83; Verona, privécollectie.  

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea Lilio

Ancona 1555/1565 - Ascoli Piceno 1635/1642

Bekijk het volledige profiel