:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande heilige met boek, Johannes de Evangelist (?)

Staande heilige met boek, Johannes de Evangelist (?)

Omgeving van: Jacopo della Quercia (in circa 1410-1413)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande heilige met boek, Johannes de Evangelist (?)
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, oker was
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 216 mm
Breedte 94 mm
Makers Omgeving van: Jacopo della Quercia
Inventarisnummer I 173 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1410-1413
Watermerk geen (vV, 6P)
Inscripties '1120' (verso, m.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Franz Koenigs (L.1023a)
Herkomst Veiling, Leipzig (Boerner) 28.11.1912, lot 141, ill. (Gotisch, c. 1350, DM 1050 aan B[oerner?]); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (toegeschreven aan Jacopo della Quercia, verbeterd in Jacopo della Quercia); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1938-1939, nr. 56; Groningen 1949, nr. 35; Siena 2010, nr. A.16; Rotterdam 2010-1011 (coll 2 kw 9); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Externe tentoonstellingen Il primo Rinascimento a Siena (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Krautheimer 1928, p. 279, fig. 1 (Della Quercia of omgeving); Rotterdam 1938-39, nr. 56 (Della Quercia?); Groningen 1949, nr. 35; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 239, vol. I-4, pl. 238b (Sienees, tweede kwart 15de eeuw); Krautheimer 1971, p. 314; Ragghianti Collobi 1974, vol. 1, pp. 43-44, vol. 2, p. 32, fig 54; Florence 1978, pp. XX-XXI; Siena 2010, nr. A.16, ill. (assistent van J. della Quercia, Giovanni da Imola?)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze tekening van een staande heilige met een boek verbeeldt waarschijnlijk Johannes de Evangelist. In het begin van de twintigste eeuw werd het blad in verband gebracht met een reeks beelden van heiligen die de Siënese beeldhouwer Jacopo della Quercia voor nissen van het Trenta-altaar in de kerk van San Frediano in Lucca had vervaardigd.[1] De ledematen van de figuur zijn te lang, terwijl het hoofd juist te klein is. De kunstenaar besteedde veel aandacht aan de plooien in de mantel die, hoewel eerder grafisch dan ruimtelijk uitgewerkt, enigszins doen denken aan die van de heiligen Ursula en Laurentius in het Trenta-altaar en de draperieën in andere sculpturen, zoals die van de jonge heilige Blasius voor de Misericordia-kerk in Pietrasanta (1401-1403),[2] Maria en kind voor de kerk van Sant’ Agostino in Santa Fiora (1415-1420)[3] en de figuren in De annunciatie voor het klooster van Santa Maria degli Angeli in Siena (1425-1430).[4] 

Omdat maar weinig tekeningen van beeldhouwers uit deze periode zijn overgeleverd is een definitief uitsluitsel over de maker van dit zeldzame blad lastig te geven. Luciano Bellosi vond de Rotterdamse tekening ‘de meest Querciaanse’ van de weinige bladen die aan Della Quercia worden toegeschreven,[5] waaronder een tekening op perkament in Londen[6] van een deel van het aanzicht van de Fonte Gaia, en een tekening in pen en inkt van de figuur Naastenliefde die in 1977 in de Biblioteca Civica Carlo Negroni in Novara werd ontdekt.[7] Bellosi wees op een nauw verband met de houten Madonna die ooit in de kerk van San Martino in Siena stond.[8] Degenhart en Schmitt daarentegen publiceerden de tekening als een werk dat een Siënese kunstenaar uit de tweede helft van de vijftiende eeuw indachtig het werk van Giovanni di Paolo (1403-1482) maakte.[9] Licia Ragghianti Collobi meende dat het blad deel uitmaakte van Giorgio Vasari’s beroemde tekeningenboek,[10] terwijl Krautheimer het aanvankelijk omschreef als ‘ontstaan onder de directe invloed van Jacopo’[11] en dit weliswaar later uitsloot maar vasthield aan een datering rond 1412.[12] Recentelijk plaatste Laura Cavazzini de tekening in de kringen rond Della Quercia en opperde als maker Giovanni di Francesco da Imola (werkzaam ca. 1413-1425) die met Jacopo aan het Trenta-altaar werkte.[13] Zij vergeleek de figuur in de Rotterdamse tekening met de houten Heilige Bartholomeus (ca. 1410-1415) uit de gelijknamige kerk in Collodi in Pescia.[14] Volgens haar maakte Imola deze tekening tegen het einde van de eerste fase van het werk aan het Trenta-altaar, vóór hij in 1413 op beschuldiging van diefstal, verkrachting en sodomie in de gevangenis belandde. 

Noten

[1] Krautheimer 1928, p. 279.  

[2] Zie Siena 2010, nr. A.1, pp. 28-29.  

[3] Nu in Museo Diocesano, Pitigliano. Zie ibidem, nr. A.22, pp. 80-81.  

[4] Nu in de Pinacoteca Nazionale, Siena. Zie ibidem, nr. A.31, pp. 100-101. 

[5] Florence 1978, pp. XX-XXI. 

[6] Victoria and Albert Museum, inv. Dyce 181. Een ander fragment bevindt zich in het Metropolitan Museum of Art, New York, inv. 49.141. 

[7] Florence 1978, pp. XX-XXI.  

[8] Het beeld bevindt zich nu in het Museo dell'Opera del Duomo, Siena. 

[9] Degenhart/Schmitt 1968, dl. I-2, p. 319, nr. 239, dl. I-4, pl. 238b.  

[10] Ragghianti Collobi 1974, I, pp. 43-44, II, p. 32, afb. 54.  

[11] Krautheimer 1928, p. 277.  

[12] Krautheimer 1971, p. 314.  

[13] Siena 2010, nr. A.16. Zie ook Seymour 1971, pp. 39-44; Beck 1991, dl. 1, pp. 71-77; en Ferretti 1996, pp. 133-134.  

[14] Siena 2010, nr. A.17, pp. 66-67.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo della Quercia

Siena 1367/1375 - Siena 1438

Bekijk het volledige profiel