:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een mannelijk naakt met uitgestrekte arm voor 'Sint-Joris en de draak' (recto), doordruk met rugaanzicht (verso)

Studie van een mannelijk naakt met uitgestrekte arm voor 'Sint-Joris en de draak' (recto), doordruk met rugaanzicht (verso)

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1553)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een mannelijk naakt met uitgestrekte arm voor 'Sint-Joris en de draak' (recto), doordruk met rugaanzicht (verso)
Materiaal en techniek Zwart krijt, gekwadreerd, op (verkleurd) grijsblauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 327 mm
Breedte 250 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 374 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1553
Watermerk geen (vH, 9P)
Inscripties 'G. Tintoretto' (r.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Reynolds (L.2364), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst uit het atelierbestand van de kunstenaar (overl. 1594); diens zoon Domenico Tintoretto (overl. 1635); diens zwager en ateliermedewerker Sebastiano Casser (overl. 1679); - ; Sir Joshua Reynolds (1723-1792, L.2364)*, Londen; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1670; Rossi 1975, p. 55, fig. 185; Rossi 2007, p. 96 (late Jacopo)
Materiaal
Object
Techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, 'Sint-Joris en de draak', ca. 1553, olieverf op doek, 158.3 x 100.5 cm, National Gallery, Londen. Foto National Gallery, London

De tekening op de voorzijde van dit dubbelzijdig betekende blad werd door Tietze/Tietze‑Conrat (1944) en Rossi (1975, 2007) geaccepteerd als een eigenhandig werk van Jacopo Tintoretto, maar verder niet gepubliceerd of tentoongesteld. Lange tijd werd het werk beschouwd als een studie van een hangende man, waarschijnlijk bedoeld voor een kruisiging, te oordelen naar de positie van Reynolds' verzamelaarsmerk. Rossi (1975) vergelijkt de tekening met de naakte man die geveld op de grond ligt in het midden van Tintoretto's schilderij Sint-Joris en de draak (omstreeks 1553) (afb.), nu in Londen,[1] maar verwerpt een directe relatie daarmee omdat zij de studie om stilistische redenen veel later dateert, dit voornamelijk op basis van wat Tietze/Tietze‑Conrat (1944) erover schreven. Die veel latere datering zou volgens haar verder worden ondersteund door het feit dat een andere, zeer gelijkende tekening van dezelfde figuur, nu in Parijs, wordt beschouwd als gelijktijdig aan het schilderij en derhalve chronologisch consistent.[2]

Naar onze mening zijn beide tekeningen nauw aan het schilderij gerelateerd als opeenvolgende stadia in de ontwikkeling van deze figuur, waarbij de Rotterdamse studie, die om stilistische redenen door Marciari rond 1553 wordt gedateerd,[3] voorafgaat aan de uitgewerkte, en met wit gehoogde tweede versie op blauw papier in Parijs. Beide tekeningen zijn enigszins diagonaal gekwadreerd: de Rotterdamse tekening voor overname op het Parijse blad en deze laatste om te worden overgezet op het uiteindelijke doek of een tussenliggend getekend stadium dat verloren is gegaan. De stand van het linkerbeen werd in de tweede tekening enigszins aangepast waardoor de linkerknie omhoog is geschoven en het hoofd lager en tegen de linkerschouder is komen te liggen, zoals ook in het schilderij het geval is. De rechterarm werd er schijnbaar in het laatste instantie nog bij geschetst en alleen in zwart krijt bij de rechterschouder en de linkerheup aangeduid, daar waar de vingers onder het lichaam uitsteken. Een opname met een infraroodcamera die de ondertekening van het schilderij laat zien, wijst uit dat uiteindelijk alleen de rechterbovenarm van de figuur is overgenomen, maar daaroverheen een blauwe lap is geschilderd.[4] Deze twee opeenvolgende voorstudies geven ons een fascinerende inkijk in het creatieve proces dat tot een van Tintoretto's beroemdste schilderijen leidde.

Beide tekeningen, die samen met vele andere in de motievenvoorraad van de werkplaats werden bewaard, deden misschien opnieuw dienst toen Jacopo in het Benedictijnerklooster van San Giorgio Maggiore in Venetië aan zijn laatste schilderij, De graflegging van Christus (1594), werkte.[5] De tekeningen hoefden slechts één slag naar links te worden gedraaid om te kunnen dienen voor de dode Christus die naar zijn graf wordt gedragen.

De achterkant van dit blad toont de overgetrokken figuur van de tekening op de voorzijde, ditmaal op de rug gezien.

Noten

[1] National Gallery, inv. NG16; De Vecchi 1970, nr. 127, pl. 15; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 206, afb. 270 (gedateerd omstreeks 1555‑1558); Madrid 2007, nr. 26, afb. (gedateerd omstreeks 1553).

[2] Musée du Louvre, inv. 5382 (liggend formaat); Tietze/Tietze‑Conrat 1944, nr. 1738 (als staand formaat); Rossi (1975), pp. 51‑52, afb. 55; Madrid 2007, p. 273, afb. 146 (omstreeks 1553).

[3] Opgemerkt door John Marciari tijdens een bezoek aan het museum in september 2017.

[4] Madrid 2007, p. 146, afb. 71.

[5] De Vecchi 1970, nr. 292 C, pl. 62; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 468, afb. 600; Madrid 2007, nr. 49, afb.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel