:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor Mozes en de koperen slang

Studie voor Mozes en de koperen slang

Giulio Romano (Giulio Pippi) (in circa 1530-1531)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor Mozes en de koperen slang
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, de keerzijde met houtskool geprepareerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 218 mm
Breedte 269 mm
Makers Tekenaar: Giulio Romano (Giulio Pippi)
Inventarisnummer I 19 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1530-1531
Signatuur geen signatuur
Watermerk geen / none (vH, 8P)
Inscripties 'Julio Rom:' (m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-30; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Doordrukken > Doorgedrukt > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Op basis van de annotatie ‘Julio Rom’ midden onder staat deze ongepubliceerde tekening van een groep naakte figuren sinds lange tijd op naam van Giulio Romano. Het werk is gerelateerd aan een gewassen en later opgewerkte pentekening van diens hand in Parijs, met een voorstelling van Mozes en de koperen slang.[1]

De Parijse tekening is, evenals de Rotterdamse, doorgegriffeld (de contouren doorgedrukt met een puntig voorwerp), waarbij de keerzijde van onze tekening vanwege de toegepaste calco overzettingstechniek bovendien met houtskool is geprepareerd.[2] Bij deze methode wordt de achterzijde van een tekening met houtskool of kalk ingesmeerd, waarna de tekening met een stylus wordt overgetrokken zodat de contouren in houtskool of kalk op een onderliggend blad verschijnen. De Rotterdamse tekening is een studie voor de overeenkomstige figuurgroep in de voorgrond van de Parijse tekening en is middels deze methode overgezet en verder uitgewerkt op het blad in Parijs.[3]

Hartt (1958) beschouwde de tekening in het Louvre ten onrechte als een ontwerp voor een vermeende, niet gedocumenteerde opdracht van Giulio Romano voor de Cappella del Crocifisso in de Sant’Andrea te Mantua (ca. 1536).[4] Ook identificeerde hij in dit kader nog twee andere voortekeningen: Jonas en de walvis en De wederopstanding van Christus, nu respectievelijk in Sint-Petersburg en Berlijn.[5] Grigorieva (1982) en Oberhuber (1989) weerlegden deze hypothese. Zij baseerden zich onder meer op stijlelementen in de tekening met Jonas en de walvis die volgens hen karakteristiek waren voor het werk van Romano in de jaren 1530-1531.[6] Dat impliceerde dat ook de tekening met Mozes en de koperen slang uit dezelfde tijd dateerde en dus te vroeg was om met de opdracht in verband te brengen. Stilistisch sluit de Rotterdamse tekening inderdaad dicht aan bij tekeningen uit die jaren, zoals de Allegorie op de deugden van Federico II Gonzaga (Los Angeles), De grootmoedigheid van Scipio (Milaan) en De graflegging (Boedapest).[7]

De Rotterdamse tekening heeft duidelijke kenmerken van een voorstudie: het verkennende karakter, de vlugge parallelle arceringen en de pentimenti (verbeteringen) hier en daar, zoals rechtsboven bij een staande figuur van wie het hoofd in drie varianten is weergegeven. De opvallende halvemaanvormige ogen van de opwaarts kijkende figuren zijn bovendien een kenmerkend element in Giulio Romano’s tekeningen.

Noten

[1] Musée du Louvre, inv. 3593 r. 396 x 344 mm.

[2] Bambach 1999b, pp. 297, 479 n. 5; Armenini 1587, pp. 76-77.

[3] Bambach noemde de Louvre-tekening als voorbeeld van deze techniek en herkende de doorgedrukte houtskool in delen van deze tekening. De tekening in Rotterdam wordt niet vermeld. Bambach 1999b, p. 479, n. 5.

[4] Op basis van een vermelding in correspondentie van Giulio Romano met Federico Gonzaga, waarin enkel sprake is van een ‘Giesa del Crocifisso’, zonder plaatsvermelding; Hartt 1958, dl. I, pp. 273-274.

[5] Hartt 1958, dl. I, pp. 273-274; resp. in State Hermitage Museum, inv. ОР-14126; Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 26368.

[6] K. Oberhuber in: Gombrich 1989, p. 432; Grigorieva 1982, nr. 15.

[7] J. Paul Getty Museum, inv. 84.GA.648; Biblioteca Ambrosiana, inv. F 281; Szépművészeti Múzeum, inv. 1877.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giulio Romano (Giulio Pippi)

Rome 1492/1499 - Mantua 1546

Bekijk het volledige profiel