:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De profeet Jesaja met banderol

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De profeet Jesaja met banderol
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd (recto) pen in bruine inkt (verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 198 mm
Breedte 148 mm
Makers Werkplaats van: Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)
Inventarisnummer I 21 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1496-1499
Watermerk geen? (moeilijk doorzicht. vV, ?P)
Inscripties '7' (verso, m., potlood), 'P Perugino' (verso, m.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken M. Marignane (L.1848), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Marie Marignane Patissou (c. 1880-1925, L.1848), Parijs; mogelijk kunsthandelaar Gustav Nebehay, Berlijn/Wenen; Kunsthandel Paul Cassirer & Co., Amsterdam; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1929, nr. 250; Rotterdam 2016
Interne tentoonstellingen Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1929, nr. 250
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Pietro Perugino, 'Profeet Jesaja', 1496-1499, paneel omgezet op doek, diameter 126,5 cm, Nantes, Musée des Beaux-Arts

Deze tekening van een zittende man is gerelateerd aan een medaillon van de profeet Jesaja, door Perugino als deel van een polyptiek met heiligen, profeten en taferelen uit het leven van Christus voor de Pala di San Pietro in Perugia geschilderd. Perugino begon in 1496 aan deze schilderijen en voltooide ze in 1499. Het veelluik werd in 1591 ontmanteld en aan het einde van de achttiende eeuw naar Frankrijk gebracht.[1] Het medaillon van Jesaja bevindt zich nu in Nantes (afb.).[2]

De Rotterdamse tekening verkeert in slechte staat; het blad is op meerdere plekken beschadigd en hier en daar zijn de wassingen en witte hoogsels aangetast. Het is daardoor moeilijk geworden om te beoordelen of de tekening een voorstudie van Perugino zelf is, zoals sinds het begin van de twintigste eeuw is aangenomen. Eerder lijkt het motief door een medewerker van de werkplaats te zijn gekopieerd, een praktijk die indertijd gebruikelijk was om zich de stijl van de meester eigen te maken en deze verder te perfectioneren. Zo is er kopie in een andere hand van een medaillon met de profeet David, eveneens uit deze reeks en nu in New York.[3] De strakke lijnen van de linkerhand die een banier vasthoudt doen sterk vermoeden dat het hier om een kopie gaat, hoewel de figuur losjes is gearceerd en met wit gehoogd, en het gezicht en de haren vloeiend zijn getekend. Op de verso staan meerdere snelle studies in pen in inkt. We zien een man, een paar benen en een kip die in zijn klauw pikt. Mogelijk werden deze zwakkere studies, net als die op de verso van I 254, door een jonge medewerker uit de werkplaats aan het blad toegevoegd.

Noten

[1] Perugia 2004, pp. 141-153 en 258-265.

[2] Musée des Beaux-Arts, inv. D.809.1.11.P.

[3] Morgan Library & Museum, inv. 1976.42.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)

Città della Pieve 1446/1447 - Fontignano 1523

Bekijk het volledige profiel