:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Christus aan het kruis

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Christus aan het kruis
Materiaal en techniek Rood krijt, doorgegriffeld, kaderlijnen in zwart krijt, daaromheen een marge van 1-7 mm
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 272 mm
Breedte 205 mm
Makers Tekenaar: Antonius Wierix (II)
Inventarisnummer MB 1921 (PK)
Credits Schenking L.P.J. Stracké, 1884
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1884
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1604
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 10P, zeer fijn papier)
Conditie Het hoofd van Christus is getekend op een stukje papier dat is opgeplakt over een iets kleiner gat in het tekenblad; verso papier- en lijmresten, een reparatie aan de onderrand
Inscripties 'Jeron.Wierx fe' (rechtsonder, in de marge, in pen in bruine inkt, valse signatuur)
Merkteken Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Herkomst geschenk van L.P. Stracké, 1884
Tentoonstellingen Parijs/Rotterdam 2014, nr. 62
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX (2004), p. xxxviii (fig. 19), p. xii, p. xiv (nr. 88); Hollstein LX (2004), p. 138; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De signatuur rechtsonder is vals, want dit blad is de definitieve voortekening voor een gravure die volgens een uitvoerige inscriptie zowel door Antonius II getekend, gegraveerd als uitgegeven is.1 Uitgebeeld is het moment waarop een Romeinse soldaat de zijde van Christus met zijn lans doorsteekt (Joh. 19:34). De tekening is doorgriffeld voor het overbrengen van de voorstelling op de koperplaat. Ook het hoofd van Christus, dat ter correctie op een apart stukje papier getekend is en over een gat geplakt werd, is doorgriffeld. Kennelijk was Antonius II niet tevreden met het hoofd dat hij aanvankelijk tekende en verving hij het voor een tweede versie, nadat de eerste versie te hebben uitgeknipt. Dergelijke opgeplakte correcties komen wel vaker voor op tekeningen die bedoeld waren als ‘werktekeningen’ in het atelier. Ook op twee tekeningen van Hendrick Goltzius bijvoorbeeld, beide omstreeks 1600 gemaakt en uitgevoerd in zwart en rood krijt, zijn diverse correcties aangebracht met behulp van opgeplakte stukken papier.2

Bij het graveren van de voorstelling in de koperplaat voegde Antonius II details toe die op de tekening ontbreken. Zo zijn daar de soldaten die weglopen van het kruis alleen schetsmatig aangegeven – op de gravure zijn ze verder uitgewerkt. In het stadsgezicht op de achtergrond werden wijzigingen aangebracht en de zon en de maan aan weerszijden van het kruis ontbreken op de tekening.

Antonius II Wierix was net als zijn broers Johannes en Hieronymus Wierix actief als prentenontwerper, graveur en uitgever. Hij gaf 235 gravures uit en graveerde honderden voorstellingen, waarvan 65 naar eigen ontwerp.3 Toch is dit blad tot nu toe de enige bekende tekening van zijn hand.4

Noten

1 Hollstein LX, 2004, nr. 343, met de inscriptie ‘Anton.Wierx invent.sculp.et excud.’; Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xxxix (fig. 20), p. xli.

2 Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 97 (Het mystieke huwelijk van de heilige Catharina, Berlin, Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett, Reznicek 1961, nr. 76) en nr. 101.1 (Christus aan het kruis, Haarlem, Teylers Museum, Reznicek 1961, nr. 46). Ook deze laatste tekening – het ontwerp voor een geschilderde voorstelling op koper – is doorgriffeld. Een derde voorbeeld van een tekening met een papiercorrectie: Maarten de Vos, Het herbergen van de vreemdelingen, Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. RP-T-A-4244; Boon 1978, nr. 469.

3 Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, pp. xxi-xxiii.

4 Van Ruyven-Zeman 2004, p. 252 (n. 5). Ook van zijn broers Johannes en Hieronymus ontbreken ontwerptekeningen voor hun prenten en portretten, met uitzondering van het Portret van Volckxken Dierckx door Johannes Wierix (Kiel, Kunsthalle), zie Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xxxiv (fig. 15), p. xli.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Antonius Wierix (II)

Antwerpen 1555/1559 - Antwerpen 1604

Bekijk het volledige profiel