:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gezicht op Montigny-sur-Loing

Gezicht op Montigny-sur-Loing

Jacob Maris (in 1870)

Vraag maar raak

  • Yord van Spriel vroeg

    Voor school schrijf ik een klein stukje over dit schilderij, maar bij de beschrijving van het schilderij staat eigenlijk meer over de kunstenaar dan over het kunstwerk zelf. Wat is nou eigenlijk het verhaal achter dit werk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Yord, niet alle schilderijen hebben een bijzonder ontstaansverhaal, maar in werken en studies zijn vaak wel ontwikkelingen die de schilder doormaakt terug te lezen. Zo was de Haagse schilder Jacob Maris naar Parijs vertrokken als schilder van figuren en romantische interieurs; in dit werk leren we Maris echter kennen als een fijn waarnemer van de sfeer van een landschap. Hij raakte geïnspireerd door de School van Barbizon, een Franse school die werkte in de omgeving van het Franse plaatsje Barbizon bij de bossen van Fontainebleau. Zij schilderden direct naar de natuur, en het schilderen “en plein air” was hun uitgangspunt. Het is duidelijk dat Jacob Maris het voorbeeld van de Barbizonners volgt. Hij trekt er op uit en werkt en schetst naar de natuur. Met het gezicht op Montigny-sur-Loing lijkt hij zijn periode van het zoeken naar een nieuwe stijl af te sluiten. In 1871 keert Maris dan ook weer terug naar Den Haag. Tegelijkertijd is het werk de kiem van zijn latere, bekendere Hollandse landschappen. Bij de forsere toets, zwaardere toon en sterkere contrasten is het fijne gevoel voor de stemming dat hij ontwikkelde in zijn Franse jaren, het belangrijkste element gebleven. Groeten, Tanja

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Jacob Maris werd vooral bekend met zijn Hollandse stadsgezichten onder grijze luchten. Toch zette die roem pas in na een jarenlang verblijf in Parijs, destijds het centrum van de moderne kunst. Maris keek goed naar het werk van zijn Franse tijdgenoten, zoals ook blijkt uit dit gezicht op een stadje in de buurt van Fontainebleau. Zo een schilderij dat op een studie leek, dat was toen iets nieuws.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Gezicht op Montigny-sur-Loing
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 80 cm
Hoogte 45 cm
Makers Schilder: Jacob Maris
Inventarisnummer 1489 (MK)
Credits Uit de nalatenschap van J.P. van der Schilden, 1925
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1925
Vervaardigingsdatum in 1870
Verzamelaar Johannes Pieter van der Schilden
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Nederlanders in Parijs 1789-1914 (2017)
À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet (2022)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Jacob Maris

Den Haag 1837 - Karlsbad 1899

Jacob Maris werd op 25 augustus 1837 te Den Haag geboren. Hij was de oudste broer van Matthijs en Willem Maris. Zijn leermeesters waren J.A.B. Stroebel, Huib...

Bekijk het volledige profiel