:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Lambert van Noort

Amersfoort circa 1520 - Antwerpen 1570/1571

Auteur: Judith Niessen

Over de schilder en tekenaar Lambert van Noort zijn weinig biografische gegevens bekend.1 Zijn geboortejaar wordt gesteld op omstreeks 1520, op basis van het feit dat hij in 1549/1550 als volleerd meester werd ingeschreven in het Antwerpse Sint-Lucasgilde. Zijn herkomst wordt vermeld bij zijn inschrijving als Antwerps poorter een jaar later en werd door de kunstenaar zelf dikwijls aan zijn signatuur toegevoegd. Over zijn opleiding is weinig bekend. Vermoedelijk bezocht hij in de jaren 1540 de academie van Lambert Lombard in Luik, wellicht na een eerste leertijd bij Jan van Scorel in Utrecht. In 1558-1559 reisde Van Noort naar Italië – het bewijs daarvoor is een gesigneerd altaarluik in de Santa Maria di Mortara in Ferrara.2 Hij trouwde met Katelijne van Broekhuysen uit Zwolle en kreeg vijf kinderen. Zijn zoon Adam van Noort (1561-1641) trad in de voetsporen van zijn vader en werd ook schilder en tekenaar.

Lambert van Noort wordt door Guicciardini genoemd als goed schilder en architect en moet dus een zekere bekendheid gehad hebben. Hij was vermoedelijk vooral werkzaam als leverancier van ontwerptekeningen voor glasschilders, tapijtwerkers, graveurs en edelsmeden. Daarnaast leverde hij decoraties voor de Blijde Intrede van Filips II in Antwerpen in 1549 en dong hij mee in de prijsvraag voor de bouw van het nieuwe stadhuis aldaar. Zo’n zestig tekeningen uit de jaren 1553-1568 vormen het zwaartepunt in zijn oeuvre. Meer dan de helft daarvan zijn ontwerpen voor glasschilderingen. Van Noort leverde zowel het ontwerp als de cartons van drie glasramen in de kooromgang van de Sint Janskerk van Gouda (1560-1562).3 Glasramen naar zijn ontwerp bevinden zich ook in de Oude Kerk in Amsterdam en in de kathedraal van Antwerpen.4 Daarnaast zijn twintig schilderijen van zijn hand bewaard gebleven, waarvan er veertien (gedateerd 1565) een reeks vormen met sibillen en scènes uit het passieverhaal, die Van Noort mogelijk maakte in opdracht van het Antwerpse Sint-Lucasgilde.

Noten

1 Deze biografie is gebaseerd op de biografieën van Van Ruyven-Zeman in Amsterdam 1986, p. 357 en in Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 11-15.

2 Van Ruyven-Zeman 1995, p. 14.

3 Zie Z. van Ruyven-Zeman, A.R. de Koomen et al. (red.), De cartons van de Sint-Janskerk in Gouda/ The Cartoons of the Sint-Janskerk in Gouda, Gouda 2011, pp. 86-87, nr. 9; pp. 92-93, nr. 11; pp. 98-99, nr. 13.

4 Zie voor het raam in de Oude Kerk in Amsterdam, Amsterdam 1986, pp. 357-358, nr. 239.

Lees verder Lees minder