:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Joris neemt afscheid van de koning van Silena

Joris neemt afscheid van de koning van Silena

Lambert van Noort (in 1555)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Joris neemt afscheid van de koning van Silena
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, blauw gewassen, kaderlijn met de pen in bruine inkt (eigenhandig), op een rond stuk papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 263 mm
Makers Tekenaar: Lambert van Noort
Inventarisnummer MB 1768 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in 1555
Signatuur 'Lamberts.a.Noort / Inventor. / Ao. 1555' gesigneerd en gedateerd (middenonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk long-tailed crowned double-headed heraldic eagle, with a heart shield with a housemark(105 x 54mm, top, left of centre, on P3/4)(vH, 8P), similar to Briquet 304 (Würzburg-Leipzig-Prague 1552-1585). [AE]
Conditie inktvraat, witte hoogsels geoxydeerd
Inscripties geen
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken onbekende verzamelaar (L.178c), Museum Boymans (L.1857)
Tentoonstellingen Parijs/Rotterdam 2014, nr. 37; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 629; Cat. 1869, nr. 507; Parijs/Hamburg 1985, p. 124 onder nr. 61; Van Ruyven-Zeman 1990, pp. 119, 189, nr. T.29.1; Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 92-93, 136, nr. T.29.1; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Voor de colonnade van een paleis neemt Sint Joris met een omhelzing afscheid van de koning van Silena. Hij heeft zojuist de draak verslagen en daardoor de dochter van de koning van de dood heeft gered. Joris is gekleed in wapenrusting: zijn helm, lans en schild liggen voor hem op de grond en zijn paard staat klaar voor vertrek. De koning heeft zijn kroon en scepter aan zijn voeten liggen. Linksachter staan twee vrouwen, waarvan de rechter, de koningin, geroerd is door het afscheid. Links van haar staat de geredde prinses.

De tekening is een ontwerp voor een glasvenster dat deel uitmaakte van een reeks taferelen uit het legendarische leven van de Heilige Joris, soldaat uit Cappadocia. In totaal zijn vier ontwerpen voor deze serie bewaard gebleven die alle voluit of in monogram zijn gesigneerd en 1555 zijn gedateerd. De andere drie bladen laten onderdelen van zijn martelaarschap zien, zoals deze voorkomen in de enige levensbeschrijving van Joris, de dertiende eeuwse Legenda Aurea.1 Het betreft Joris zegent de gifbeker in New York, Joris wordt geradbraakt in London en De onthoofding van Joris in Parijs.2 Het is niet met zekerheid te zeggen uit hoeveel voorstellingen de reeks oorspronkelijk bestond. Het ligt voor de hand dat, voorafgaand aan Het afscheid van Joris en de Koning van Silena Van Noort nog een aantal voorstellingen tekende, zoals de scène waarin Joris de draak verslaat.

De glasruitjes die één op één naar dergelijke ronde ontwerpen werden gemaakt, werden verwerkt in ramen met helder glas voor kapellen en kloostergangen en voor profane ruimtes, zoals patriciërswoningen.3 Het is goed mogelijk dat de ontwerpen voor deze reeks bedoeld waren ter verfraaiing van grotere glasvensters in het huis van de Oude Voetboog of St. Jorisgilde aan de Grote Markt in Antwerpen, waarvan Joris immers beschermheilige was.4 Een andere mogelijkheid is dat de ontwerpen bedoeld waren voor ruitjes van het huis van een particulier die Joris als beschermheilige had.

Zowel in de totstandkoming van het definitieve ontwerp voor glasrondjes, als in de uitvoering van de tekening werkte Lambert van Noort volgens een vast patroon. Zoals Van Ruyven-Zeman uitvoerig beschrijft, tekende Van Noort voorafgaand aan het definitieve ontwerp meestal een rechthoekige compositie met aanvullende schetsjes aan de rand van het blad.5 Daarna trok hij een cirkel om de over te nemen voorstelling. Hierdoor werden delen aan de rand van de definitieve compositie afgesneden. Dat is hier te zien bij het paard, de vrouw aan de linkerzijde en de linkervoet van de koning. Het definitieve ontwerp, op dezelfde schaal getekend als het uiteindelijke glasvenster, nam  hij over op een nieuw rond vel vrij grof papier, dat waarschijnlijk tevens als carton functioneerde.6 Uit de kleine hoogsels in loodwit op deze tekening blijkt dat Van Noort in dit laatste stadium nog enkele kleine foutjes corrigeerde of wijzigingen aanbracht. Zijn voorstellingen tekende Van Noort met pen in bruine inkt in vloeiende lijnen en met minimale arceringen. Vervolgens vervolmaakte hij het geheel met blauwe of bruine wassingen.

De invloed die de Antwerpse Meester van de Verloren zoon op Van Noort had, is hier goed zichtbaar. Zowel de omhelzing van Joris en de koning van Silena, als de treurende vrouw die met haar hand een doek tegen haar gezicht houdt, zijn geïnspireerd op Het vertrek van Tobias, een schilderij van die anonieme meester, waarvan meerdere versies bekend zijn. De treurende vrouw komt daarnaast ook voor in diens tekening Het vertrek van de twee broers in Parijs (afb. 1).7

Noten

1 Legenda Aurea 1993, vol. I, pp. 238-242.

2 New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1995.44; Londen, Victoria and Albert Museum, inv. nr. 498; Parijs, École Nationale des Beaux-Arts, inv. nr. M. 1869: Zie Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 136-137, nrs. 29.2-29.4, ills.

3 Konowitz in Antwerp/Maastricht 2005, p. 44.

4 Dit huis werd rond 1515-1516 voor het gilde gebouwd en brandde af op 4 november 1576. S. van Aerschot et al., Bouwen door de eeuwen heen. dl. 3na. Inventaris van het cultuurbezit in België. Architectuur. Stad Antwerpen, Gent 1976, pp. 59-60.

5 Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 37-38. Voorbeelden van ontwerpen voor eigen gebruik met schetsjes in de kantlijn zijn de Triomf van de Liefde in Oxford en De genezing van Tobit in München, Van Ruyven-Zeman 1995, nr. T.31

6 Zoals blijkt uit de kartons voor de monumentale glasvensters in de kerk in Gouda, vertonen deze, net als het hier besproken blad, geen sporen van overbrenging op het glas. Van Ruyven-Zeman 1995, p. 37.

7 Eén van deze versies is afgebeeld in Paris 1985b, p. 109, under nr. 54. Tekening: Parijs, École Nationale supérieure des Beaux-Arts, inv. nr. M. 1870. Overeenkomst met de treurende vrouw is ook genoemd door Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 92-93.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Lambert van Noort

Amersfoort circa 1520 - Antwerpen 1570/1571

Bekijk het volledige profiel