


Wil jij ook meer Boijmans beleven of geef je een Vriendschap cadeau? Word dan Vriend en word uitgenodigd voor de jaarlijkse Museumpark Vriendendag. Zien we jou of jouw vriend snel in het depot?
Zonder tijdslot kun je het depot niet bezoeken
Ontdek het depot eenmalig of vaker als een privilege- of vriendenpashouder
Vanaf 1930 heeft de Duitse keramische industrie grote aantallen vazen geproduceerd, die in een oneindige hoeveelheid van vormen, kleuren en formaten bestaan. Voor de export werden ze gemerkt met West Germany. Marieke van Diemen boog zich over de vraag hoe dit eens zo populaire, typisch massa industriële product, dat met zulke prachtige tijdsbeelden te associëren is, opnieuw kan worden getoond en geïnterpreteerd.
Op verzoek van Museum Boijmans Van Beuningen ontwierp Van Diemen een installatie waarin een omvangrijke collectie West Germany vazen is te zien die als een groot autonoom kunstwerk wordt gepresenteerd. Hoe wordt een alledaags product een begerenswaardig object? De seriële productie van de vazen en de soms minieme verschillen in kleur en detaillering zijn aspecten die optimaal in Van Diemens installatie tot uitdrukking komen. Impliciet toont Marieke van Diemen aan dat de manier waarop je objecten toont, van doorslaggevende invloed is op de perceptie en waardering ervan.
Museum Boijmans Van Beuningen geeft de hedendaagse kunst een prominente positie door drie presentaties te laten reflecteren op de collectie en het museumgebouw. Deze visuele uitspraken worden versterkt door de afwisseling met bestaande kunst uit de collectie waardoor een spanningsveld ontstaat. De drie interventies scherpen zo het kijken van het publiek en dwingen tot nadenken. Museum Boijmans Van Beuningen toont en reageert doorlopend op internationaal toonaangevende kunstenaars.