






Wil jij ook meer Boijmans beleven of geef je een Vriendschap cadeau? Word dan Vriend en word uitgenodigd voor de jaarlijkse Museumpark Vriendendag. Zien we jou of jouw vriend snel in het depot?
Zonder tijdslot kun je het depot niet bezoeken
Ontdek het depot eenmalig of vaker als een privilege- of vriendenpashouder
Design Column #9 Conflicted laat werk zien van ontwerpers die ondanks onze innerlijke en wereldwijde onzekerheden hun grip op de zaken verstevigen. Hun ontwerpen bezweren het conflict, met behulp van humor, relativering en schoonheid.Tijdens de duur van de tentoonstelling wordt dit thema verder onderzocht en besproken op www.designcolumn.nl.
Angst regeert. De wereld lijkt in brand te staan. Er is een groot aantal crisissen wereldwijd, en nog nooit sinds de Tweede Wereldoorlog waren er zoveel vluchtelingen op de been. Naast een veelheid aan geopolitieke spanningen, blijkt ook het economisch systeem toe aan herziening, putten we de aarde systematisch uit, en vormen pandemieën een groeiend gevaar.
De ongrijpbaarheid en complexiteit van onze problemen zorgt voor angst en een groot gevoel van onveiligheid. Door de massamedia zijn we bovendien beter dan ooit op de hoogte van alle ellende. Hoe gaan we hiermee om? Waar we tot voor kort de angst vooral met een spottende houding bezwoeren, verruilen we ons postmoderne cynisme steeds vaker in voor een geïnformeerde naïviteit. Het engagement is terug: we willen tegen beter weten in weer iets opbouwen. Maar elk standpunt dat we innemen wordt na enige tijd ondermijnd door wat we hebben geleerd of door wat er om ons heen gebeurt. Niet alleen de wereld maar ook wijzelf zijn in conflict.
Iedere drie maanden wordt in de Design Column een onderwerp uit het nieuws uitgelicht door middel van een kleine tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen en aansluitend in de Droog Gallery in Amsterdam. De column is een plek waar de kracht van de verbeelding spreekt en nieuwe ideeën zichtbaar worden. Ontwerpers en kunstenaars zijn bij uitstek geïnteresseerd in experimentele verbeelding. Met hun eigenzinnige blik zien zij de dingen vaak net anders en kunnen zij veranderingen in gang brengen. De Design Column biedt ruimte aan deze verbeelding.
Disarming Design from Palestine is een label dat met functionele producten een andere kant van Palestina laat zien. De producten worden ontwikkeld, ontworpen en geproduceerd door hedendaagse ontwerpers, kunstenaars en studenten, in samenwerking met lokale ambachtsmannen en producenten. Het doel van het project is om bij te dragen aan een duurzame culturele en economische ontwikkeling in Palestina. Kunst en design kan ingezet worden om de discussie over politieke, sociale en culturele vraagstukken te bevorderen. Niet alleen de eindproducten van Disarming Design from Palestine, maar ook de samenwerking en de dialoog tijdens het maakproces dragen hieraan bij.
Nowruz is de Perzische nieuwjaarsviering, omringd door allerlei rituelen en tradities. Zangana heeft deze collectie ontwikkeld omdat hij ziet hoe gefrustreerd zijn vrouw ieder jaar is wanneer ze in Nederland de juiste spullen niet bij elkaar kan krijgen. Bovendien wil hij met het servies een gevoel van ‘thuis’ creëren, en bijdragen aan het behoud van het cultureel erfgoed van zijn vaderland, Irak. Zijn Haft Sin-set brengt twee werelden bij elkaar: een eeuwenoude oosterse traditie smelt samen met een moderne, westerse vormgeving.
Studio Job speelt met het spanningsveld tussen wansmaak en schoonheid, en laveert tussen kunst en kitsch, perfectie en handwerk, goed en kwaad. Pussy Cats is geïnspireerd op de twee poezen van de ontwerpers. De genadeloze, wrede natuur van de kat komt in de sculpturen duidelijk naar voren.
Studio Swine heeft de handelsroute van menselijk haar gevolgd en heeft vervolgens een methode ontwikkeld om het haar te verwerken in producten. De ontwerpers hebben haar overgoten met een natuurlijke hars en hebben hiermee decoratieve objecten gemaakt in de Shanghai-decostijl van de jaren 30. Dit nieuwe materiaal biedt perspectief voor de toekomst. Het gebruik van menselijk haar in producten is in het westen omstreden. De ontwerpers spelen met deze gevoelens door het haar duidelijk zichtbaar te verwerken in visueel aantrekkelijke objecten.
A Definition of Now bestaat uit een hashtagachtig schema met daarin de afkortingen S.O.S. en L.O.L. Het designbureau Metahaven gebruikte deze visualisatie in eerste instantie om hun studenten Twitter uit te leggen, want: slecht nieuws staat op Twitter, goed nieuws op Facebook. Maar misschien kan dit schema wel symbool staan voor het huidige moment. Of valt ons leven niet te vatten in zulke algemeenheden en is de werkelijkheid eindeloos complexer dan een simpel spelletje boter-kaasen-eieren?
De wereldbevolking groeit en voedselvoorziening zal een steeds grotere uitdaging vormen. Schmeer stelt zich voor hoe ons voedsel er in de toekomst uit zou kunnen zien dankzij bio- en nanotechnologie. De serie Bioplastic Fantastic bestaat uit zeven biologische apparaten, gemaakt van een door enzymen verbeterd bioplastic. Hoewel deze oplossing enerzijds fantastisch zou zijn, doen de vormen toch denken aan een droom of eerder een nachtmerrie: een optimistisch scenario dat in vorm refereert aan naargeestige beelden uit de science-fictioncinema.
De tekeningen van Wijers tonen slachtoffers geweldsmisdrijven en verkeersongelukken die hij op het internet vindt. Het is een vorm van ‘doodling’; het gedachteloos maken van krabbels op een blaadje tijdens het telefoneren. Vrij associërend combineert hij deze gruwelijke beelden met woorden, zinnen, uitzichten of tv-beelden. De slachtoffers zijn gekozen uit een grote hoeveelheid foto’s en staan symbool voor moorden, ongelukken en oorlogsslachtoffers in het algemeen. De tekeningen geven uiting aan machteloosheid en frustratie maar tegelijkertijd aan engagement en betrokkenheid.
Gorilla is een visuele column die tussen 2005 en 2009 dagelijks op de voorpagina van de Volkskrant verscheen. Tegenwoordig verschijnen de ontwerpen in De Groene Amsterdammer en Adformatie. Gorilla is een visuele reactie op het nieuws. Het ontwerperscollectief wilde met hun column graag een politiek-maatschappelijk statement maken en kwam al snel uit op het politiek pamflet: de ontwerpen functioneren als een soort mini-affiches. Vaak wordt aan iconische beelden een draai gegeven, waardoor de lezer op het verkeerde been wordt gezet.