









De tweede presentatie in de nieuwe serie Design Columns van Museum Boijmans Van Beuningen focust op de uitzichtloosheid van de huidige economische situatie. In de tentoonstelling werd duidelijk dat het financiële systeem volledig los staat van de samenleving en de urgentie om de mens weer centraal te stellen wordt steeds sterker. Design Column #2 The Human Index toonde projecten en kunstwerken die inspringen op deze urgentie.
De crisis die maar niet wil wijken geeft kunstenaars en ontwerpers inspiratie voor projecten en kunstwerken die de mens weer centraal stellen. Design Column #2 The Human Index, toonde projecten die de mens en de aandacht voor het menselijk handelen centraal stellen. De projecten in deze kleine tentoonstelling gaven daarmee de discussie over het begrip waarde een nieuwe invulling.
De Design Column is niet alleen bedoeld als presentatie, maar vraagt ook om een reactie en een gesprek. Op 17 november kwam hij in een rondetafel gesprek toelichting geven op The Exchanghibition Bank. Hij en andere deskundigen discussieerden met aanwezige bezoekers over de veranderingen in de economie en maatschappij. Op deze dag opereerde The Exchanghibition Bank ook daadwerkelijk in het museum. Bezoekers van Museum Boijmans Van Beuningen konden hun geld wisselen voor de bijzondere bankbiljetten. Vijf bankmedewerkers stonden tot hun beschikking. The Exchanghibition Bank - zonder medewerkers - is nog tot en met vrijdag 23 november in het museum te zien als onderdeel van de tentoonstelling Design Column #2 The Human Index.
Ai Weiwei doopte voor ‘Coloured Vases’ oude Chinese potten in gekleurde lakverf. Zo rekent hij af met de manier waarop in het heden en het recente verleden is omgegaan met zijn eigen culturele traditie. In zijn visie is het soms nodig het oude uit de weg te ruimen om de weg te effenen voor het nieuwe. Ai Weiwei staat onder meer bekend om zijn kritiek op de sociale en culturele veranderingen in zijn land.
De video ‘Money & Speed: Inside the Black Box’ is een waargebeurde thriller die ons meeneemt naar donderdagmiddag 6 mei 2010, om 14.42,44 uur en 75 milliseconden. Op dat moment stortten de Amerikaanse financiële markten in om vervolgens in 20 minuten weer op het oude niveau terug te keren. In deze documentaire probeert de VPRO aan de hand van gesprekken met direct betrokkenen deze snelste en diepste daling van de Amerikaanse beurzen ooit te reconstrueren. Een trailer van deze video is hier te zien.
Een van de werken in de tentoonstelling is de ‘Smelter’, een eenpersoons gieterij, van Atelier Van Lieshout. Deze ‘Smelter’ is bouwsteen van een nieuwe samenleving, waar op basis van de schaarste van grondstoffen, alternatieve leef- en werkvormen ontstaan. In deze alternatieve samenleving, het ‘New Tribal Labyrinth’, zijn landbouw en industrie weer belangrijk om te overleven. Hoogovens, weverijen of steenovens uit de Industriële Tijd worden opnieuw geïnterpreteerd. Deze Smelter is daar een voorbeeld van. Lees op de website van Atelier Van Lieshout meer over dit project.
Als onderdeel van de alternatieve samenleving ‘New Tribal Labyrinth’ heeft kunstenaar Joep van Lieshout zichzelf als doel gesteld om één stoel per dag te maken. Deze stoelen maakt hij handmatig en geheel op gevoel. Wanneer de stoel niet binnen een dag af komt, vervalt het ontwerp. Zie de website van de kunstenaar.
In de collectie ‘Real Time’ maakt Maarten Baas het verstrijken van de tijd op een nieuwe manier zichtbaar. ‘Sweepers Clock’ bestaat uit een twaalf uur durende filmopname van een plein. De wijzers worden gevormd door hopen afval die door mensen met bezems in beweging worden gebracht. Twaalf uur lang vegen deze mensen en verstrijkt de tijd in beeld.
De ‘Plain clay bench’ hoort bij een serie kleimeubels waarbij het materiaal door en door gepigmenteerd is. Daardoor hoeft het materiaal niet meer worden nabewerkt. De vingerafdrukken van de makers staan als een persoonlijk handschrift in het meubel. Het materiaal is onder meer gebruikt om het restaurant van het Groninger Museum in te richten.
In 2010 richtte kunstenaar Dadara de ‘Exchanghibition bank’ noodgedwongen op om zijn eigen projecten te financieren. Bij deze bank dien je de biljetten namelijk niet te kopen maar te ruilen. Daarnaast werd het een doorlopend onderzoek naar de waarde van geld. De bank brengt biljetten uit met waardes als nul, een miljoen en oneindig. Dit jaar geeft de bank het 2012-biljet uit dat beperkt houdbaar is en waarvan de waarde op 21 december 2012 vervalt. De bank sloeg eerder zijn vleugels uit op Amsterdam Centraal Station en in het programma van het Stedelijk Museum. Op 17 november zal de Exchanghibition bank daadwerkelijk opereren in het museum.
Jane Ní Dhulchaointigh bedacht Sugru tijdens haar studie. Ze wilde niets nieuws ontwerpen, maar iets maken waarmee ze de dingen die ze al had kon aanpassen. De rubberlijm die ze ontwierp kan op alles hechten. Toen Jane het in 2009 in eigen beheer ging produceren, was het product via een user trial community zo goed gepromoot dat het binnen zes uur was uitverkocht.
Dit project werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor Architectuur.