:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
23 May 2018

Uitwisseling van culturen in Museum Boijmans Van Beuningen

In Museum Boijmans Van Beuningen hangt het werk ‘De drie Maria’s aan het graf’ van Jan van Eyck (ca. 1390-1441). Op dit werk is een blauw-witte apothekerspot te zien. Conservator Alexandra van Dongen heeft na onderzoek geconcludeerd dat de afgebeelde pot gebaseerd is op een exemplaar afkomstig uit Damascus, Syrië. Het schilderij laat zien dat er in de 15de eeuw een uitwisseling tussen verschillende culturen plaatsvond.

De uitwisseling van culturen vindt nu ook nog plaats. Op dinsdag 22 mei 2018 bezoeken 120 leerlingen van de Internationale Schakelklas van het Olympia College onder begeleiding van vrijwilligers van Verhalenhuis Belvedère Museum Boijmans Van Beuningen. Ook deze leerlingen hebben een reis gemaakt met als bestemming Rotterdam. Ze komen in het museum kijken en luisteren naar verhalen bij objecten en brengen zelf ook voorwerpen mee die met hen mee zijn gegaan op reis. De voorwerpen presenteren ze in een popup-tentoonstelling op het binnenplein van het museum.

De drie Maria's aan het graf

Detail met de Syrische apothekerspot
Detail met de Syrische apothekerspot
Jan van Eyck, De drie Maria's aan het graf (1425-1435)
Jan van Eyck, De drie Maria's aan het graf (1425-1435)

Vertellers in het museum

Biliana komt uit Servië. Zij is hier in de jaren negentig met haar zoon gekomen nadat haar man al een aantal jaar in Nederland werkte. Biliana vertelt het verhaal van de spiegelkamer van Yayoi Kusama en haar obsessie met het gebruik van stippen. Biliana gaf aan zich in Nederland soms als een stipje te voelen, een stipje met twee verschillende culturele achtergronden. Na het verhaal gaan de leerlingen helemaal op in de oneindige herhaling in de spiegelkamer.

De volgende verteller, Napsia, komt uit Indonesië. Haar ouders zijn naar Nederland gekomen, niet wetende wat ze hier precies gingen doen. Ze hebben de stap gemaakt voor een beter leven en dit relateert Napsia aan het klimmen naar het net van de installatie ‘Laat je haar neer’ van Pipilotti Rist. De boodschap van dit verhaal is dat immigranten soms grote stappen moeten zetten, maar de kansen die daaruit komen zijn het waard. Alle leerlingen wagen de stap het net in. Zo’n kunstwerk hadden ze niet verwacht!

Vertellers in het museum
Lena uit Kaapverdië vertelt over de kookpotten

Lena uit Kaapverdië vertelt in de zaal met kookpotten en pannen over de kookpot van haar oma. Haar moeder en oma hebben allebei in een pot op houtvuur leren koken. Toen haar moeder naar Nederland verhuisde, heeft ze veel nieuwe dingen moeten leren, waaronder het koken op een gasfornuis. Deze en vele ander mooie, nieuwe ervaringen wenst zij de leerlingen ook toe. Leerlingen reageren vol herkenning en delen enthousiast hun verhalen over koken en pannen.

Alexandra van Dongen vertelt bij het kunstwerk ‘De drie Maria´s aan het graf’ van Jan van Eyck het verhaal over de verschillende voorwerpen die hierop te zien zijn, waaronder de apothekerspot uit Syrië. Trots vertellen sommige leerlingen dat zij ook uit Damascus komen net als de apothekerspot.

Alexandra van Dongen met de leerlingen bij ‘de drie Maria’s bij het graf’ van Jan van Eyck
Popup-expositie

Popup-expositie

Leerlingen delen hun verhalen bij hun eigen meegebrachte voorwerpen

Popup-expositie

Tot slot presenteren de leerlingen hun eigen voorwerpen; van (antieke) kettingen en armbanden uit Gambia tot munten uit Syrië en traditionele kleding. Bij ieder voorwerp maken ze een eigen bijschrift. Trots vertellen ze daarbij over hun geboorteland. Ze laten foto’s zien van hun geboortestad en favoriete plekken.

Rebekka Theenaart, stagiaire onderwijs & Inez Veldman, medewerker onderwijs

foto's: Joop Reijngoud, Verhalenhuis Belvédère