Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top

Augmented Reality in musea

Hoe kan AR succesvol worden ingezet in musea? Waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een app en wat zijn de valkuilen? Xin Ming deed onderzoek naar AR in musea voor de Master Philosophy of Science, Technology and Society van de Universiteit Twente. Uit zijn onderzoek komen aan aantal bevindingen en aanbevelingen.

Xin onderzocht het gebruik van AR in musea aan de hand van sociologische theoriën over het gebruik van technologie, over gebruik van digitale middelen in musea en de inzet van AR in het bijzonder. Daarnaast voerde hij gesprekken met museumprofessionals, waaronder met de afdeling educatie van Boijmans. Op basis hiervan stelde hij vier manieren vast waarop AR in musea wordt ingezet:

- Informatievoorziening: AR biedt een toegankelijke manier om bezoekers meer te vertellen, context te bieden en om bijvoorbeeld details te laten zien.
- Participatie: AR stimuleert mensen om deel te nemen, het biedt ruimte voor storytelling en gepersonaliseerd bezoek.
- Interactie: Sommige AR-toepassingen bevorderderen interactie; het geeft mensen bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun mening te geven en in gesprek te gaan met het museum of met andere bezoekers.
- Nieuwe experience: met AR worden nieuwe werelden en andere realiteiten geopend, het biedt een totaal nieuwe museumervaring.

Test met VR

Test met VR

De foto's tonen de eerste verkenning van de afdeling educatie op het gebied van AR en VR (niet in het kader van het onderzoek van Ming Xin)

Beperkingen en trade offs

Deze nieuwe technologie brengt ook beperkingen met zich mee. Dit betekent dat er soms compromissen moeten worden gesloten en een afweging moet worden gemaakt tussen het doel van de toepassing en de ervaringen van de gebruiker. Xin noemt deze factoren ‘trade offs’ en onderscheidt er drie in zijn onderzoek:

  • Geïsoleerd fenomeen: Het gebruik van AR creëert een nieuwe vorm van interactie tussen bezoekers. Het kan ertoe leiden dat bezoekers vooral een individuele ervaring hebben, en soms zelfs afgesloten zijn van de omgeving tijdens het gebruik van de toepassing. Het is daarom belangrijk om altijd na te denken hoe je toch interactie kan bevorderen bij het gebruik van AR in het museum.
  • Balans: AR is een aantrekkelijk medium dat de aandacht van bezoekers kan opeisen. Het is daarom belangrijk om een balans te vinden tussen de realiteit en de virtualiteit en ook tussen het kijken naar echte objecten en verdieping bieden via AR.
  • Afleiding en fragmentatie: AR wordt beperkt door de technologische mogelijkheden. Herrie kan een storende factor zijn bij het gebruik van dit soort toepassingen in het museum en de beleving verstoren.

Het is belangrijk om tijdens het ontwerpproces goed na te denken over deze factoren en goede afwegingen te maken. Testen en aanpassingen doen zijn daarbij van belang.

Praktische zaken
Wanneer een AR-toepassing bezoekers succesvol wil aanspreken, is er een aantal beperkingen om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een AR-toepassing, zijn er ook praktische zaken om rekening mee te houden:

  • Betekenisvol: technologie wordt alleen gebruikt als het relevant is voor de gebruiker, daarom moet het betekenisvol worden ingezet. Idealiter versterkt AR de culturele, esthetische of historische betekenis van een tentoonstelling of object.
  • Toegankelijkheid: het moet voor bezoekers duidelijk zijn hoe ze de AR-toepassing kunnen gebruiken. Laagdrempeligheid is misschien wel de belangrijkste factor om rekening mee te houden bij het ontwerpen.
  • Technologie en infrastructuur: hoe vaak ben je in een museum een scherm tegen gekomen waarop ‘defect’ stond? Het is zonde wanneer techniek in het museum niet goed werkt en het kan veel werk opleveren voor de technische staf. Xin raadt daarom aan om goed onderzoek te doen naar de technologische mogelijkheden in de ruimte waar je AR wil aanbieden en wat er aan onderhoud nodig zal zijn.

AR kan dus een mooie en betekenisvolle toevoeging zijn aan het museum. Wanneer je bij het ontwerpen nadenkt over de beperkende factoren en veel test, helpt dat je om iets moois te ontwikkelen dat het bezoek van mensen verrijkt.

De afdeling educatie van Boijmans denkt ook na over deze zaken, niet alleen bij mogelijk nog te ontwikkelen VR/AR toepassingen, maar bij iedere vorm van publieksbegeleiding die we ontwikkelen. Onze eigen ervaring is ook om advies in te winnen van goede (technische) professionals en samen te werken met externe partijen.

Bij Museum Boijmans Van Beuningen krijgen we regelmatig vragen van studenten die onderzoek doen naar educatieve toepassingen in musea. Als het kan helpt de afdeling educatie deze studenten verder door vragen te beantwoorden of ruimte te geven voor onderzoek. Andersom leren we graag van hun bevindingen.

Het hele onderzoek van Xin Ming is hier te vinden: Augmented Reality (AR) in Art Museums: Reconfiguring and Mediating the Museum Dynamics