:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Keukentafereel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Keukentafereel
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in bruine inkt, bruin gewassen, gekwadreerd in zwart krijt, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 223 mm
Breedte 306 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Joachim Beuckelaer
Inventarisnummer N 93 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600
Signatuur geen
Watermerk Letter P gotisch, met vierbladige bloem erboven (53 x 28 mm, op P3-4 van links, bij het midden van de linkerhelft)(vH, 13P, zeer fijn, plano), gelijkend op Briquet 8654-8682 (Frans, gedocumenteerd in 1461-1531), geen watermerk in het doubleerpapier (vV, ?P). [AE]
Conditie papier- en lijmresten
Inscripties '147' (rechtsonder, in pen in zwarte inkt), '380' (verso, linksboven, in rood krijt), 'No*6/fl 181' [uitgewist] (verso, midden, in potlood), 'No22 Aertsen [doorgestreept] / of J. de Beuckelaer' (verso, midden, in potlood), '203.' (verso, middenonder, in potlood), '461' (verso, rechtsonder, label)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Emile Wauters (L.911), Paris, his sale, Amsterdam (F. Muller) 15-16.06.1926, lot 203 (to Cassirer for fl 130)
Tentoonstellingen Gent 1986, p. 189, no. 61
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Lees 1913, pp. 119-120, fig. 136; Boon 1978, p. 209, onder nr. 551; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Antwerpen > België > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

In de keuken is men drukdoende een maaltijd voor te bereiden. Artisjokken worden schoongemaakt, het eten wordt gerangschikt, het vuur wordt opgestookt en een ketel wordt erboven gehangen. Alleen de man rechts heeft duidelijk iets anders aan zijn hoofd: hij pakt de vrouw voor zich bij haar middel, terwijl zij een vogel omhoog houdt. Het woord ‘vogelen’ had ten slotte in die tijd een dubbele betekenis en duidde, naast het gangbare vangen van vogels, ook op het liefdesspel.1 Een dergelijke zinspeling op de erotiek was gebruikelijk in keukenstukken, zoals ook te zien is bij het Markttafereel met een vogelkraam in dit museum (inv. nr. N 166). Het tafereeltje verleent de voorstelling dan ook een erotische ondertoon.

Zoals Boon opmerkte is de tekening in techniek verwant aan een keukenstuk in Amsterdam.2 Beide voorstellingen, die niet door dezelfde hand zijn getekend, zijn opgezet in schetsmatige contourlijnen, waarna ze zijn gewassen met bruine of blauwe inkt. De voorstelling in Amsterdam herhaalt een compositie van een schilderij dat aan het einde van de zestiende eeuw moet zijn geproduceerd. Het bevindt zich in een Belgische privécollectie en wordt daar toegeschreven aan Pieter Cornelisz. Rijck of Jacob Cornelisz. Delff.3 Beide maken deel uit van de tweede generatie schilders van keuken- en marktstukken, die sterk beïnvloed werden door Pieter Aertsen en Joachim Beuckelaar.

De tekening in Amsterdam en deze tekening zijn beide vermoedelijk rond 1600 ontstaan. Tegen die tijd vormen de keukeninterieurs niet meer alleen de achtergrond voor de grootfigurige taferelen, zoals dat bij Beuckelaer en Aertsen nog wel het geval was. Ze worden ruimer van opzet, waarbij de personages verspreid over het beeldoppervlak hun huishoudelijke taken vervullen. Doordat er geen wijzigingen in de schetsmatig getekende voorstelling zijn aangebracht, kan worden verondersteld dat ook deze tekening, net als die in Amsterdam, is gekopieerd naar een bestaande voorstelling. De tekening diende waarschijnlijk als model voor nieuwe schilderijen. Het is voorzien van een kwadraatnet dat over de tekening heenloopt.

Noten

1 De Jongh 1968, pp. 24-25.

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. PK-A-3129, Boon 1978, nr. 551, ill.

3 Fotofile RKD en Boon 1978, onder nr. 551.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker