:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kitchen Scene

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Kitchen Scene
Material and technique Black chalk, pen and brush and brown ink, brown wash, squared in black chalk, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 223 mm
Width 306 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Joachim Beuckelaer
Accession number N 93 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600
Signature none
Watermark Letter P gothic, surmounted with a quadrifoil (53x28 mm, on P3-4 from the left, near the centre of the left half)(vH, 13P, very fine, plano), similar to Briquet 8654-8682 (French, documented in 1461-1531), none in the backing paper (vV, ?P) [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions '147' (at lower right, in pen and black ink), '380' (verso, at upper left, in red chalk), 'No*6/fl 181' [erased] (verso, centre, in pencil), 'No22 Aertsen [crossed] / of J. de Beuckelaer' (verso, centre, in pencil), '203.' (verso, at lower centre, in pencil), '461' (verso, at lower right, label)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Emile Wauters (1833-1933), Paris; his sale, Amsterdam (Muller), 15-16 June 1926, no. 203 (to Cassirer for fl ; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1927 (Joachim Beuckelaer); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940since 1940
Exhibitions Ghent 1986, p. 189, no. 61
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Boon 1978, p. 209, under no. 551
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Place of manufacture Antwerp > Belgium > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

In de keuken is men drukdoende een maaltijd voor te bereiden. Artisjokken worden schoongemaakt, het eten wordt gerangschikt, het vuur wordt opgestookt en een ketel wordt erboven gehangen. Alleen de man rechts heeft duidelijk iets anders aan zijn hoofd: hij pakt de vrouw voor zich bij haar middel, terwijl zij een vogel omhoog houdt. Het woord ‘vogelen’ had ten slotte in die tijd een dubbele betekenis en duidde, naast het gangbare vangen van vogels, ook op het liefdesspel.1 Een dergelijke zinspeling op de erotiek was gebruikelijk in keukenstukken, zoals ook te zien is bij het Markttafereel met een vogelkraam in dit museum (inv. nr. N 166). Het tafereeltje verleent de voorstelling dan ook een erotische ondertoon.

Zoals Boon opmerkte is de tekening in techniek verwant aan een keukenstuk in Amsterdam.2 Beide voorstellingen, die niet door dezelfde hand zijn getekend, zijn opgezet in schetsmatige contourlijnen, waarna ze zijn gewassen met bruine of blauwe inkt. De voorstelling in Amsterdam herhaalt een compositie van een schilderij dat aan het einde van de zestiende eeuw moet zijn geproduceerd. Het bevindt zich in een Belgische privécollectie en wordt daar toegeschreven aan Pieter Cornelisz. Rijck of Jacob Cornelisz. Delff.3 Beide maken deel uit van de tweede generatie schilders van keuken- en marktstukken, die sterk beïnvloed werden door Pieter Aertsen en Joachim Beuckelaar.

De tekening in Amsterdam en deze tekening zijn beide vermoedelijk rond 1600 ontstaan. Tegen die tijd vormen de keukeninterieurs niet meer alleen de achtergrond voor de grootfigurige taferelen, zoals dat bij Beuckelaer en Aertsen nog wel het geval was. Ze worden ruimer van opzet, waarbij de personages verspreid over het beeldoppervlak hun huishoudelijke taken vervullen. Doordat er geen wijzigingen in de schetsmatig getekende voorstelling zijn aangebracht, kan worden verondersteld dat ook deze tekening, net als die in Amsterdam, is gekopieerd naar een bestaande voorstelling. De tekening diende waarschijnlijk als model voor nieuwe schilderijen. Het is voorzien van een kwadraatnet dat over de tekening heenloopt.

Footnotes

1 De Jongh 1968, pp. 24-25.

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. PK-A-3129, Boon 1978, nr. 551, ill.

3 Fotofile RKD en Boon 1978, onder nr. 551.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist