:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Plundering van een dorp

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Plundering van een dorp
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, gewassen in bruin, gekwadreerd (met vakken van ongeveer 23 mm) in zwart krijt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 165 mm
Breedte 310 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Sebastiaan Vrancx
Inventarisnummer N 87 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 6P, fijn)
Conditie recto: verticale vouw in het midden; verso papier- en lijmresten, vlekken
Inscripties 'B. franck' (rechtsmiddenonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Op een dorpsplein heeft zich een menigte mensen verzameld, bijeengedreven door soldaten die huizen leegplunderen, vee wegvoeren en inwoners lastigvallen. Rechts op de voorgrond wordt een slachtoffer van zijn kleding beroofd. Links zit een plunderaar onder een boom zijn geld te tellen, zijn paard zwaarbeladen met de veroverde buit. Ook de kar in het midden van de voorstelling is volgeladen met buitgemaakte spullen.

De in de schaduw geplaatste boom, met zittende man, paard en hond, dient als repoussoir, evenals het huis rechts. De centrale voorstelling is helder van links af verlicht. De voorstelling is van een kwadraatnet voorzien, wat erop wijst dat deze als ontwerptekening bedoeld was, hoogstwaarschijnlijk voor een schilderij. Van deze compositie zijn nog twee versies bekend: de ene bevindt zich in Sint Petersburg, de andere was in 1967 bij Bernard Houthakker in Amsterdam.1 Ook kennen we deze plundering uit twee vrijwel identieke, geschilderde voorstellingen, waarin de compositie van de besproken tekening tamelijk nauwgezet is nagevolgd.2

Een plundering van een dorp door soldaten is een onderwerp dat vaker voorkomt in tekeningen en schilderijen van Sebastiaan Vrancx en van kunstenaars uit zijn directe omgeving.3 Het thema is ook bekend uit werken van Jacob en Roelandt Savery en David Vinckboons.4 Kennelijk lag het onderwerp goed in de markt, wat begrijpelijk is gezien de dramatiek van het thema en tegen de achtergrond van het oorlogsgeweld in de Nederlanden. Dat de compositie van de besproken tekening in vier andere getekende of geschilderde versies overgeleverd is, duidt erop dat het hier gaat om een ontwerp dat de kunstenaar in het atelier op voorraad had om dorpsplunderingen als ‘serieproducten’ te kunnen schilderen. Ook de vlakke, enigszins plichtmatige tekenstijl, waarbij aan alle motieven evenveel gewicht is toegekend, maakt duidelijk dat het hier gaat om een tekening uit het atelier van Vrancx of zijn directe omgeving.

Net als bij tekening DN SV gi is het opschrift B franck aangebracht door een zeventiende- of achttiende-eeuwse verzamelaar, verwijzend naar de benaming ‘Bastiaan Franck’, als afkorting van Sebastiaan Vrancx.5

Noten

1 Sint Petersburg, Hermitage, inv. nr. 14237, voorzien van het monogram SV; Brussels/Rotterdam/Paris 1972, nr. 111; Wood Ruby 1990, pp. 56-57; Amsterdam 2011b, nr. 112. Voor de tekening bij Houthakker, zie Amsterdam 1967b, nr. 62.

2 Veiling Brussel (Palais des Beaux-Arts), 16-18 april 1947, nr. 639, als Sebastiaan Vrancx, paneel 79 x 107 cm, zie Fishman 1982, afb. 9. Een tweede schilderij: verzameling Gilbert Lewalle, Hénin-Beaumont als ‘naar Sebastiaan Vrancx’, paneel, 55 x 100 cm (fotodocumentatie RKD Den Haag).

3 Bijvoorbeeld: Sebastiaan Vrancx Overval op een dorp, Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z.799; naar Sebastiaan Vrancx, Plundering van een dorp, veiling New York, Sotheby’s, 23 januari 2001, nr. 281. Een tweede versie van de laatstgenoemde tekening bevindt zich als ‘Vlaamse school’ in Rennes, Musée des Beaux-Arts, inv.nr. 113/1 (fotodocumentatie RKD Den Haag). Zie voor geschilderde dorpsplunderingen van Vrancx en kunstenaars uit zijn omgeving Delft 1998, nrs. 105-112.

4 Bijvoorbeeld: Jacob Savery, Plundering van een dorp, tekening in Londen, The British Museum, inv. nr. 1946,0713.133; Roelandt Savery, Plundering van een dorp, schilderij, gedateerd 1604, Courtrai, Broelmuseum, inv. nr. 51, zie Prague/Courtrai, nr. 3. Zie voor Vinckboons inv. nr. DV 2.

5 Zie ook Schapelhouman 1987, nr. 104 voor een vergelijkbaar opschrift Bas. franck.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker