:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria met Christuskind en twee musicerende engelen

Maria met Christuskind en twee musicerende engelen

Anoniem (in circa 1520)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria met Christuskind en twee musicerende engelen
Materiaal en techniek Pen in zwarte inkt, wit gehoogd, op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 109 mm
Breedte 132 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 79 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 7P, zeer fijn)
Conditie scheurtje in rechter benedenhoek
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken K.E. von Liphart (L.1687), R. von Liphart (L.1758), Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Antwerpen > België > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Ariane van Suchtelen

Maria zit met het Christuskind op haar troon, als koningin van de hemel. Zij is weergegeven met haar kroon op het hoofd, haar ogen zijn geloken en zij wordt geflankeerd door twee musicerende engelen. Het kind in haar armen strekt zijn armpje uit naar de luitspelende engel rechts. De kleine tekening is waarschijnlijk uit een groter studieblad geknipt waarop nog meer motieven waren getekend. Dit blijkt uit een losstaand architectuurfragment rechts boven Maria en een afgesneden restant van een ander motief langs de rechterrand, elementen die niets met de voorstelling te maken lijken te hebben. Het blad is uitgevoerd in de clair-obscur of chiaroscuro-techniek waarbij de kunstenaar met zwart en wit tekende op in bruin gewassen papier. Daarbij tekende hij een levendig patroon van arceringen. Door afwisselend met wit en zwart te tekenen heeft de kunstenaar het van links vallende licht gesuggereerd. Het tekenen in clair-obscur – waarmee in drie kleurniveaus een grote mate van plasticiteit kan worden bereikt – was waarschijnlijk ontwikkeld door vijftiende-eeuwse Florentijnse meesters zoals Filippo Lippi (1406-1469). In de Nederlanden werd de techniek voor het eerst toegepast door Hugo van der Goes (ca. 1440-1482),1 waarna het in de vroege zestiende eeuw populair werd bij Antwerpse kunstenaars, onder andere voor het ontwerpen van glasruitjes.2

De trefzekere tekentrant van het hier besproken blad – zonder aarzelingen of correcties – doet vermoeden dat het om een kopie gaat, uitgevoerd op papier dat zo dun is dat de voorstelling aan de achterzijde doorschemert. Over de toeschrijving van de tekening valt niet veel met zekerheid te zeggen, behalve dat de tekenaar gezocht lijkt te moeten worden in kringen van Antwerpse maniëristen. Van den Brink heeft een mogelijk verband met de Meester van de Antwerpse Aanbidding gesuggereerd, bijvoorbeeld in het gezichtstype van Maria.3 Een tekening als deze behoorde tot de voorraad voorbeelden en ontwerpen die elk schildersatelier tot zijn beschikking had, om uit te putten bij het vervaardigen van altaarstukken of andere kunstwerken.

Noten

1 Antwerpen 2002, pp. 123-126 en nrs. 30 en 31; Buck 2003; T. Ketelsen in Dresden 2005, nrs. 23, 24 en 51.

2 Van den Brink 2004, p. 171 en passim. Vergelijk wat betreft techniek en uitvoering, bijvoorbeeld: anoniem Antwerpen, Lot en zijn dochters, Berlijn, Kupferstichkabinett: Bock/Rosenberg 1930, p. 61, inv.nr. 12049.

3 Ongepubliceerde aantekeningen van P. van den Brink, d.d. 17 september 2003.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker