:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Obligation de Monte Carlo (Monte Carlo obligatie)

Obligation de Monte Carlo (Monte Carlo obligatie)

Marcel Duchamp (in 1938)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Obligation de Monte Carlo (Monte Carlo obligatie)
Materiaal en techniek Lithografie
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 315 mm
Breedte 220 mm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Inventarisnummer MB 1991/3 (MK)
Credits Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1991
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1991
Vervaardigingsdatum in 1938
Signatuur linksonder gedrukt: Rrose Sélavy rechtsonder gedrukt: Marcel Duchamp
Verzamelaar W. van Rede
Herkomst Galerie Ronny van de Velde, Antwerpen
Tentoonstellingen Exposition de Collages, Parijs (Galerie Goemans) maart 1930 Fantastic Art. Dada, Surrealism, New York (The Museum of Modern Art) 07.12.1936 – 17.01.1937 Der Surrealismus, München (Haus der Kunst) 11.03.1972 – 07.05.1972, Parijs (Musée des Arts Déecoratifs) 09.06.1972 – 06.08.1972 Marcel Duchamp, Philadelphia (Philadelphia Museum of Art) 22.09.1973 – 11.11.1973, New York (The Museum of Modern Art) 03.12.1973 – 10.02.1974, Chicago (The Art Institute of Chicago) 09.03.1974 – 21.04.1974 L’Oeuvre de Marcel Duchamp, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 31.01.1977 – 02.05.1977 Duchamp, Barcelona (Fundació Joan Miró) 29.02.1984 – 08.04.1984, Madrid (Sala de Exposiciones de la Caja de Pensiones) 04.05.1984 – 17.06.1984, Keulen (Museum Ludwig) 27.06.1984 – 19.08.1984 Galerie Ronny van de Velde, 15/9-15/12/1991 Marcel Duchamp, Venetië (Palazzo Grassi) 04.04.1993 – 18.07.1993 Rrose is a Rrose is a Rrose: Gender Performance in Photography, New York (Guggenheim Museum) 17.01.1997 – 27.04.1997 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010 Marcel Duchamp. Kunstenaar – Knutselaar, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 12.10.2013 – 19.01.2014
Interne tentoonstellingen Marcel Duchamp, Kunstenaar - Knutselaar (2013)
Surrealism and Beyond (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur A. D’Harnoncourt, K. McShine, Marcel Duchamp, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Philadelphia (Philadelphia Museum of Art), 1973, p. 297, cat.nr. 146 P. de Jonge, ‘Duchamp in Rotterdam’, Kunst en Museumjournaal 6 (1995), p. 54 J. Mink, Marcel Duchamp 1998-1968, kunst als anti-kunst, Keulen 1995, p. 72 A. Schwarz, Man Ray: The Rigour of Imagination, New York 1977, p. 484 F.M. Naumann, Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen, vert. J. Groot, Antwerpen 1999, pp. 137, 138 F.M. Naumann, Marcel Duchamp: the Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction: an Exhibition Catalogue, tent.cat. New York (Achim Moeller Fine Art), 1999, p. 137 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, pp. 703-704, cat.nr. 406b K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, pp. 92-95 B. Marcadé, Marcel Duchamp. La vie à crédit, Parijs 2007, pp. 267-270 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 39
Materiaal
Object
Techniek
Lithografie > Manueel > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Man Ray, 'Marcel Duchamp as Rrose Sélavy', ca. 1920-1921, ontwikkelgelatinezilverdruk, 21,6 x 17,3 cm. Philadelphia Museum of Art

Op deze kleurenlitho is het gezicht van Marcel Duchamp afgedrukt op een afbeelding van een roulette. De oorspronkelijke foto is gemaakt door Man Ray. Duchamps kin en de zijkanten van zijn gezicht zijn bedekt met scheerschuim dat bovenop zijn hoofd twee horentjes vormt: een verwijzing naar de gevleugelde helm van de Romeinse god van de handel Mercurius. De eerste versie van deze litho dateert van 1924, de periode waarin Duchamp zich herbezint op zijn kunstenaarschap. Hij is opgehouden te werken aan Le Grand Verre (1915-1923), dat hij signeerde in onvoltooide staat. In plaats daarvan probeert hij een carrière als schaker op te bouwen en met zijn vrienden en collega-kunstenaars Man Ray en Francis Picabia zoekt hij naar mogelijkheden om bewegende beelden en film te introduceren als kunstvorm (Rotoreliefs: optische schijven).[1] Ook gaat hij zijn werken signeren met een alter ego: Rose Sélavy (‘Rose is het leven’), later Rrose (uitgesproken als Eros). Deze litho is gesigneerd door Rrose Sélavy als president van de Raad van Bestuur en door Marcel Duchamp als administrateur. De keuze voor een vrouwelijke travestie kan worden uitgelegd als een relativering van het genie van de maker. Volgens Duchamp dient de maker slechts om het werk in de wereld te brengen. Door voor die rol een vrouwelijk pseudoniem te kiezen maakt hij een vergelijking met een moeder die anders dan een vader geen DNA nodig heeft om het moederschap te bewijzen.[2]

Het idee voor de obligatie krijgt Duchamp tijdens een schaaktoernooi in Monte Carlo. De opzet is, zoals de statuten op de achterzijde vermelden, om in Monte Carlo en elders langs de Rivièra het casino en andere geldmijnen te ‘exploiteren’. Duchamp beweert dat hij een rendabel systeem van spelen heeft ontwikkeld. Met de opbrengst kan hij jaarlijks aan de koper van een obligatie een dividend van 20 procent uitkeren. Het werk past in Duchamps wens om toeval in zijn werk te gebruiken.[3] Daarnaast is de Obligation de Monte Carlo een poging om buiten de kunsthandel om te functioneren. Daarom werkt hij ook bij voorkeur met een mecenas die hem een jaarlijkse toelage verschaft in ruil voor kunstwerken. Van de oorspronkelijke litho zijn er destijds maar twee verkocht. Na een half jaar laat Duchamp zijn mecenas, modeontwerper Jacques Doucet, weten dat het spelen hem verveelt en keert hem eenmalig 10 procent rente uit.[4] De rest van de oplage van dertig stuks raakt grotendeels verloren.

Als het kunsttijdschrift XXième Siècle Duchamp in 1938 om een bijdrage vraagt voor het kerstnummer, stuurt hij de Obligation de Monte Carlo. Naast de oplage van tweeduizend stuks voor het tijdschrift laat hij driehonderd extra exemplaren drukken voor La boîte-en-valise, waarvoor hij op dat moment materiaal verzamelt. Later drukt Duchamp de obligatie ook af op het omslag van het boek dat verschijnt ter gelegenheid van de lancering van de replica’s van zijn readymades in 1964 bij Galleria Schwarz in Milaan (Marcel Duchamp, Ready-Mades etc. (1913-1964)).

 

Noten

[1] Dit leidde in 1924 bijvoorbeeld tot de surrealistische film Entr’acte, waarvan het museum een exemplaar in de collectie heeft. Hierin spelen Duchamp en Man Ray in de openingsscène een schaakpartij op een dak in de rue de Rivoli. Een ander voorbeeld is Anémic Cinéma in 1925-1926 waarin Duchamps Rotoreliefs (nr. 37) ronddraaien, gefilmd door Man Ray.

[2] Van Alphen 1998.

[3] Andere voorbeelden waar Duchamp speelt met toeval zijn Erratum Musical (1913) en 3 stoppages étalon (1913-1914).

[4] Marcadé 2007, p. 270.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel