:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een mannelijk naakt met stok, voor 'Het martelaarschap van de heilige Laurentius'

Studie van een mannelijk naakt met stok, voor 'Het martelaarschap van de heilige Laurentius'

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1569-1576)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een mannelijk naakt met stok, voor 'Het martelaarschap van de heilige Laurentius'
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd, op (verkleurd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 262 mm
Breedte 191 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 452 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1569-1576
Watermerk geen (vH, 6P)
Inscripties 'G. Tintoretto' (r.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Reynolds (L.2364), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst uit het atelierbestand van de kunstenaar (overl. 1594); diens zoon Domenico Tintoretto (overl. 1635); diens zwager en ateliermedewerker Sebastiano Casser (overl. 1679); - ; Sir Joshua Reynolds (1723-1792, L.2364)*, Londen; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Madrid 2007, nr. 64; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5); Venetië/Washington 2018
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Externe tentoonstellingen Tintoretto 500 (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1922, pp. 43, 53, 58, pl. 46; Von der Bercken/Mayer 1923, dl. I, p. 95, dl. 2, fig. 208; Von Hadeln 1926, dl. I, p. 116; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1677; Rossi 1975, pp. 40, 45, 56, fig. 178; Aikema/Meijer 1985, p. 55; Pallucchini/Rossi 1982, p. 230, onder nr. 453; Rossi 1991, pp. 44-47; Rearick 1996, p. 181 n. 49; Rearick 2001, p. 229 n. 252 (recto Jacopo, verso atelier); Madrid 2007, pp. 355, 414-415, nr. 64, ill.; Busch 2015, pp. 15-16, fig. 5; Venetië/Washington 2018, pp. 184-185, 187, 262, fig. 166; Marciari 2018, pp. 128, 140 n. 25
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Tintoretto maakte talloze naaktstudies naar levende modellen en gebruikte die als voorstudie voor composities met figuren die in verschillende houdingen uiteenlopende handelingen verrichten. Deze bewaard gebleven bladen vormen de stille getuigen van het creatieve proces dat aan talloze schilderijen van de meester voorafging. Zo diende de Rotterdamse tekening, samen met nog een tweede blad, als voorstudie voor afzonderlijke figuren in Jacopo’s Het martelaarschap van de heilige Laurentius, een werk dat hij tussen 1569 en 1576 in opdracht van de familie Bonomi als altaarstuk voor hun kapel in Andrea Palladio’s San Francesco della Vigna in Venetië schilderde. Nadat de familie het schilderij om onbekende reden had afgekeurd, werd het verkocht aan de familie Morosini, en belandde uiteindelijk in een privécollectie in Londen.[1] Aanvankelijk werd onze studie in verband gebracht met een aanzienlijk grotere en latere versie (ca. 1578-1580), nu in Oxford. Toen in 1991 echter de kleinere versie opdook, werd deze door Rossi (1991) overtuigend geïdentificeerd als het originele schilderij dat Tintoretto’s biograaf Ridolfi in diens Maraviglie dell’arte (1642) als ‘una picciola istoria’ had omschreven.[2]

Onze studie heeft betrekking op de beul met de stok, rechts van het midden, die niet bezig is om het vuur onder het rooster op te stoken, maar het lijden van de martelaar nog verergert door met zijn volle gewicht een speer in de binnenkant van diens rechterdij, ogenschijnlijk in de buurt van zijn lies, te steken.[3] Vermoedelijk vonden de patroon en diens familie dit tafereel met een martelaar die in een dramatische pose op het hete rooster ligt te kronkelen, te gruwelijk en onaangenaam, en keurden het om die reden af. Een andere tekening in zwart krijt - een voorbereidende studie voor de man uiterst rechts die hout voor het vuur aandraagt - bevindt zich nu in Londen.[4] In beide tekeningen zijn de lichamen in snelle cursieve zwarte krijtstreken weergegeven, met weinig details binnen de contouren. Ze werden op vergelijkbare wijze gekwadreerd om te worden overgezet naar het doek, en worden unaniem erkend als sterk aan elkaar gerelateerde, eigenhandige werken van de meester. Dit werd nog eens bevestigd toen de tekeningen tijdens de grote Tintoretto-tentoonstellingen in Madrid (2007) en Venetië (2018) met de schilderijen werden herenigd.

Von Hadeln (1922, 1926) merkte al op dat de Rotterdamse studie ook in verband kan worden gebracht met de figuur rechts onder in het zeeslagtafereel De ontvoering van Helena, nu in Madrid.[5] Staand in een boot steekt deze, nu volledig geklede krijger zijn speer ditmaal in de borst van een tegenstander die vanuit het water in de boot probeert te klimmen. De figuur is hier enigszins van bovenaf gezien, en de overeenkomst met de tekening beperkt zich tot het bovenlichaam. De meningen over de datering van het doek lopen uiteen tussen ca. 1578-1579 en ca. 1588-1589, maar deze moet in ieder geval dichter bij die van de Oxford-versie van het schilderij van de heilige Laurentius liggen. Onze tekening is dan ook een goed voorbeeld van praktisch hergebruik van een bestaande tekening die in de motievenvoorraad in het atelier werd bewaard en voor een specifiek onderwerp werd aangepast.[6]

De tekening op de verso is een ateliertekening waarin de contouren van de figuur op de recto zijn overgetrokken en dus spiegelbeeldig zijn gemaakt.

Noten

[1] In bruikleen aan het Museum of Fine Arts, Houston (hier gezien in 2013, op het label gedateerd ca. 1585-1590), Rossi 1991, nr. 18; Koshikawa 1996a, p. 49, afb. 4; Madrid 2007, p. 415, afb. 206; Venetië/Washington 2018, pp. 184-85, 256 (inclusief alle basisgegevens), afb. 169.

[2] Christ Church Picture Gallery, inv. 213 (gestolen in de nacht van 14 maart 2020); De Vecchi 1970, nr. 279, pl. 50; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 453, afb. 578 (gedateerd 1585-1590); Venetië/Washington 2018, pp. 184-85, afb. 168; Madrid 2007, nr. 43, ill. (gedateerd ca. 1578-1580); Venetië/Washington 2018, pp. 184-85, afb. 168 (gedateerd ca. 1575). Citaat uit  Ridolfi (1642), p. 71.

[3] Vanwege de donkere schaduwen is het moeilijk te zien waar de speer het lichaam exact binnengaat. In de Londense versie lijkt de speer in de richting van de rechterheup te wijzen, maar het is ook mogelijk dat hier de ondertekening door de verf van het rechterbovenbeen zichtbaar is geworden (dit kon niet met zekerheid vastgesteld worden aan de hand van een foto); in de versie in Oxford is dit niet het geval, daar wordt de speer duidelijk in de binnenkant van de dij gestoken.

[4] Victoria and Albert Museum, inv. Dyce 241; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1700, pl. 113.4; Rossi 1975, pp. 44-45, afb. 179; Koshikawa 1996a, p. 49, afb. 5; Madrid 2007, nr. 65, ill.

[5] Museo del Prado, inv. P000399; De Vecchi 1970, nr. 280, pl. 56 (gedateerd 1588-1589); Pallucchini/Rossi 1982, nr. 414, afb. 527, pl. 28 (gedateerd 1580-1585); Madrid 2007, nr. 41, ill. (gedateerd 1578-1579)

[6] Deze opvatting over hergebruik werd voor het eerst door Von Hadeln (1922, 1926) voorgesteld.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel