:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria Magdalena

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria Magdalena
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, doorgegriffeld, op blauw papier, zwart geprepareerd aan de keerzijde
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 193 mm
Breedte 142 mm
Makers Tekenaar: Pordenone (Giovanni Antonio de Sacchis)
Inventarisnummer I 292 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1530-1532
Watermerk geen (vV, 6P)
Inscripties 'No. 525.' (verso, l.b., rood krijt), 2[?] (verso, l.b., zwart krijt of potlood), 'Pordenone' (verso, m.b., pen in bruine inkt), ‘xc’ (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A.G.B. Russell (L.2770a), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Archibald G.B. Russell (1879-na 1955, L.2770a), Londen/Swanage; zijn veiling, Londen (Sotheby's) 09.05.1929, lot 20, ill. (BP 44 to Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam/New York/Fort Worth/Cleveland 1990, nr. 62; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1925, p. 36, pl. 49; Fiocco 1939, pp. 105, 154, pl. 190; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1324; Byam Shaw 1967, p. 46, fig. 4; Lucco 1975, p. 23; Cohen 1980, pp. 122-123, 127; Pordenone 1984, p. 227, nr. 4.46, ill.; Furlan 1988, pp. 293-294, nr. D57; Luijten/Meij 1990, nr. 62, ill.; Cohen 1996, p. 656 onder nr. 59, pl. 491; Rearick 2001, p. 219, n. 149 (ca. 1534-35); Ekserdjian 2019, p. 108, fig. 4
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Hoewel Pordenone uitsluitend werkzaam was in Noord-Italië, blijkt uit zijn tekeningen volgens Cohen (1980) dat hij goed bekend was met werk van Centraal-Italiaanse kunstenaars, onder wie Michelangelo (1475-1564).[1] Het gebruik van rood krijt in zijn vroege tekeningen getuigt mogelijk van navolging van deze meesters. Er is maar een klein aantal zwartkrijttekeningen van zijn hand bekend, waaronder deze studie van een jonge vrouw, identificeerbaar als Maria Magdalena door de zalfpot linksonder. Pordenone beeldde haar met zwierige haren en in een gracieuze houding uit en benadrukte beweging door de golvende stof van haar mantel. De kunstenaar was duidelijk meer geïnteresseerd in een aansprekende voorstelling van een jonge vrouw, benadrukt door oogcontact en sensuele gebaren, dan in een natuurgetrouwe anatomische weergave. Hierin week hij duidelijk af van zijn voorbeelden uit Centraal-Italië.[2] Daarnaast speelde hij op een inventieve manier met licht- en schaduwwerking. Naast witte hoogsels gebruikte hij voor de lichteffecten het papier zelf. Dit is goed te zien in het gezicht, de hals en de armen, waar lichtwerking is bereikt door het papier op die plaatsen niet te betekenen. Deze lichte delen contrasteren met de sterk aangezette contouren en met door arcering gecreëerde schaduwpartijen.[3] De tekening wordt vaak vergeleken met de studie voor De annunciatie in Windsor, een van de weinige zwartkrijttekeningen van Pordenone met dezelfde subtiele gradaties in de modellering.[4]

Hoewel de meeste van Pordenone’s figuurstudies gerelateerd kunnen worden aan een bestaand schilderij, geldt dit niet voor de onze.[5] Fiocco (1935) zag een zekere gelijkenis met Maria Magdalena in de Noli me tangere, een altaarstuk geschilderd rond 1534 voor de aan deze heilige gewijde Santa Maria-kapel in Cividale del Friuli.[6] Overtuigender is de suggestie van Cohen (1980 en 1996) dat de tekening mogelijk een voorstudie is voor de Maria Magdalena in de kapel gewijd aan de heilige Catharina in de Santa Maria di Campagna te Piacenza, geschilderd rond 1530-1532. De elegante houding, het expressieloze gezicht en de lange, puntige vingers komen overeen, evenals de sierlijke zalfpot met smalle voet.[7] Luijten (1990) vermoedde dat hetzelfde model ten grondslag kan hebben gelegen aan de voorstellingen van de sibillen in de koepel van deze kerk en aan de figuur van de heilige Catharina in scènes uit haar leven.[8]

De tekening is dus geen directe voorstudie voor een van deze schilderingen, maar is mogelijk een prima idea en geeft ons zodoende inzicht in Pordenone’s werkwijze. Dat hij nog zoekende was naar de juiste vorm en houding is onder andere zichtbaar in de pentimenti in Magdalena’s rechterarm. De achterzijde van het blad is ter hoogte van de tekening zwart gemaakt met houtskool en de tekening zelf is doorgegriffeld voor overbrenging en verdere uitwerking op een andere drager. Anders dan Luijten (1990) vermoedde, is de tekening later waarschijnlijk niet aan de onderzijde bijgesneden. Er is juist sprake van een afgewogen compositie waarin de positie van de zalfpot op een horizontaal oppervlak een logische plaats heeft in een kniestuk.

Noten

[1] Cohen 1980, p. 4. Zie ook Cohen 1996, p. 177.

[2] Cohen 1980, p. 12.

[3] Luijten/Meij 1990, p. 175.

[4] Royal Collection, inv. 906658. Dit is een studie voor De annunciatie in de Santa Maria degli Angeli in Venetië (ca. 1537-1538); Cohen 1980, p. 123; Luijten/Meij 1990, p. 175.

[5] Cohen 1980, p. 12.

[6] Tegenwoordig in het Museo Archeologico Nazionale Cividale del Friuli. Zie Fiocco 1939, pp. 105, 154 en Furlan 1988, nr. 77, pp. 211-213.

[7] Cohen 1980, p. 123 en Cohen 1996, p. 656.

[8] Luijten/Meij 1990, p. 175.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pordenone (Giovanni Antonio de Sacchis)

Pordenone circa 1483/1484 - Ferrara 1539

Bekijk het volledige profiel