:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria met Christuskind en de heiligen Bartolomeüs en Johannes (sacra conversazione)

Maria met Christuskind en de heiligen Bartolomeüs en Johannes (sacra conversazione)

Omgeving van: Bernardino Lanino (in circa 1550-1575)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria met Christuskind en de heiligen Bartolomeüs en Johannes (sacra conversazione)
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 327 mm
Breedte 310 mm
Makers Omgeving van: Bernardino Lanino
Inventarisnummer I 248 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1575
Watermerk onbekend, onvoldoende doorzicht door de gewassen en gehoogde tekening (vV, c13P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken G. Vallardi (L.1223), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Noord-Italiaans, ca. 1500); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Op een enigszins afgebrokkelde troon zit Maria met het Christuskind staand in haar schoot. Het kind geeft een appel aan de heilige Bartholomeus naast hem. Deze is te herkennen aan het mes waarmee hij levend werd gevild. De appel verwijst naar de boom van goed en kwaad en naar de zondeval. De aanwezigheid van de vrucht in de handen van Christus identificeert hem als de toekomstige Verlosser die de mensheid zal bevrijden van de erfzonde. Rechts van Maria staat Johannes de Evangelist, te herkennen aan de adelaar schuin achter hem. De voorstelling van een tronende Maria met Christuskind en vergezeld van heiligen wordt een sacra conversazione (heilig gesprek) genoemd. Opvallend in deze tekening is de gedetailleerde weergave van vegetatie: de planten aan de voeten van de twee heiligen en de begroeiing op de troon bij het hoofd van Maria waar twee engelen een kroon omhooghouden.

De anonieme tekenaar moet gezocht worden in de omgeving van Bernardino Lanino. Diens tekenstijl kenmerkte zich door een sterk chiaroscuro, een combinatie van zwaar aangezette schaduwpartijen en witte hoogsels op gekleurd of geprepareerd papier, en werd beïnvloed door het werk van zijn Milanese leermeester Gaudenzio Ferrari (1477/1478-1546).[1] Een voorbeeld van deze bijzondere techniek is een tekening in New York gedateerd omstreeks 1540-1550: een staande Maria met Christuskind tussen een grote groep knielende broeders.[2] De chiaroscuro-techniek genoot veel navolging, vooral door kunstenaars uit Lanino’s sterfplaats Vercelli in Piëmont.[3] De fysionomie in de Rotterdamse tekening is echter minder verfijnd dan die in Lanino’s tekeningen en de contouren zijn scherper aangezet.

Bij het verwijderen van de oude doublure (1996) bleek ook daarop een tekening te staan: een figuurstudie in zwart krijt die echter niet van dezelfde hand is en waarschijnlijk uit de achttiende eeuw stamt.[4]

Noten

[1] Zie een tekening met een sacra conversazione van Ferrari in Oslo, Nasjionalmuseet, inv. NG.K&H.B.15220

[2] Morgan Library & Museum, inv. 1973.36; Eitel-Porter/Marciari 2019, nr. 50, ill.

[3] Zie: Coleman 1984, pp. 178-185, 239-246.

[4] Staand mannelijk naakt met zwaard, inv. I 248 a.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Bernardino Lanino

Mortara circa 1509/1513 - Vercelli circa 1583

Bekijk het volledige profiel