:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een naar rechts bewegende jongen

Studie van een naar rechts bewegende jongen

Pordenone (Giovanni Antonio de Sacchis) (in circa 1520-1521)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een naar rechts bewegende jongen
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 279 mm
Breedte 188 mm
Makers Tekenaar: Pordenone (Giovanni Antonio de Sacchis)
Inventarisnummer I 37 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1521
Watermerk geen (vH, 6P)
Inscripties 'Pordenone' (op aangevulde hoek, r.o., pen in bruine inkt), '37 1/2 x 33' (verso, idem, l.o., zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Lesèlicky-Lèselirad (L. 2764a), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Em. Lesèlicky-Lèselirad (L. 2764a); kunsthandelaar Ch.A. de Burlet (1882-1956, L.4261), Berlijn/Basel; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 40; Pordenone 1984, nr. 4.7; Cremona 1997, nr. 18a, 18b; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1925a, p. 34, pl. 40; Von Hadeln 1926a, p. 11, nr. 4; Schwarzweller 1935, p.133; Tietze-Conrat 1936, p. 37; Tietze/Tietze-Conrat 1937, pp. 86-87; Fiocco 1939, pp. 104, 154, pl. 96; Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 237, nr. 1323, pl. 93.1+2; Amsterdam 1953, nr. T 40; New York 1965, p. 42; Cohen 1975, p. 78, n. 19; Furlan 1976, p. 429; Furlan 1978, p. 134; Cohen 1980, pp. 13, 15, 26, 121-122; Pordenone 1984, pp. 177, 179, 197-198, nr. 4.7, ill.; Furlan 1988, p. 248, 250, D.10, ill.; Cohen 1996, pp. 209, 582, 590, pl. 244, 257; Cremona 1997, 18a, 18b, ill.; Eitel-Porter/Marciari 2019, p. 267, n. 3.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Pordenone, 'De kruisiging', ca.1520-1522, fresco, 900 x 1200 cm, Santa Maria Assunta, Cremona. Foto Web Gallery of Art

Pordenone’s beroemde fresco’s, tussen 1514 en 1520 in de dom van Cremona door meerdere kunstenaars geschilderd, zijn onderdeel van een grote cyclus met als onderwerp het leven van Christus.[1] Het verhaal strekt zich uit over alle wanden van het schip en eindigt met de door Pordenone geschilderde scènes Christus voor Pilatus, Christus valt op weg naar Golgotha, Christus wordt aan het kruis genageld en De kruisiging op de binnenfaçade boven het toegangsportaal (ca. 1520-1522). In nog geen twee jaar voltooide Pordenone zijn grootschalige muurschilderingen met minimale hulp van assistenten.[2] De kruisiging (afb.) was het meest opvallende fresco, zowel vanwege zijn grootte van 9 bij 12 meter, als zijn prominente positie. Met dit theatrale werk vestigde Pordenone zijn reputatie als een van de grote vernieuwers van zijn generatie.[3] Een aantal voorstudies voor dit centrale fresco is bewaard gebleven, waaronder een compositiestudie in New York en deze roodkrijttekening van een verschrikt achteromkijkende jongeman rechtsonder in de voorstelling.[4]

In het fresco is het moment direct na Christus’ dood verbeeld, zoals beschreven in Mattheüs (27:51). Met een schok komt de wereld weer in beweging. Op de voorgrond zien we de aarde splijten, waardoor de goede en bekeerde mensen aan de linkerzijde van het fresco gescheiden raken van de ongelovigen aan de rechterkant. De jongeman rechts onderin kijkt over zijn schouder naar een ruiter te paard die bijna in de afgrond stort en uit angst met twee handen de mantel van de kale farizeeër achter hem grijpt. Deze rijdt op een ezel, een traditioneel symbool om de synagoge belachelijk te maken. Pordenone betrok de beschouwer niet alleen door gebruik van dynamiek en heftige emoties bij de scène, ook door paralellen in de compositie te creëren. Zo kreeg de vluchtende jongen zijn tegenhanger in Johannes aan de linkerzijde. Met eenzelfde onthutste gelaatsuitdrukking kijkt deze om naar Christus terwijl hij de flauwgevallen Maria ondersteunt.[5] Het valt op dat de kruisen niet symmetrisch met het centrale kruis van Christus in de compositie zijn geplaatst.[6] Die prominente plaats wordt hier ingenomen door een geharnaste soldaat met een groot zwaard. Hij kijkt de beschouwer aan en met zijn opgeheven linkerarm vestigt hij de aandacht op de hoofdpersoon.

In de roodkrijtstudie beeldde Pordenone de vluchtige beweging van de jongen met vlot neergezette krijtlijnen en arceringen uit, en liet hem balanceren op zijn linkerbeen. Hij leek echter niet tevreden met de rechterhand en tekende deze opnieuw, nu met de handrug naar boven gedraaid zoals we ook in het uiteindelijke fresco zien. De studie toont tevens een aanzet voor het kostuum van de jongeman: een zeer nauwsluitende broek met een braguette (schaamkap), pofmouwen en platte, brede schoenen. Deze kleding doet sterk denken aan die van een landsknecht, een Zwitserse of Duitse huursoldaat. Hiervoor baseerde Pordenone zich niet alleen op Duitse prenten, zoals die van Hans Sebald Beham (1500-1550) die hij zeker kende, maar mogelijk ook op echte huursoldaten die in Noord-Italië actief waren.[7] In zijn werk gebruikte Pordenone deze landsknechten vaker, en altijd om barbaarse personen te verbeelden.

Het blad is aan alle zijden bijgesneden, vooral links, waardoor een deel van het rechterbeen van de jongen is verdwenen. Op het aangehechte stuk papier rechtsonder staat in een onbekend zeventiende-eeuws handschrift een toeschrijving aan Pordenone waarvan de juistheid door Von Hadeln (1925) als eerste werd bevestigd en sindsdien niet betwijfeld. De twee roodkrijtstudies op de keerzijde sluiten stilistisch aan bij de compositiestudie met de groep rond Maria, nu in New York.

Noten

[1] De andere kunstenaars waren Boccaccio Boccaccino, Gianfrancesco Bembo, Altobello Melone en Girolamo Romanino.

[2] Furlan 1988, p. 99.

[3] Eitel-Porter/Marciari 2019, nr. 76.

[4] Morgan Library & Museum, inv. IV, 69. Andere voorstudies bevinden zich in Bayonne, Musée Bonnat, inv. 1368; Parijs, Musée du Louvre, inv. 5671; Modena, Galleria Estense, inv. 887 en 753, en Wenen, Albertina, inv. 2408; Cohen 1980, pp. 60-61, 99, 104, 114-115, 125-126, fig. 14-19.

[5] Smyth daarentegen noemt Maria Magdalena als tegenhanger van de jongeman; Smyth 2004, p. 114.

[6] Dit is een invloed van Duitse prentkunst die ook in Italië populair was; Cohen 1975, pp. 79-80, 84 en Smyth 2004, p. 113.

[7] Zie bijvoorbeeld Hans Sebald Beham, Landsknecht staand bij een boom, 1520, ijzerets; Amsterdam, Rijksmuseum, inv. RP-P-OB-10.919.

[8] Eitel-Porter/Marciari 2019, nr. 76, ill. Zie ook: Cohen 1980, p. 13.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pordenone (Giovanni Antonio de Sacchis)

Pordenone circa 1483/1484 - Ferrara 1539

Bekijk het volledige profiel