Dalí ontleende de motieven voor zijn schilderijen vaak aan zijn dagelijkse omgeving. Het sierlijke cafétafeltje in dit schilderij is afkomstig uit een café in Cadaqués, het Catalaanse vissersplaatsje in de omgeving van zijn geboorteplaats Figueras waarnaar Dalí ook na zijn jeugd vaak terugkeerde. Een met de afgebeelde variant vergelijkbare tegelvloer werd, toen hij aan dit schilderij werkte, in de keuken van zijn huis gelegd.
Specificaties
Titel | Table solaire (Zonnetafel) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 46 cm Hoogte 60 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Salvador Dalí
|
Inventarisnummer | 2938 (MK) |
Credits | Aankoop 1977 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1977 |
Vervaardigingsdatum | in 1936 |
Verzamelaar | Edward James |
Gerechthebbenden | © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022 |
Herkomst | Alex Reid and Lefevre Gallery, Londen 1936; Edward James, Chichester 1936-1964; Edward James Foundation, Chichester 1964-1977; in bruikleen aan Brighton Museum and Art Gallery 1966-1977 |
Tentoonstellingen | Salvador Dalí, Londen (Alex Reid & Lefevre Ltd.) juni 1936 – juli 1936 Souvenir – Catalogue, New York (Julien Levy Gallery) 15.12.1936 – 15.01.1937 Salvador Dalí, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.11.1970 – 10.01.1971 L’Objet surréaliste 1931-1937, Parijs (Galerie du Dragon) 20.10.1979 – 20.12.1979 400 obras de Salvador Dalí del 1914 al 1983, Madrid (Museo Español de Arte Contemporáneo) april – mei 1983, Barcelona (Palau Reial de Pedralbes) 10.06.1983 – 31.07.1983 Salvador Dalí, Stuttgart (Staatsgalerie Stuttgart) 12.05.1989 – 23.07.1989, Zürich (Kunsthaus Zürich) 18.08.1989 – 22.10.1989, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 16.12.1989 – 11.03.1990 Edward James: A Surreal Life, Brighton (Royal Pavilion Brighton and Hove) 25.04.1998 – 26.07.1998 Salvador Dalí & Mass Culture, Barcelona (Fundacío La Caixa) 27.01.2004 – 23.05.2004, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 22.06.2004 – 29.08.2004, St. Petersburg (Salvador Dalí Museum) 01.10.2004 – 20.01.2005 Salvador Dalí. Il sogno si avvicina – The dream is getting closer, Milaan (Palazzo Reale) 22.09.2010 – 30.01.2011 Surreël: foto’s uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 12.02.2011 – 15.05.2011 Dalí, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 21.11.2012 – 25.03.2013 / Dalí. Todas las sugestiones poéticas y todas las posibilidades plásticas, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 27.04.2013 – 02.09.2013 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Surreal Encounters: Collecting the Marvellous. Dalí, Ernst, Magritte and Miró from the Collections of Edward James, Roland Penrose, Gabrielle Keiller and Ulla and Heiner Pietzsch, Edinburgh (Scottish National Gallery of Modern Art) 04.06.2016 – 11.09.2016, Dalí, Ernst, Miró, Magritte… Surreale Begegnungen aus den Sammlungen Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller, Ulla und Heiner Pietzsch, Hamburg (Hamburger Kunsthalle) 07.10.2016 – 22.01.2017, Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013) Gek van surrealisme (2017) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Dalí (2012) Dal nulla al sogno (2018) Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016) Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016) Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) Only the Marvelous is Beautiful (2022) A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Literatuur | J. Conrad, J.C. Ebbinge Wubben, R. Hammacher-Van den Brande, Dalí, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 1970, cat.nr. 44 D. Abadie, J. Green, P. Hultén, Salvador Dalí: rétrospective 1920-1980, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), 1979, pp. 298-299 Agenda Museum Boijmans van Beuningen 1983, afbeelding nr; 34 (Kunst Collecties) R. Descharnes, Salvador Dalí: The Work, the Man, vert. E.R. Morse, New York 1984, p. 193 K. von Maur, Salvador Dalí, 1904-1989, tent.cat. Stuttgart (Staatsgalerie Stuttgart), Zürich (Kunsthaus), Stuttgart 1989, p. 187, cat.nr. 144 R. Descharnes, G. Néret, Salvador Dalí, 1904-1989, het geschilderde werk, Keulen 1994, p. 271 R. Descharnes, Dalí: Die Eroberung des Irrationalen; Sein Werk – Sein Leben, Keulen 1997, p. 193 Salvador Dalí & Mass Culture, tent.cat. Barcelona (Fundacío La Caixa), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), St. Petersburg (Salvador Dalí Museum), 2004-2005, afb. 8, p. 63 V. Trione, Salvador Dalí. Il sogno si avvicina, tent.cat. Milaan (Palazzo Reale), 2010-2011, pp. 158-159 J.-H. Martin et al., Dalí: ouvrage publié à l’occasion de l’exposition présentée à Paris, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía), Parijs 2012, p. 195 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, p. 195, cat.nr. 57 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 17, p.75 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Spanje > Zuid-Europa > Europa |
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
Als Museum Boijmans Van Beuningen Salvador Dalí’s Table solaire in 1977 aankoopt uit de collectie van de Britse verzamelaar Edward James, bezit het museum al drie werken van de meester: de gouache Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinéma de son temps, het schilderij Le visage de la guerre, en de sculptuur Vénus de Milo aux tiroirs. Table solaire wordt samen met nog een aantal surrealistische werken verworven, waaronder Dalí’s Landscape with a Girl Skipping Rope.
Table solaire behoort tot de serie schilderijen uit 1935-1936 die het kustgebied van de Spaanse badplaats Rosas verbeelden. Deze zogenaamde ‘witte schilderijen’ zouden naar Dalí’s jeugd verwijzen.[1] Zo kan de tafel met glazen in verband worden gebracht met het café El Casino in Cadaqués, waar Dalí regelmatig vertoefde.[2]
De afgebeelde figuren en voorwerpen op deze witte schilderijen verschijnen als uit het niets, zoals in een fata morgana. Schilderkunstig gezien behoort Table solaire tot de hoogtepunten van Dalí’s werk uit de jaren dertig. Het is een fraai voorbeeld van gebruiksvoorwerpen die buiten hun dagelijkse omgeving in een vreemde wereld worden geplaatst en daardoor een even onverwachte als nieuwe indruk maken. Terwijl Dalí aan Table solaire werkt, wordt in de keuken van zijn huis in Port Lligat een tegelvloer gelegd die de schilder waarheidsgetrouw op het doek weergeeft. De kameel op de achtergrond is de onverstoorbare ‘drager’ van twee figuren. De berijder is tevens afgebeeld op enkele andere werken waar Dalí in 1936 mee bezig is. In zijn Pharmacien d’Ampurdan ne cherchant absolument rien wordt dezelfde man staand afgebeeld. Het borstbeeld op de kop van de kameel verbeeldt de vader van de kunstenaar en doet zijn intrede in Dalí’s werk na de breuk met zijn vader, aan het begin van de jaren dertig.[3] Opvallend is het beeldrijm met betrekking tot de kameel en het pakje Camelsigaretten voor de voeten van de jongensfiguur. In verband met dit detail verwijst Dalí naar een artikel van Martin Gardner in de rubriek ‘Mathematical Games’ van het tijdschrift Scientific American.[4] Hierin legt Gardner uit hoe er op de verpakking van de Camelsigaretten merkwaardige toevalligheden aanwezig zijn. Een voorbeeld is het woord ‘Choice’ op de zijkant van het pakje, dat wanneer in de spiegel gezien gewoon leesbaar blijft. Naar eigen zeggen had Dalí al een voorgevoel van deze ontdekkingen en heeft hij daarom, ruim dertig jaar eerder, het pakje Camelsigaretten in dit werk afgebeeld.
Noten
[1] Voor de term ‘witte schilderijen’, zie Stuttgart/Zürich 1989, p. 185.
[2] Idem, p. 187.
[3] De liefdesrelatie die Dalí in 1929 met Gala begint – de tien jaar oudere Gala is dan nog getrouwd met Paul Éluard – wordt door Dalí’s vader sterk afgekeurd. Hij ontzegt zijn zoon de toegang tot het ouderlijk huis.
[4] Rotterdam 1970, cat.nr. 44.
Alles over de maker
Salvador Dalí
Figueras 1904 - Figueras 1989
Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...
Bekijk het volledige profiel