Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Table solaire (Zonnetafel)

Table solaire (Zonnetafel)

Salvador Dalí (in 1936)

Vraag maar raak

  • Kimberly van Rijswijk vroeg

    Hallo,
    voor een rekenopdracht vragen wij ons af vanuit welke hoek(en) het licht komt. En hoe dit te verklaren is. Het licht lijkt namelijk uit meerdere hoeken te komen.
    Bedankt alvast!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Kimberly, surrealistische schilderijen zijn meestal geen eenduidige representaties van de zichtbare werkelijkheid. Dalí speelt graag met licht en schaduw, en neemt daarbij vaak een loopje met de werkelijkheid. Groet, Rianne

  • Lyneke van Engelenburg vroeg

    Hallo, voor beeldende vorming moet ik een verslag schrijven over dit schilderij en ik had hier nog wat vragen over. Waarom had Dali specifiek voor dit tafeltje gekozen en waarom staan er maar drie glazen op? Heeft de jongen aan de rechterkant ook nog een belangrijke rol in de schilderij? Hoe kun je zien dat dit met olieverf is gemaakt? Tot slot: in veel van zijn schilderijen zie je een woestijn op de achtergrond, heeft dit misschien een specifieke reden? Heel erg bedankt!!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Lyneke,
    Wat leuk dat je een verslag schrijft over dit schilderij. Om antwoord te krijgen op je vragen kun je de volgende verhalen lezen: https://www.boijmans.nl/collectie/kunstenaars/salvador-dali en https://www.boijmans.nl/collectie/kunstwerken/4231/table-solaire-zonnetafel. Wil je meer informatie? In onze bibliotheek vind je verschillende publicaties over Dali, waar dit schilderij ook in genoemd wordt. Succes met je verslag!
    Groet,
    Esther

  • jill johnspn vroeg

    Hallo, Ik moet voor beeldende vorming een verslag schrijven, en ik wou het graag over dit schilderij doen. Ik had nog een paar vragen, en het zou heel fijn zijn als jullie mij hierbij konden helpen :)
    - wat zijn de afmetingen van het schilderij?
    - welke materialen zijn er gebruikt?
    - welke techniek(en) is (zijn) er gebruikt?
    -waar gaat het kunstwerk over? (verhaal, onderwerp, thema, sfeer, uitleg titel etc.)
    - wat is de boodschap die de schilder (Salvador Dali) wilt overbrengen?

    Alvast heel erg bedankt !!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Jill, de meeste antwoorden op deze vragen zijn op de objectpagina van dit werk te vinden op Collectie Boijmans Online, onder het kopje 'specificaties'. Hier vind je ook een korte uitleg over het werk. Op Collectie Boijmans Online vind je bovendien teksten over het surrealisme, die je verder kunnen helpen. Succes! Rianne

  • Isa Luiten vroeg

    Hallo,
    Ik moet voor beeldende vorming een verslag schrijven, en ik wou het graag over dit schilderij doen. Ik had nog een paar vragen, en het zou heel fijn zijn als jullie mij hierbij konden helpen :)
    Waarom heeft Dalí dewe objecten gecombineerd? En in welk opzicht was de psychoanalyticus Freud belangerijk voor de ideeën van Dali?
    Heel erg bedankt!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Isa, bekijk de volgende verhalen op Collectie Boijmans Online eens, daar vind je meer informatie over dit kunstwerk, het surrealisme en Dalí. http://collectie.boijmans.nl/nl/object/4231, http://collectie.boijmans.nl/nl/verhalen/surrealisme en
    http://collectie.boijmans.nl/nl/maker/4704/Salvador-Dal%C3%AD. Succes! Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dalí ontleende de motieven voor zijn schilderijen vaak aan zijn dagelijkse omgeving. Het sierlijke cafétafeltje in dit schilderij is afkomstig uit een café in Cadaqués, het Catalaanse vissersplaatsje in de omgeving van zijn geboorteplaats Figueras waarnaar Dalí ook na zijn jeugd vaak terugkeerde. Een met de afgebeelde variant vergelijkbare tegelvloer werd, toen hij aan dit schilderij werkte, in de keuken van zijn huis gelegd.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Table solaire (Zonnetafel)
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 46 cm
Hoogte 60 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer 2938 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1977
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1977
Leeftijd maker Circa 32 jaar
Verzamelaar Edward James
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí , c/o Pictoright Amsterdam 2015
Herkomst Alex Reid and Lefevre Gallery, Londen 1936; Edward James, Chichester 1936-1964; Edward James Foundation, Chichester 1964-1977; in bruikleen aan Brighton Museum and Art Gallery 1966-1977
Tentoonstellingen Salvador Dalí, Londen (Alex Reid & Lefevre Ltd.) juni 1936 – juli 1936 Souvenir – Catalogue, New York (Julien Levy Gallery) 15.12.1936 – 15.01.1937 Salvador Dalí, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.11.1970 – 10.01.1971 L’Objet surréaliste 1931-1937, Parijs (Galerie du Dragon) 20.10.1979 – 20.12.1979 400 obras de Salvador Dalí del 1914 al 1983, Madrid (Museo Español de Arte Contemporáneo) april – mei 1983, Barcelona (Palau Reial de Pedralbes) 10.06.1983 – 31.07.1983 Salvador Dalí, Stuttgart (Staatsgalerie Stuttgart) 12.05.1989 – 23.07.1989, Zürich (Kunsthaus Zürich) 18.08.1989 – 22.10.1989, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 16.12.1989 – 11.03.1990 Edward James: A Surreal Life, Brighton (Royal Pavilion Brighton and Hove) 25.04.1998 – 26.07.1998 Salvador Dalí & Mass Culture, Barcelona (Fundacío La Caixa) 27.01.2004 – 23.05.2004, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 22.06.2004 – 29.08.2004, St. Petersburg (Salvador Dalí Museum) 01.10.2004 – 20.01.2005 Salvador Dalí. Il sogno si avvicina – The dream is getting closer, Milaan (Palazzo Reale) 22.09.2010 – 30.01.2011 Surreël: foto’s uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 12.02.2011 – 15.05.2011 Dalí, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 21.11.2012 – 25.03.2013 / Dalí. Todas las sugestiones poéticas y todas las posibilidades plásticas, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 27.04.2013 – 02.09.2013 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Surreal Encounters: Collecting the Marvellous. Dalí, Ernst, Magritte and Miró from the Collections of Edward James, Roland Penrose, Gabrielle Keiller and Ulla and Heiner Pietzsch, Edinburgh (Scottish National Gallery of Modern Art) 04.06.2016 – 11.09.2016, Dalí, Ernst, Miró, Magritte… Surreale Begegnungen aus den Sammlungen Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller, Ulla und Heiner Pietzsch, Hamburg (Hamburger Kunsthalle) 07.10.2016 – 22.01.2017, Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
De collectie als tijdmachine (2017)
De Collectie Verrijkt (2011)
Gek van surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dalí (2012)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur J. Conrad, J.C. Ebbinge Wubben, R. Hammacher-Van den Brande, Dalí, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 1970, cat.nr. 44 D. Abadie, J. Green, P. Hultén, Salvador Dalí: rétrospective 1920-1980, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), 1979, pp. 298-299 Agenda Museum Boijmans van Beuningen 1983, afbeelding nr; 34 (Kunst Collecties) R. Descharnes, Salvador Dalí: The Work, the Man, vert. E.R. Morse, New York 1984, p. 193 K. von Maur, Salvador Dalí, 1904-1989, tent.cat. Stuttgart (Staatsgalerie Stuttgart), Zürich (Kunsthaus), Stuttgart 1989, p. 187, cat.nr. 144 R. Descharnes, G. Néret, Salvador Dalí, 1904-1989, het geschilderde werk, Keulen 1994, p. 271 R. Descharnes, Dalí: Die Eroberung des Irrationalen; Sein Werk – Sein Leben, Keulen 1997, p. 193 Salvador Dalí & Mass Culture, tent.cat. Barcelona (Fundacío La Caixa), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), St. Petersburg (Salvador Dalí Museum), 2004-2005, afb. 8, p. 63 V. Trione, Salvador Dalí. Il sogno si avvicina, tent.cat. Milaan (Palazzo Reale), 2010-2011, pp. 158-159 J.-H. Martin et al., Dalí: ouvrage publié à l’occasion de l’exposition présentée à Paris, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía), Parijs 2012, p. 195 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, p. 195, cat.nr. 57 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 17, p.75
Materiaal
Object
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Entry catalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Salvador Dalí, 'Le pharmacien d’Ampurdan ne cherchant absolument rien', 1936, olieverf en collage op paneel, 30 x 52 cm. Essen, Museum Folkwang

Als Museum Boijmans Van Beuningen Salvador Dalí’s Table solaire in 1977 aankoopt uit de collectie van de Britse verzamelaar Edward James, bezit het museum al drie werken van de meester: de gouache Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinéma de son temps, het schilderij Le visage de la guerre, en de sculptuur Vénus de Milo aux tiroirs. Table solaire wordt samen met nog een aantal surrealistische werken verworven, waaronder Dalí’s Landscape with a Girl Skipping Rope.

Table solaire behoort tot de serie schilderijen uit 1935-1936 die het kustgebied van de Spaanse badplaats Rosas verbeelden. Deze zogenaamde ‘witte schilderijen’ zouden naar Dalí’s jeugd verwijzen.[1] Zo kan de tafel met glazen in verband worden gebracht met het café El Casino in Cadaqués, waar Dalí regelmatig vertoefde.[2]

De afgebeelde figuren en voorwerpen op deze witte schilderijen verschijnen als uit het niets, zoals in een fata morgana. Schilderkunstig gezien behoort Table solaire tot de hoogtepunten van Dalí’s werk uit de jaren dertig. Het is een fraai voorbeeld van gebruiksvoorwerpen die buiten hun dagelijkse omgeving in een vreemde wereld worden geplaatst en daardoor een even onverwachte als nieuwe indruk maken. Terwijl Dalí aan Table solaire werkt, wordt in de keuken van zijn huis in Port Lligat een tegelvloer gelegd die de schilder waarheidsgetrouw op het doek weergeeft. De kameel op de achtergrond is de onverstoorbare ‘drager’ van twee figuren. De berijder is tevens afgebeeld op enkele andere werken waar Dalí in 1936 mee bezig is. In zijn Pharmacien d’Ampurdan ne cherchant absolument rien wordt dezelfde man staand afgebeeld. Het borstbeeld op de kop van de kameel verbeeldt de vader van de kunstenaar en doet zijn intrede in Dalí’s werk na de breuk met zijn vader, aan het begin van de jaren dertig.[3] Opvallend is het beeldrijm met betrekking tot de kameel en het pakje Camelsigaretten voor de voeten van de jongensfiguur. In verband met dit detail verwijst Dalí naar een artikel van Martin Gardner in de rubriek ‘Mathematical Games’ van het tijdschrift Scientific American.[4] Hierin legt Gardner uit hoe er op de verpakking van de Camelsigaretten merkwaardige toevalligheden aanwezig zijn. Een voorbeeld is het woord ‘Choice’ op de zijkant van het pakje, dat wanneer in de spiegel gezien gewoon leesbaar blijft. Naar eigen zeggen had Dalí al een voorgevoel van deze ontdekkingen en heeft hij daarom, ruim dertig jaar eerder, het pakje Camelsigaretten in dit werk afgebeeld.

 

Noten

[1] Voor de term ‘witte schilderijen’, zie Stuttgart/Zürich 1989, p. 185.

[2] Idem, p. 187.

[3] De liefdesrelatie die Dalí in 1929 met Gala begint – de tien jaar oudere Gala is dan nog getrouwd met Paul Éluard – wordt door Dalí’s vader sterk afgekeurd. Hij ontzegt zijn zoon de toegang tot het ouderlijk huis.

[4] Rotterdam 1970, cat.nr. 44.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel