:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Le Braconnier II (De stroper II)

Le Braconnier II (De stroper II)

André Masson (in 1931)

Vraag maar raak

  • Kras vroeg

    Is dit werk onvoltooid of hoort dit zo ?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Kras, dank voor je vraag, we hem hem zelf ook gesteld en doen momenteel nader onderzoek naar André Masson en zijn werkwijze rond 1930. De getekende lijnen en grote oningevulde stukken wekken inderdaad de indruk dat het doek onaf is. Andere werken van Masson uit deze tijd hebben echter ook vaak een zwaar bewerkt deel en een deel dat helemaal open is. De surrealisten, waar Masson bij hoorde, waren enorm aan het experimenteren met automatistische technieken, dat wil zeggen technieken waarbij het verstand zoveel mogelijk was uitgeschakeld. Je hebt vast wel gehoord van het spel 'cadavre exquis' waarbij meerdere kunstenaars aan één tekening werkten zonder elkaars bijdrage te zien. Ze werkten half slapend, in trance, onder invloed van alcohol of drugs, en lieten graag het toeval bepalen hoe een werk eruit kwam te zien of wanneer een werk af was. Hoe het bij zit werk zit weten we (nog) niet precies. Hartelijke groet, Els

  • Johan vroeg

    Is dit een onafgewerkt werk van Masson? Is er een soecifieke reden dat het onafhewerkt is?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Johan, Dank voor je (moeilijke) vraag. Het schilderij ziet er absoluut onaf uit, maar toch heeft de kunstenaar waarschijnlijk bewust besloten om de 'lege' vlakken niet verder in te vullen. André Masson heeft zich nooit officieel bij de surrealistische groep rondom André Breton aangesloten, maar hij verkeerde wel in dezelfde kringen. Ook in zijn werk gaat het over de verkenning van een andere, niet materiële werkelijkheid zoals die zich voor kan doen in een droom. En een droom heeft vaak ook witte plekken, dingen die je je achteraf niet meer herinnert. Maar ik schrijf dit onder voorbehoud. Le Braconnier is nog niet zo lang in de collectie en we gaan er zeker nog meer onderzoek naar doen. Hartelijke groet, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Le Braconnier II (De stroper II)
Materiaal en techniek Olieverf en potlood op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 80,5 cm
Breedte 98 cm
Makers Kunstenaar: André Masson
Inventarisnummer 4252 (MK)
Credits Aankoop met steun van Stichting Van Beuningen/Peterichfonds en Rina en Carel Blotkamp, 2020
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2020
Vervaardigingsdatum in 1931
Externe tentoonstellingen A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Materiaal
Object

Alles over de maker

André Masson

Balagny-sur-Thérain 1896 - Parijs 1987

Bekijk het volledige profiel