Het is niet eenvoudig deze olieverfschets exact te localiseren. Daubigny maakte in 1858 met zijn schildersbootje dat hij 'Le botin' had gedoopt, tochten over de Seine, in het gedeelte tussen Herblay en Bonnières, en over Oise. Hij woonde in die tijd in Auvers-sur-l'Oise. Corot bezocht hem daar in oktober 1858.
Dit soort kleine paneeltjes werd door Daubigny en de andere schilders van de School van Barbizon gebruikt om buiten -'en plein air'- te schilderen. Zij waren gemakkelijk om mee te nemen en konden niet wegwaaien. Slechte weersomstandigheden deerden deze schilders niet.
Grotere op doek geschilderde landschappen ontstonden in het atelier. De in de natuur gemaakte studies, zoals dit werk, dienden hiervoor als basis. De schilders probeerden het spontane, vlotte karakter daarvan op het doek te projecteren. Het publiek en de critici interpreteerden dit vaak als slordigheid en gemakzucht, een verwijt dat later ook de schilders van de Haagse School zou treffen.
Specificaties
Titel | Landschap met boerderij en bomen |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte Error: 27,3 is not a valid BCD value cm Hoogte Error: 14,5 is not a valid BCD value cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Charles-François Daubigny
|
Inventarisnummer | VdV 13 |
Credits | Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in 1858 |
Verzamelaar | Willem van der Vorm |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Charles-François Daubigny
Parijs 1817 - Parijs 1878
De eerste leermeester van Charles François Daubigny was zijn eigen vader, die ook kunstschilder was. Na een reis door Italië in 1836 werkte Daubigny enige...
Bekijk het volledige profiel