Tjy, museumdocent en theatermaker
"Kinderen vinden het leuk om te spelen en pikken de opdrachten goed op. Er is een diversiteit aan talent. Een aantal leerlingen is heel fantasierijk en maakt echt prachtige dingen waar andere kinderen meer begeleiding nodig hebben om tot iets te komen. Maar iedereen heeft een eigen handschrift, en dat is heel leuk om te zien. Ze leren bij mij in de les vooral om creatief te zijn, hun fantasie te gebruiken. Daarbij geef ik ze voorbeelden en ga daarna langs om te kijken wat ze maken. Ze zijn helemaal vrij om te maken wat ze willen maar ik geef ze wel aanknopingspunten van een kunstwerk uit Boijmans om ze verder te laten denken. Ook leren we hoe we met de materialen die we gebruiken om moeten gaan en als afsluiting gaan we naar ieders werk kijken. Daarin vraag ik ze om te kijken naar het werk en te vertellen wat ze zien. Ze mogen zeggen wat ze mooi of grappig vinden. En ze mogen ook vragen stellen over wat ze zien. Ik vind het belangrijk dat ze met respect kijken. Iets is nooit lelijk of stom. Ik merk dat het samen op de bank zitten om naar elkaars werk te kijken veel informatie oplevert over hoe kinderen kijken. Daarin komt het museum natuurlijk ook aan de orde. Een museum is nogal een abstract begrip voor de meeste kinderen. Sommige zeggen dat ze wel eens geweest zijn, maar als je dan doorvraagt blijkt het toch wat anders te zijn. Als je het hebt over een huis voor de kunst dan willen ze dat wel graag zien."