:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Boijmans Ahoy drive-thru plattegrond

Cultuur wordt beleefd in de publieke ruimte. Nu musea, bioscopen en theaters hun programmering in gevaar zien komen, voelen we een gedeelde noodzaak om nieuwe formats te bedenken die aan de maatregelen voldoen. Een mogelijke oplossing om een evenementenhal van 10.000 vierkante meter toch toegankelijk te maken is een tentoonstelling waar je doorheen kunt rijden.

Hierbinnen ontdek je de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen samen met speciaal voor de gelegenheid gemaakte kunstwerken. De tentoonstelling, met werken in veel verschillende media uit een periode van meer dan honderd jaar, is samengesteld met oog voor de enorme omvang van de ruimte. Dit is een tentoonstelling die aanzet om de wereld om ons heen anders te bekijken. Je zit veilig op afstand van anderen in de auto, weggedoken in de halfschaduw. Al rijdend naar de kunst kijken, je perspectief aanpassen van grote naar kleine objecten en schaduwen werpen die optische illusies creëren: hier is niets zoals we het gewend zijn.

Blijf vooruitkijken en rij rechtdoor, in de achteruitkijkspiegel lijkt alles dichterbij dan het is. 

Zes hedendaagse kunstenaars, uit Rotterdam én internationaal, zijn gevraagd geweest om nieuw of bestaand werk in de tentoonstelling op te bouwen. Deze kunstenaars zijn Bas van Beek, Frank Bruggeman, Cyprien Gaillard, Olaf Nicolai, Bas Princen en Marijke van Warmerdam.

Het museum stelt ook enkele kunstwerken voor het eerst tentoon, namelijk van Paul McCarthy, Trenton Doyle Hancock, Helena van der Kraan en Ted Noten. ‘Bunkhouse’ (2009) van McCarthy is momenteel in het bezit van een particuliere verzamelaar, het museum wil het graag verwerven.

Alle opdrachten en bruiklenen zijn deel van een langdurige samenwerking tussen het museum en de betreffende kunstenaars. Van deze kunstenaars zijn meer werken en tentoonstellingen te vinden op de collectie website.  

Radio Boijmans Ahoy

Via de autoradio ontvang je audio van diverse kunstwerken. Op de plattegrond staat vermeld om welke werken dat gaat. Ook ging spoken word kunstenaar Tomáš de Paauw in gesprek met vijf kunstenaars uit de tentoonstelling. Zijn impressies hiervan zijn te beluisteren op radiozender twee. Gesprekken met Bas van Beek, Frank Bruggeman, Ted Noten, Bas Princen en Marijke van Warmerdam.

1.

John Körmeling, Pijl, 2005

De Nederlandse kunstenaar John Körmeling maakte ‘Pijl’ voor het museum in 2005 om bezoekers de weg te wijzen. Het stond toen op de binnenplaats voor de ingang van de overzichtstentoonstelling ‘Alles Dalí’. De expositie ging door naar andere musea, ‘Pijl’ bleef in de collectie en heeft nog vele jaren als baken voor dolende museumbezoekers gefunctioneerd. Ook te zien in deze tentoonstelling is Körmeling's 'De vierkante auto'. 

1.

2.

Oskar Kokoschka, De mandril, 1926

Oostenrijkse kunstenaar Oskar Kokoschka schilderde ‘De mandril’ in de dierentuin van Londen. In plaats van in de kleine getraliede kooi waarin de mandril zat, toont de Oostenrijkse kunstenaar hem in de groene wildernis waar hij thuishoort. Kokoschka maakte veel portretten waarbij hij datgene wat in zijn model omging op het doek tot uitdrukking probeerde te brengen. Daarvoor gebruikte hij een bewegelijke, expressionistische penseelvoering met snelle drukke verftoetsen. Maar iemand die poseert is nooit helemaal zichzelf. Juist omdat dieren niet poseren, beschouwde Kokoschka ze als ideale modellen.  

Lees meer op Boijmans Collectie Online
2.

3.

René Magritte, Le puits de vérité (De bron van de waarheid), 1967

René Magritte’s bronzen beeld ‘Le puits de vérité’ is een van de weinige sculpturen die de kunstenaar maakte. Het werk van de Belgische surrealist is gebaseerd op het gelijknamige schilderij (1962 - 1963) waarbij de losstaande broekspijp met schoen niet op een sokkel, maar voor een buitenmuur staat. ‘Le puits de vérité’ is onderdeel van een serie van zeven beelden gemaakt in samenwerking met de Griekse galeriehouder en verzamelaar Alexander Iolas. 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
3.

4.

Jim Shaw, Neussculptuur wandarmatuur (Wesp II), 2007

‘Neussculptuur wandarmatuur (Wesp II)’ is gemaakt door de Amerikaanse kunstenaar Jim Shaw. Het is een mensenneus waarbij de neusgaten ook dienst doen als lamp. Sinds het begin van zijn carrière in de jaren 1970 haalt hij inspiratie uit Amerikaanse popcultuur (strips, boeken, posters, albums, etc.). In Shaw’s veelzijdige oeuvre zien we sculptuur, maar ook veel tekeningen en schilderijen. Een van zijn grotere doeken, ‘D’red Dwarf, B’lack Hole’, is te zien in deze tentoonstelling. 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
4.

5.

Paul Thek, Meat Cable (Vleeskabel), 1968

De Amerikaanse kunstenaar Paul Thek hangt in ‘Meat Cable’ een stuk vlees uitgevoerd in gekleurde was aan een kabel los in de ruimte. Het is deel van een serie “Meat Pieces” waarbij eerdere versies gepresenteerd werden in dozen van gekleurd perspex. De serie roept associaties op met oorlog en geweld maar ook met relieken (meestal lichaamsdelen van heiligen) die in de katholieke kerk worden vereerd. 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
5.
Foto: Lotte Stekelenburg.

6.

Melanie Smith, Fordlandia, 2012-2013

Melanie Smith’s ‘Fordlandia’ speelt zich af in de Braziliaanse Amazone. In de jaren 30 van de 20ste eeuw trachtte Henry Ford hier een rubberplantage op te zetten. Zonder succes, ‘Fordlandia’ is nu een vergeten plek op aarde waar de geschiedenis tot stilstand is gekomen en alle wezens naar elkaar toe lijken te zijn gegroeid. Mens, dier en de machine bevinden zich hier op hetzelfde bestaansniveau. Smith woont en werkt in Mexico en in haar films en installaties onderzoekt ze vaak de relatie tussen mens en natuur. 

Audio: radiozender 3.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
6.

7.

Frank Bruggeman, Essential Plantscape (2020) met Shared Vases (2018)

Voor deze tentoonstelling heeft de Rotterdamse kunstenaar Frank Bruggeman ‘Essential Plantschap’ in situ opgebouwd. In dit nieuw werk zijn ook twee ‘Shared Vases’ van Bruggeman uit de collectie opgenomen. De term ‘plantscape’ gebruikt hij vaker voor installaties die groter zijn dan plantenbakken maar te klein om voor landschapsarchitectuur door te gaan. Al het in dit plantscape verwerkte materiaal is al enige tijd dood. Wat resteert is de essentiële schoonheid, die grotendeels bestaat uit vorm en textuur. 

7.

8.

Ugo Rondinone, Breath, Walk, Die, 2014

Ugo Rondinone’s regenbooggedicht 'Breathe, Walk, Die' stond voor de verbouwingen bovenop de directeurskamer van het museum. Het werd ter gelegenheid van de opening van zijn solo tentoonstelling in het museum ‘Vocabulary of Solitude’ tentoongesteld in 2016. De Zwitserse kunstenaar maakt zeer vrolijke, kleurrijke, maar ook bevreemdende installaties. Hij weet motieven en beelden uit onze alledaagse omgeving een poëtische dimensie te geven door ze te isoleren of uit te vergroten.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
8.

9.

Bas Princen & OFFICE Kersten Geers David van Severen, Model for a Tower, 2019

In 2019 maakte de Nederlandse kunstenaar Bas Princen een nieuw werk voor een openluchttentoonstelling in Dilbeek, Brussel. Verschillende kunstenaars en ontwerpers werden gevraagd om geïnspireerd op schilderijen van Pieter Bruegel de Oude een nieuw kunstwerk te produceren. Princen, lang inwoner van Rotterdam, koos onmiddellijk voor het werk waar hij het meest mee in contact was gekomen, de ‘Toren van Babel’ (omstreeks 1560) uit onze collectie. Samen met het architectenbureau OFFICE Kersten Geers David Van Severen plaatste hij detailopnames van de toren terug in de natuur waar Bruegel destijds zijn inspiratie vond. In Hal 1 van Rotterdam Ahoy krijgt het zeer gedetailleerde werk een heel andere, geheimzinnigere context.

9.

10.

Jeroen Eisinga, Springtime, 2010-2011

In de film ‘Springtime’ zien we de Nederlandse kunstenaar Jeroen Eisinga steeds meer bedekt worden door een zwerm bijen. Uiteindelijk is de kunstenaar helemaal onzichtbaar achter 150.000 bijen, die hem in totaal dertig keer hebben gestoken. Eisinga verwierf in de jaren negentig bekendheid met een aantal korte films. In veel van deze werken staan thema’s als lijden en voyeurisme centraal.  

Lees meer op Boijmans Collectie Online
10.

10.

Klaas Kloosterboer, 01106 - Ballast, 2001

In de film ‘Ballast’ steekt de Nederlandse kunstenaar Klaas Kloosterboer de draak met het schilderij en diens kunsthistorische traditie. Twee enorme ballen, gemaakt van grijs plastic, worden achter de auto van de kunstenaar door een typisch Nederlands landschap getrokken. Hiermee lijkt Kloosterboer wraak te nemen op zijn eigen mislukte creaties, daarbij refererend aan de Griekse held Achilles die achter zijn strijdwagen de dode Hektor sleepte. 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
10.

10.

Lara Almárcegui, Gravel, 2018

Audio: radiozender 4.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
10.

11.

Bas van Beek, Collectie op Zuid, 2019-2020

Voor het project ‘Collectie op Zuid’ heeft Bas van Beek een serie aquariumsculpturen gemaakt waarin meerdere collectiestukken samensmelten. De Rotterdamse kunstenaar onderzoekt met deze assemblages of de museumcollectie zichtbaar, bruikbaar en verkoopbaar kan zijn in Rotterdam Zuid, een deel van de stad waar de kunstwerken vrijwel onbekend zijn. Volgens Van Beek komen zijn kunstvoorwerpen beter tot hun recht in het alledaagse gebruik, in dit geval in het aquarium tussen de vissen. In de expositie zijn ook enkele behangsels te zien die hij baseerde op kunstwerken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.

De aquarium sculpturen zijn exclusief te koop bij Dierenspeciaalzaak Pretoria in de Afrikaanderbuurt.

11.

12.

Atelier van Lieshout, Mercedes met 57mm kanon, 1998

De Rotterdamse kunstenaar Joep van Lieshout maakte met zijn bedrijf Atelier Van Lieshout (AVL) deze Mercedes met 57mm kanon voor een lokale leefgemeenschap. In 2001 stichtte Van Lieshout AVL-Ville op, een geheel op eigen productie draaiende anarchistische vrijstaat die slechts een jaar heeft bestaan. Het is een Spartaanse utopie dat ook verdedigd moet kunnen worden, vandaar deze auto met kanon. Ook te zien in deze tentoonstelling is 'Operation' gemaakt door Atelier van Lieshout. 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
12.

13.

Anselm Kiefer, H. v. Moltke / J. Böhme, 1978

Lees meer op Boijmans Collectie Online
13.

13.

Anselm Kiefer, Dem unbekannten Maler, 1982

Lees meer op Boijmans Collectie Online
13.

13.

Anselm Kiefer, Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen ist die Nacht mit Dornen erhellt, 1998

Dit monumentale schilderij ‘Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen ist die Nacht mit Dornen erhellt’ van de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer is in langdurig bruikleen aan Museum Boijmans Van Beuningen van de Collectie de Heus-Zomer. Op het uit drie delen bestaande werk is een papaverveld afgebeeld. In het doek zijn ook andere materialen zoals zand, metaal en planten geïncorporeerd.  

Lees meer op Boijmans Collectie Online
13.
Bruikleen: Collectie De Heus Zomer 2012. Foto: Lotte Stekelenburg.

14.

Jim Shaw, D'red Dwarf, B'lack Hole, 2010

‘D’red Dwarf, B’lack Hole’ van de Amerikaanse kunstenaar Jim Shaw is geschilderd op een oud theaterdoek. Als achtergrond voor dit werk stond er een landschap afgebeeld waar hij onder meer een piramide met het alziend oog, een octopus en woekerende banyanbomen aan heeft toegevoegd. Het zijn symbolen van het Oïsme, de volledig door Shaw zelf bedachte religie die sinds de jaren 90 een belangrijke basis voor zijn werk vormt. Ook te zien in deze tentoonstelling is zijn ‘Neussculptuur.’ 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
14.

15.

Trenton Doyle Hancock, Colour Crop, 2019

De Amerikaanse kunstenaar Trenton Doyle Hancock heeft in zijn werk een eigen wereld gecreëerd met absurde en komische figuren die elk een eigen naam hebben. De figuren uit deze wereld, getiteld Moundverse, komen terug in zijn schilderijen, sculpturen, en animaties. Volgens Hancock staat de ‘mound’ hierbij symbool voor het potentieel van de mensheid om informatie en objecten te verzamelen en bewaren. ‘Colour Crop’ is een animatie waar ‘Mound #1 The Legend” en de kunstenaar zelf te zien zijn. Hancock exposeerde in 2007 wandschilderingen schilderijen en objecten in het museum dat hierna tekeningen van hem aankocht.

15.

15.

John Bock, Pozellan Isoschizo Küchentat des neurodermitischen Brockenfalls im Kaffeestrude und das alles ganz teuer, 2001

In ‘Pozellan Isoschizo Küchentat des neurodermitischen Brockenfalls im Kaffeestrude und das alles ganz teuer’ brengt Duitse kunstenaar John Bock zijn activiteiten in de keuken in beeld. In een snelle montage komen onder meer keukengerei, groenten, ravioli, eieren, worst, wortelsap en melk voorbij. Bock, bekend in de jaren 1990 voor zijn experimentele performances in Berlijn, is de afgelopen jaren beginnen werken met film en video.  

Lees meer op Boijmans Collectie Online
15.

15.

Cyprien Gaillard, The Lake Arches, 2007

De Franse kunstenaar Cyprien Gaillard legt in ‘The Lake Arches’ een idyllisch tafereel van een zomerse duik vast dat eindigt in een pijnlijke desillusie. Het meer blijkt onderdeel te zijn van een artificiële omgeving, het ondiepe water slechts een decor voor een postmodern betonlandschap. Een recent werk van Gaillard ‘L'Ange du foyer’ is te zien in deze tentoonstelling.  

Audio: radiozender 5.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
15.

16.

Helena van der Kraan, Pioniers. Kinderen van Hoofddorp, 1993

De vier foto’s van jonge kinderen gemaakt door de onlangs overleden kunstenares Helena van der Kraan hingen lang buiten aan een flatgebouw in Hoofddorp. Ze zijn geprint op polyesterdoek met erin geslagen ringen als ophangsysteem, en werden gemaakt voor het project ‘Kinderen van Hoofddorp’. De werken hebben daarbij enigszins te lijden gehad, maar zijn naar Van der Kraans smaak mooi verweerd. Het werd door haar partner Axel van der Kraan aan Museum Boijmans Van Beuningen geschonken. In de tentoonstelling hangt ‘Paard’ dat Helena en Axel van der Kraan samen hebben gemaakt. 

 

16.

17.

Olaf Nicolai, Green Bags, 1999-2000

De Duitse kunstenaar Olaf Nicolai koos om drie beelden te vergroten uit zijn serie ‘Green Bags’ voor deze tentoonstelling. Het zijn foto’s van inheemse planten die in plastic zakken groeien van lokaal opererende olie-multinationals. ‘Green Bags’ was een project dat twee jaar liep, waarbij deze foto’s in 1999 in Venezuela zijn gemaakt. Tijdens Boijmans Ahoy drive-thru museum worden de foto’s als een klassiek drieluik gepresenteerd. Nicolai is bij u wellicht bekend om het kunstwerk ‘Apollo’, ook wel gekend als de voetbalkooi, die op de binnenplaats van het museum stond.

17.

18.

Charles Despiau, Assia, 1937

 

Lees meer op Collectie Boijmans Online
18.

18.

Marino Marini, Il cavaliere (De ruiter), 1947

De Italiaanse kunstenaar Marino Marini staat bekend voor zijn ruiterbeelden waar ‘Il Cavaliere’ een voorbeeld van is. Bij Marini's eerste ruiterbeelden was de mens nog steeds middelpunt en maat der dingen. In dit beeld is de ruiter en paard duidelijk herkenbaar, maar het heeft nog weinig te maken met het klassieke ruiterstandbeeld uit de Romeinse tijd, de Renaissance of de ruiters uit de Etruskische schilderkunst waarmee Marini zich verwant voelde.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Auguste Renoir, Venus Victrix, 1916

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Hendrik Chabot, Staand naakt, 1939 (1974)

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Martin Kippenberger, Ohne Titel (Zonder titel), 1993-1994

Dit kunstwerk zonder titel van de Duitse kunstenaar Martin Kippenberger is deel van een serie sculpturen geïnspireerd op de kerstman. In deze versie heeft de kerstman langs een kant de klassieke rood en witte kleur, kerstmuts, maar wel een lantaarn als hoofd. Kippenberger was niet geïnteresseerd in het modernistische streven naar originaliteit en vernieuwing, maar creëerde met zijn schilderijen, sculpturen en installaties een parodie op het leven.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Alexandra Bircken, Maria, 2010

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Atelier van Lieshout, Operation, 2007

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Vincent Pieter Semeyn Esser, Monument voor de watersnood in Zeeland (februari 1953), 1957

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis, De Gedoger, 2012

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Ted Noten, Uzi Mon Amour, 2009

Uzi mon amour’ is het sluitstuk van Ted Noten’s serie ‘Gun-tassen’. Noten verguldde het gehele wapen in inclusief de geluidsdemper en bevestigde ook een verguld handvat aan het blok acrylaat. Hij graveerde er een Engelstalige haiku in, een kort gedicht met een afwisselend erotische, platte of juist poëtische lading. Door een voorwerp van agressie in een aantrekkelijke verpakking te presenteren, speelt Noten met de tegenstellingen tussen schoonheid en verderfelijkheid, liefde en haat, waarde en waardeloos zijn, want dit wapen is immers onklaar gemaakt in deze setting.

18.

18.

Sander Breure & Witte van Hulzen, Rosa, 2018

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Dwight Marica, Zonder titel, 2001

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.

18.

Marinus Boezem, Windtable, 1968

Lees meer op Boijmans Collectie Online
18.
Foto: Jannes Linders.

19.

Paul McCarthy, Bunkhouse, 2008

De Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy’s ‘Bunkhouse’ refereert naar een houten hut die gebruikt werd door jonge cowboys om te overnachten tijdens het hoogseizoen in Amerika. Het is het cliché macho idee van de cowboy, dat McCarthy met dit provocatieve, maar ook humoristische, tafereel aan de orde stelt. Zijn werk is vaak antagonistisch, seksueel expliciet en politiek geladen. 'Bunkhouse’ is momenteel in het bezit van een particuliere verzamelaar. Museum Boijmans Van Beuningen wil het graag verwerven.

19.

20.

Cyprien Gaillard, L'Ange du foyer (Vierte Fassung), 2019

De holografische sculptuur van Cyprien Gaillard brengt de ‘Huisengel’ (L’Ange du foyer) geschilderd door Max Ernst in 1937 tot leven. Het originele werk werd geschilderd als reactie op de Spaanse burgeroorlog en in een tijd van wereldwijde politieke onrust. In Gaillard’s interpretatie uit 2019 zien we het monster (of de engel) bewegen in de ruimte. Het staat niet meer in een landschap zoals origineel in het schilderij, maar juist in de tentoonstelling zelf. Er is ook een film, ‘The Lake Arches’, van Gaillard te zien.

21.

Bruce Nauman, Thighing (Blue), 1967

In dit korte video werk 'Thighing (Blue)' van de Amerikaanse kunstenaar Bruce Nauman zien we de kunstenaar aan zijn been trekken, het kneden, en samendrukken. Oorspronkelijk werkende als schilder, Nauman legde zich vanaf 1965 toe op sculpturen, performace, en film. Net zoals zijn tijdgenoten speelt Nauman veelal zelf de hoofdrol, waarbij hij vaak één actie of handeling uitvoert in zijn atelier.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
21.

21.

Richard Serra, Hand Catching Lead, 1968

In de film 'Hand Catching Lead' probeert de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra stukken lood te vangen die met een zekere regelmaat uit de lucht vallen. De kortfilm is heel anders dan Serra's bekende monumentale sculpturen. 'Hand Catching Lead' is deel van een reeks waarbij Serra in zijn studio met verschillende industriële materialen werkt.

21.

Vito Acconci, Blindfolded Catching Piece, 1970

In 1970 nam de Amerikaanse kunstenaar Vito Acconci een reeks van drie performances op onder de titel ‘Three Adaptation Studies’. In deze eerste opname 'Blindfolded Catching Piece' staat de kunstenaar geblinddoekt in een ruimte. Een onbekend persoon buiten het scherm gooit rubberen ballen richting de kunstenaar. Acconci reageert, aarzelt, bukt voorover, en probeert de ballen te vangen zonder zelf weinig controle te hebben op de objecten die zijn richting uitkomen.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
21.

22.

Bas Jan Ader, Fall I, Los Angeles, 1970

In 1970 startte Bas Jan Ader met het maken van een reeks films waarin hij zichzelf overgaf aan de zwaartekracht. In het werk 'Fall I' zit Ader op een stoel op het dak van zijn huis in Claremont. Hij kantelt en laat zich naar beneden vallen. Een schoen schiet los, de stoel blijft op de rand van het dak liggen, Bas Jan Ader zelf verdwijnt in de struiken voor het huis.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
22.
Permanent vertoningsrecht verkregen van: Mary Sue Andersen Ader 1992.

22.

Bas Jan Ader, Fall II, Amsterdam, 1970

Lees meer op Boijmans Collectie Online
22.
Permanent vertoningsrecht verkregen van: Mary Sue Andersen Ader 1992.

22.

Bas Jan Ader, Broken Fall (Organic) Amsterdamse Bos, Holland, 1971

Lees meer op Boijmans Collectie Online
22.
Permanent vertoningsrecht verkregen van: Mary Sue Andersen Ader 1992.

23.

Helena & Axel van der Kraan, Paard, 1986

‘Paard’ is gemaakt door het Nederlandse kunstenaarsduo Helena en Axel van der Kraan. Dit metalen sculptuur van een paard is een van de werken die ze samen hebben vervaardigd. Helena en Axel van der Kraan zijn ook gekend voor hun bewegende houten beelden die de alledaagse handelingen van mensen verbeelden. Daarnaast was de onlangs overleden Helena van der Kraan ook fotografe. Haar werk is ook te zien in deze tentoonstelling.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
23.
Foto: Jannes Linders.

23.

Panamarenko, Tweevleugel, 1974

Lees meer op Boijmans Collectie Online
23.

23.

Ad de Jong, Start a New Art World, Model 1, 2007

Lees meer op Boijmans Collectie Online
23.

23.

Karin Arink, Nachtmare, 1991 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
23.

24.

Olphaert den Otter, Tondo Mondo, 2015

'Tondo Mondo' gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar Olphaert den Otter is een wereldbol met een diameter van twee meter. Speciaal gemaakt voor de kunstmanifestatie 'Snaptshot at a larger order', die in 2016 door De Keterlfactory werd georganiseerd in Shiedam. Het schilderij is uitgevoerd in de klassieke techniek van eitempera op doek. Ook de ronde vorm, 'tondo' genaamd, refereert naar Renaissance voorstellingen toen hij werd gebruikt om een compositorisch harmonische voorstelling te bereiken. Museum Boijmans Van Beuningen kocht het werk in 2016 voor de Stadscollectie, in aanvulling op de tien werken op papier die het museum reeds bezat.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
24.

25.

Marijke van Warmerdam, Beer, 1997

Marijke van Warmerdam is een Nederlandse kunstenares die een eigenzinnig oeuvre heeft opgebouwd. Het werk ‘Beer’ is ontstaan vanuit het spreekwoord ‘ijsberen’ en het vastzitten in je eigen gedachten. Haar werk bestaat uit films, foto’s, schilderijen en sculpturen. Vooral bekend zijn haar installaties met film loops waarin een verhaal of clou ontbreken. Haar werk bevat vaak veel gevoel en humor en toont de dagelijkse wereld vanuit een onverwachte hoek.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
25.
Foto: Lotte Stekelenburg.

26.

Guido van der Werve, Number eight. Everything is going to be alright, Finland 2007, 2007

In dit werk zien we Nederlandse kunstenaar en componist Guido van der Werve rustig in Finland wandelen zonder enige reactie te geven op het enorme schip dat vlak achter hem een weg doorheen het ijs aan het banen is. Dit eigenaardige beeld geeft een onbehagelijk gevoel alsof de kunstenaar achternagezeten wordt door een roofdier.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
26.

26.

Walter de Maria, Hard Core, 1969

De Amerikaanse kunstenaar en componist Walter de Maria werd in 1969 uitgenodigd om, net zoals enkele andere kunstenaars, muzikanten en dansers, een eigen werk te maken voor de televisie. ‘Hard Core’ werd opgenomen in de Black Rock Desert in Nevada in juli 1969 dat nu voornamelijk bekend is voor Burning Man festival. De Maria was geïnspireerd door Hollywood Westerns, waarbij hij het veranderende licht van de woestijn vastlegde.

Audio: radiozender 1.

27.

Claes Oldenburg, Screwarch (Schroefboog), 1982

Tijdens een verblijf in Nederland raakte Claes Oldenburg onder de indruk van het Nederlandse landschap, de havenstad Rotterdam en haar bruggen. Rotterdamse plannen voor de bouw van een brug over de Nieuwe Maas waren de inspiratiebron voor deze sculptuur. Voor de Nieuwe Maas stelde hij zich een brug voor in de vorm van een gigantische schroef. De toenmalige museumdirecteur Wim Beeren sprak in 1978 met Oldenburg en zijn vrouw Coosje van Bruggen af dat zij van dit idee een maquette, een ets en een grote sculptuur zouden maken voor de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De schroefsculptuur zou niet zo groot als een brug over de Nieuwe Maas worden, wel werd het formaat zo groot dat het beeld precies in het museum paste. 

Lees meer op Boijmans Collectie Online
27.

28.

Studio Wieki Somers, Badboot, 2005

Studio Wieki Somers is het Rotterdamse ontwerpbureau van Wieki Somers en Dylan van den Berg. Hun werk bestaat uit gewone dingen ongewoon te maken. In ‘Badboot’ keren ze een kleine boot binnenstebuiten en wordt het een bad, waar je lekker in weg kan drijven. Studio Wieki Somers maakt producten met een verhaal of een narratieve beleving.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
28.

29.

John Körmeling, De vierkante auto, 2010

Körmeling is kunstenaar, architect en uitvinder ineen. Voor Expo 2010 in Shanghai heeft hij het fantasievolle en feestelijke Nederlands paviljoen Happy Street gebouwd, maar ook heeft hij een rigoureuze oplossing bedacht voor de verkeersdrukte in ons land, namelijk enorm brede verkeerswegen. In het verlengde daarvan ligt dit prototype van een vierkante auto, een uiterst milieuvriendelijk vervoermiddel dat ook nog makkelijk te parkeren is. Zijn werk ‘Pijl’ staat aan de ingang van deze tentoonstelling.

Lees meer op Boijmans Collectie Online
29.

Bezoekersvoorwaarden

In de drive-thru zijn alle algemene verkeersregels en bezoekersvoorwaarden van toepassing. Iedereen die de tentoonstelling bezoekt, stemt toe om deze na te leven. Tassen/rugzakken en eigen auto’s mogen door de organisatie te allen tijde gecontroleerd worden.

Lees hier de bezoekersvoorwaarden

Win een weekend met een elektrische MINI

Je maakt als bezoeker van de drive-thru automatisch kans op een van de vijf weekendjes
weg. Dit genereuze aanbod is mogelijk gemaakt door Breeman BMW&MINI. Winnaars worden persoonlijk bericht na 23 augustus.

Colofon

Boijmans Ahoy drive-thru museum is een samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen en Rotterdam Ahoy. Deze productie is tot stand gekomen in een tijd waarin onze bewegingsvrijheid door COVID-19 beperkt is en menselijk contact tot het minimum is teruggebracht.

Onmisbaar voor het realiseren van deze tentoonstelling zijn de bijdragen van; hoofdsponsor BankGiro Loterij en al haar deelnemers, Cultuurfondsen: Fonds 21, Mondriaan Fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds en Breeman BMW & MINI voor het beschikbaar stellen van de elektrische auto’s, Boijmans Business Club voor de jarenlange trouwen steun, Riwal Hoogwerkers B.V., Geo Hazards, Dienst Stadsbeheer Rotterdam en Rotterdam Make it Happen.

Kunstenaars
Vito Acconci, Bas Jan Ader, Lara Almarcequi, Karin Arink, Bas van Beek, Alexandra Bircken, John Bock, Marinus Boezem, Sander Breure en Witte van Hulzen, Frank Bruggeman, Hendrik Chabot, Charles Despiau, Jeroen Eisinga, Vincent Pieter Semeyn Esser, Cyprien Gaillard, Trenton Doyle Hancock, Ad de Jong, Anselm Kiefer, Martin Kippenberger, Klaas Kloosterboer, Oskar Kokoschka, John Körmerling, Axel en Helena van der Kraan, Atelier Van Lieshout, René Magritte, Walter De Maria, Dwight Marica, Marino Marini, Paul McCarthy, Bruce Nauman, Olaf Nicolai, Ted Noten, Claes Oldenburg, Olphaert den Otter, Panamarenko, Bas Princen & OFFICE Kersten Geers David van Severen, Auguste Renoir, Ugo Rondinone, Richard Serra, Jim Shaw, Melanie Smith, Studio Wieki Somers, Paul Thek, Marijke van Warmerdam, Guido van der Werve en Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis.

De installatie ‘Bunkhouse’ van Paul McCarthy hoopt Museum Boijmans Van Beuningen aan te kunnen kopen voor de collectie. Het is de eerste keer dat het museum dit werk presenteert.

Spoken word
Tomáš de Paauw

Met dank aan de bruikleengevers
Philip van den Hurk
James Cohan Gallery, NY
Quetzalcoatl Collection
Collectie De Heus-Zomer
Stichting Fonds van Rede
Stichting Museum Boijmans Van Beuningen

Tentoonstellingsconcept
Team Boijmans Van Beuningen met dank aan Ted Noten

Productie
Team Boijmans Van Beuningen, Rotterdam Ahoy, JMR Event Makers

Ontwerp tentoonstelling
Museum Boijmans Van Beuningen in samenwerking met West8

Grafisch ontwerp
Thonik