:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Tiré à quatre épingles / Pulled at Four Pins (Tot in de puntjes verzorgd / Getrokken aan vier spelden)

Tiré à quatre épingles / Pulled at Four Pins (Tot in de puntjes verzorgd / Getrokken aan vier spelden)

Marcel Duchamp (in 1964)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Tiré à quatre épingles / Pulled at Four Pins (Tot in de puntjes verzorgd / Getrokken aan vier spelden)
Materiaal en techniek Ets
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 317 mm
Breedte 225 mm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Inventarisnummer MB 1990/6 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1990
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1964
Signatuur 'Marcel Duchamp 1915-64' (m.o. in de plaat, spiegelschrift), 'Marcel Duchamp' (r.o. de voorstelling, eigenhandig, potlood)
Inscripties 'Pulled at Four Pins' (m.b. in de plaat, spiegelschrift), 'Cette partie tourne' (m. in de plaat, spiegelschrift), 'cette partie est fixé/axe' (m.o. in de plaat, spiegelschrift), 'Marcel Duchamp 1915-64' (m.o. in de plaat, spiegelschrift), 'Tiré a Quatre Epingles' (m.o. in de plaat, spiegelschrift), '4/100' (l.o. de voorstelling, potlood), 'Marcel Duchamp' (r.o. de voorstelling, eigenhandig, potlood)
Herkomst Arturo Schwarz, Milaan; Diego Strasser, Verona; Gianni Morghen, Arco; Galerie A, Amsterdam
Tentoonstellingen Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Marcel Duchamp. Kunstenaar – Knutselaar, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 12.10.2013 – 19.01.2014
Interne tentoonstellingen Marcel Duchamp, Kunstenaar - Knutselaar (2013)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur C. Tomkins, "Duchamp. A Biography", Londen 1997, pp. 160, 163 F.M. Naumann, Marcel Duchamp: "the Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction: an Exhibition Catalogu"e, tent.cat. New York (Achim Moeller Fine Art), 1999, p. 250 F.M. Naumann, "Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen", vert. J. Groot, Antwerpen 1999, pp. 249-250 A. Schwarz, "The Complete Works of Marcel Duchamp", New York 2000, p. 844, cat.nr. 609a K. von Berswordt-Wallrabe, "Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung", Schwerin 2003, pp. 202-203 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 46
Materiaal
Object
Techniek
Ets > Manueel > Diepdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Op deze ets staat een zogeheten ‘gek’ afgebeeld. Dit is een schoorsteenkap die in de wind kan draaien en voor trek zorgt. In de aantekeningen in La boîte verte wordt zo’n schoorsteengek in verband gebracht met de bruid in Marcel Duchamps sleutelwerk Le Grand Verre (1915-1923), omdat ze ‘slingert tussen de vier windrichtingen’ en commando’s ventileert via de ‘tochtgaten’. De oorspronkelijke readymade uit 1915 had Duchamp aan zijn goede vriendin Louise Norton gegeven. Het object was verloren geraakt en omdat er geen foto van bestaat, ziet Duchamp er in 1964 van af er een replica van te maken.[1] Dat is ook de reden waarom dit werk geen plek krijgt in La boîte-en-valise, het draagbare museum van gereproduceerde werken op miniatuurformaat. In plaats daarvan maakt hij deze ets als herinnering. Hij tekent een afbeelding van een schoorsteengek op een koperplaat en drukt die af in de kleuren donkerbruin, roze en zwart. De ets verschijnt in een oplage van 115 per kleur.

Zowel de Franse als de Engelse titel, Pulled at Four Pins, staan op de ets vermeld, waarbij de Engelse een absurdistische letterlijke vertaling van het Frans is. De Franse titel is een uitdrukking voor ‘tot in de puntjes verzorgd’ of ‘om door een ringetje te halen’. Zo’n verwijzing naar kleding ligt ook besloten in het woord ‘readymade’, dat Duchamp eind 1915 – toen hij de readymade van de schoorsteengek maakte – voor het eerst gebruikte. De term readymade slaat dan op confectie, prêt-à-porter, het tegengestelde van maatkleding.[2]
           
De ets is exemplarisch voor hoe Duchamp zijn readymades voorziet van een opschrift. Dat opschrift is niet bedoeld als een beschrijvende titel, maar eerder als een woordspel of een associatieve opmerking. De letterlijke tekst ‘getrokken aan vier spelden’ zou ook kunnen wijzen op de vier windrichtingen waarin een schoorsteengek draait, die in Franse exemplaren uit die tijd gesymboliseerd worden door de vorm van een X die in het materiaal wordt gestanst.[3] Met zijn titels wil Duchamp de aandacht van de lezer een andere richting opsturen door te spelen met schijnbare overeenkomsten of verschillen tussen woord en beeld. Die benadering is vergelijkbaar met de manier waarop René Magritte in de jaren twintig in zijn schilderijen woorden en beelden van elkaar loskoppelt en daarmee een associatieve ervaring van de werkelijkheid oproept. De werkelijkheid bevrijden van een eenduidige interpretatie is een van de hoofdthema’s in het werk van de surrealisten.

Noten

[1] Marcadé 2007, p. 482.

[2] Idem, p. 140.

[3] Er bestond zelfs een schoorsteengek met de naam L’X.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel