:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
La maison de verre  (Het glazen huis)

La maison de verre (Het glazen huis)

René Magritte (in 1939)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel La maison de verre (Het glazen huis)
Materiaal en techniek Gouache op papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 33,6 cm
Lengte 40,2 cm
Makers Kunstenaar: René Magritte
Inventarisnummer 2942 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1977
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1977
Vervaardigingsdatum in 1939
Leeftijd maker Circa 41 jaar
Signatuur rechtsboven: Magritte
Verzamelaar Edward James
Herkomst Edward James, Chichester 1939-1964; Edward James Foundation, Chichester 1964-1977
Tentoonstellingen Solotentoonstelling René Magritte, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel (BOZAR) 1939. Magritte: A Retrospective Loan Exhibition, Londen (Marlborough Fine Art) 01.10.1973 – 01.11.1973 Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Rétrospective René Magritte, Brussel (Koninklijk Museum voor de Schone Kunsten) 06.03.1998 – 28.06.1998 Voici Magritte: gouaches, collages, tekeningen, studies, schilderijen, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 02.09.2006 – 03.12.2006 René Magritte: The Pleasure Principle, Liverpool (Tate Liverpool) 24.06.2011 – 16.10.2011 Surreal Encounters: Collecting the Marvellous. Dalí, Ernst, Magritte and Miró from the Collections of Edward James, Roland Penrose, Gabrielle Keiller and Ulla and Heiner Pietzsch, Edinburgh (Scottish National Gallery of Modern Art) 04.06.2016 – 11.09.2016, Dalí, Ernst, Miró, Magritte… Surreale Begegnungen aus den Sammlungen Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller, Ulla und Heiner Pietzsch, Hamburg (Hamburger Kunsthalle) 07.10.2016 – 22.01.2017, Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur A.M. Hammacher, René Magritte, New York 1973, p. 128 J. Clair, L. Scutenaire, D. Sylvester, Rétrospective Magritte, tent.cat. Brussel (Paleis voor Schone Kunsten), 1978, p. 65 D. Sylvester, S. Whitfield, M Raeburn, René Magritte, catalogue raisonné, vol. IV, Gouaches, Temperas, Watercolours and Papiers Collés 1918-1967, Antwerpen 1994, p. 42, cat.nr. 1158 G. Ollinger-Zinque, F. Leen, (red.), René Magritte 1898-1967, tent.cat. Brussel (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België), 1998, p. 241 P. Roegiers, ‘René Magritte à l’épreuve de lui-même’, in: D. Abadie, P. Roegiers, R. Hammacher et al., Magritte, tent.cat. Parijs (Galerie Nationale du Jeu de Paume), 2003, pp. 39-50 M. Draguet, Voici Magritte: gouaches, collages, tekeningen, studies, schilderijen, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2006, p. 118 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, p. 195, cat.nr. 79 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 67
Materiaal
Object
Techniek
Gouache > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst België > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

René Magritte’s gouache La maison de verre maakt deel uit van een grote aankoop die de Britse mecenas Edward James in 1938 doet van het werk van de Belgische surrealist.[1] Dit werk is een voortzetting van het zogenaamde ‘portrait manqué’ en komt daarin overeen met een portret dat Magritte twee jaar daarvoor van James maakte: het olieverfschilderij La reproduction interdite. Het uitgangspunt voor de gouache en het schilderij is hetzelfde: een foto van James die naar Magritte’s schilderij Au seuil de la liberté kijkt. In een brief aan James van 12 juli 1939, schrijft Magritte: ‘Het is niet verwonderlijk dat mijn gedachten teruggingen naar de foto die ik van u gemaakt heb, waarop u met uw rug naar het fototoestel staat. Die foto gaf mij de kans een mooi voorbeeld te geven van de verbeelding van onzichtbare dingen.’[2]

Voor Magritte is het gezicht van de ander een ‘onzichtbaar ding’ dat hij niet begrijpt en dus ook niet kan verbeelden. Hij kan slechts weergeven wat hij begrijpt en dat is dan ook de reden dat de samensteller van de vijfdelige oeuvrecatalogus (1992-1994) van het werk van René Magritte, kunsthistoricus en -criticus David Sylvester, in deze gouache een fragmentarisch zelfportret van de kunstenaar herkent.[3] Een tweede argument, ook van Sylvester, is van praktische aard: het colbert van de afgebeelde persoon is identiek aan het jasje dat de kunstenaar draagt in zijn zelfportret La clairvoyance (1936).[4]
           
Het vinden van een titel voor La maison de verre levert moeilijkheden op. Magritte bedenkt zijn titels vaak niet zelf, maar laat zich inspireren door suggesties van zijn vrienden. In zijn woning aan de rue Esseghem in Jette-Brussel, waar Magritte en zijn vrouw Georgette vanaf 1930 wonen, ontvangt hij schrijvers als Nougé, de leider van de Belgische surrealistische groep, zijn mentor. E.L.T. Mesens en Camille Goemans, die niet alleen in kunst handelen, maar ook surrealistische gedichten schrijven, evenals Marcel Lecomte, Paul Colinet, en de auteurs Louis Scutenaire en zijn vrouw Irène Hamoir. Zij zijn het die de kunstenaar stimuleren en hem de nodige hulp geven bij het vinden van titels voor zijn werk.[5]

In april 1939 omschrijft Magritte het schilderij als volgt: ‘een man op de rug gezien die naar de zee kijkt, maar wiens gezicht we toch zien’.[6] Twee eerdere titels, La présence éternelle en La colère, gesuggereerd door Paul Nougé, had Magritte al afgekeurd. Toen besloot hij terug te grijpen op een eerder gebruikte titel, L’idée fixe, naar zijn mening ‘zo geschikt voor dit moeilijke geval’.[7] Uiteindelijk kiest Magritte voor La maison de verre. In een brief aan zijn vriend Marcel Mariën, het jongste lid van de Belgische surrealistische groep, schrijft hij: ‘Ik denk dat we de juiste titel gevonden hebben voor deze gouache met het gezicht voor het hoofd en de zee: La maison de verre’.[8] Deze titel vestigt de aandacht op de ‘scherf’ van het gezicht. De verwijzing naar het huis is een aanvullend element dat ‘een idee van ruimte en omhullende diepte oproept terwijl het beeld beperkt blijft tot boven elkaar geplaatste vlakken tot in het oneindige: gezicht, rug, zee en lucht’.[9]

Noten

[1] Sylvester 1993a, p. 63.

[2] Sylvester 1994, p. 42, nr. 1158.

[3] Rotterdam 2006, p. 118.

[4] Sylvester 1992a, p. 306.

[5] Ceuleers 1999, p. 10.

[6] Sylvester 1994, p. 42: brief aan Marcel Mariën, april 1939.

[7] Ibid.

[8] Ibid.

[9] Michel Draguet in: Rotterdam 2006, p. 118.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

René Magritte

Lessen 1898 - Schaarbeek 1967

René Magritte studeerde aan de Academie des Beaux-Arts te Brussel. Hij begon als patroontekenaar bij een tapijtfabriek en met het ontwerpen van reclameaffiches...

Bekijk het volledige profiel