:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Heilige Sebastiaan

De Heilige Sebastiaan

Toegeschreven aan en/of atelier: Jan van Scorel (in 1542)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

De gespierde naakte figuur van Sebastiaan is gekopieerd naar het beroemde fresco 'Het Laatste Oordeel' van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel in het Vaticaan in Rome. Omstreeks 1522 maakte Van Scorel kennis met de kunst en architectuur van Rome. In die periode was hij korte tijd opzichter van de pauselijke kunstcollecties onder de Nederlandse paus Adrianus VI.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De Heilige Sebastiaan
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 115 cm
Hoogte 155 cm
Makers Toegeschreven aan en/of atelier: Jan van Scorel
Vroegere toeschrijving: Sebastiano del Piombo
Inventarisnummer 2342 (OK)
Credits Aankoop 1950
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1950
Vervaardigingsdatum in 1542
Signatuur datering: op de voorgrond in het midden; # * 1542
Herkomst aankoop : Paris, S. VAN: veiling Londen, 1738/05/05 IN/OP: 1738 TE: Londen VOOR: £ 86,- OPM: veiling Londen 5 mei 1738, Lugt 483, gegevens volgens RKD
Interne tentoonstellingen Van Eyck tot Bruegel (1994)
De Collectie Verrijkt (2011)
Maarten van Heemskerck - Het oude Rome herleeft / Ancient Rome Relives (2012)
Literatuur G.F. Waagen, Treasures of art in Great Britain, being an account of the chief collections of paintings, drawings, sculptures, illuminated mss., &c &c, 4 vols., London 1854, vol. 3, p. 154 (als Sebastiano del Piombo); J.G. van Gelder, 'Jan van Scorel in Frankrijk en Vlaanderen,' Simiolus 1, 1 (1966-1967), pp. 6-36, esp. pp. 30-31 (als Jan van Scorel); M. Faries, ‘Underdrawings in the workshop of Jan van Scorel. A study with infrared reflectography,’ Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 26 (1975), pp. 89-228, esp. pp. 164, 193-199 en 200 (als atelier van Jan van Scorel); A.M. Janssens et al., exh. cat. Jan van Scorel in Utrecht. Altaarstukken en schilderijen omstreeks 1540. Documenten en technisch onderzoek, Utrecht (Centraal Museum) & Douai (Musée de la Chartreuse) 1977, pp. 122-123, cat. 48 (als atelier van Jan van Scorel); J.P. Filedt Kok, W. Halsema-Kubes & W.T. Kloek (eds.), exh. cat. Kunst voor de Beeldenstorm, 2 vols., Amsterdam (Rijksmuseum) 1986, pp. 237-238, cat. 117 (tekst Molly Faries; als van atelier Jan van Scorel); J. Woodall, The portraiture of Anthonis Mor, unpublished dissertation, London, Courtauld Institute 1989, vol. 1, p. 72, noot 36 (als Anthonis Mor); F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 322-325 (als Jan van Scorel, studio); J. Giltaij, Hondertvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 187 (als Jan van Scorel); J. Woodall, Anthonis Mor. Art and authority, Zwolle 2007, pp. 103-109 (als Anthonis Mor); J. Buskirk & B. Kaschek, ‘Kanon und Kritik. Konkurrierende Körperbilder in Italien und den Niederlanden,’ in S. Dreischer, C. Lundgreen, S. Scholz & D. Schulz (eds.), Jenseits der Geltung. Konkurrierende Transzendenzbehauptungen von der Antike bis zur Gegenwart, Berlijn 2013, pp. 103-126, op pp. 121-123 (als atelier van Jan van Scorel); F. Thürlemann, ‘Der Codex Cantabrigiensis, Anthonis Mor und Kardinal Reginald Pole. Ein neuer Vorschlag zu Autorschaft und Bestimmung einer ungewöhnlichen Zeichnungssammlung des 16. Jahrhunderts,’ Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 47 (2020), pp. 93-128, op pp. 113-115 (als Anthonis Mor).
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Jan van Scorel

Schoorl 1495 - Utrecht 1562

Bekijk het volledige profiel